الشخصية التجنبية فاشل أم حائر أم مكتئب ؟ م5
متلخبط وغير محدد ومنتهي
كنت عايز أقول أني حاسس أن الحياة أكبر مني في كل حاجة، ماليش مستقبل
أنا بدور على استشارات يكون فيها حد زيي إنما هتلاقي كل الناس بتتعالج
أنا صعب أخرج من البيت
أنا محدش فاهمني ومحدش بياخد كلامي على محمل الجد يا ليت كان الانتحار نجح
22/4/2021
وفي اليوم التالي أرسل يقول:
متلخبط وغير محدد
مفيش حاجة في أي وقت نفسي أعملها حاسس إنها خلصت خلاص أنا معظم الوقت بدور على النت على الاستشارات النفسية بقول يمكن ألاقي حد زيي بدور أشوف حد بيشتكي في حياته إنها انتهت خلاص حد مش عارف يعمل حاجة حد عايز يخلص من حياته
حد فعلا غبي وقليل الحيلة
وبيتعاملوا معاه على أساس كده وبيدولوا حلول لكده
23/4/2021

رد المستشار
الابن الفاضل "أحمد" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ومتابعتك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
يعني يا "أحمد" الله يسامحك على ما فعلت بنفسك.... أنت لم تستجب لأولى نصائح الموقع في حروف أ.د سداد جواد التميمي (الرد على استشارتك غير الرد على استشارة مطابقة لها لأنك طبيب... عليك أن تتوقف تماماً عن العمل لأنك تشكل خطراً على المرضى ولا يجوز لك أن تكشف على أي مريض أو تكتب وصفة طبية إلا بعد شفائك وخروجك من الأزمة التي تمر بها.)
أنت بقيت كما أنت تتحمل مسؤولية ترى أنت أنك غير أهل لها، ..... في نفس الوقت بقي الاكتئاب..... وقد مرت ست أو سبع سنين وأنت على نفس الحال متنقلا بين محاولات العلاج.... لا أنت راغب في مهنتك ولا قادر على أخذ القرار وتحمل مسؤوليته ولا ما يبدو اكتئابا يرحل عنك.
لا نملك إلا التيمن بالمحاولة العلاجية الحالية.... عسى ربنا أن يهبك الشفاء.... هناك طبعا حالات مشابهة.... لكن قليل منهم أطباء.... وقليل جدا منهم من ينتحر فاطمئن..... ذلك أن هذا العرْض من عروض الاكتئاب يتميز بفرط تقريع الذات والشكوى المزمنة..... دون بذل لجهد حقيقي في طريق التعافي وإنما يبقى المريض في حالة بكاء على اللبن المسكوب واتهام للذات وللآخرين والظروف.
يسر لك الله الشفاء وقواك لتظفر به....... ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.