وسواس قهري أم اضطراب هوية ؟! م
وسواس هوية جنسية ؟! ساعدوني !!
في البداية أحب أوجه شكر كبير للموقع اللي ديما بكون متطمن لما برسل اي استشارة من ردود الدكاترة الأفاضل وخاصة الدكتور وائل أبو هندي الذي أتمنى حضرته على الاستشارة دي
كنت أرسلت استشارات كتير قبل كدا بخصوص حالتي، وكانت الحمد لله ردود الدكتور وائل أنه مجرد وسواس وأفكار وهامية وفي كل مرة كنت بقرأ الرد كنت بتطمن ومفيش مشكلة
ولكن الفترة الآخرة حالتي رجعت تسوأ تاني لما لاحظت حاجة اتغيرت عن ما كانت عليه قبل ما يجيلي الوسواس ... في البداية أنا من قبل الوسواس وأنا شخص خجول من النوع اللي مش بعرف أتكلم مع الناس أو أتعامل معهم، مش بعرف أتكلم غير مع الناس اللي أعرفهم بس أو لي كلام معهم من زمان بس أي حد معرفوش أتكلم معه باحترام وبخجل أنا عارف إن كل الناس كدا بس بحس الموضوع عندي زيادة شوية
قبل الوسواس :
بالنسبة للإناث كنت بخجل منهم خجل شديد جدا ولما بنت تيجي تكلمني في أي مكان كان وشي بيحمر وبعرق وساعات كان زمايلي أو صحابي معي في درس مثلا يلاحظون ذا وكان نفسي أتخلص من الخجل ذا لأنه كان يسبب لي إحراجا وكنت بحس أني مش هعرف أكلم أي بنت بسبب دا، بس لما كنت بتعامل مع أي ولد أو رجل بتكلم عادي أيوة أنا مش من النوع اللي باخد وادي في الكلام بس ماكنتش بخجل وأنا بتكلم ولا حاجة
بعد الوسواس :
بقيت دلوقتي لما بتكلم مع أي راجل بحس أني بتكلم بخجل وبقلق وجسمي بيعرق مش عارف هل اللي بيحصل دلوقتي دا بس الوسواس ولا إيه أنا بقول لنفسي بعد ما بخلص كلام مع أحد ممكن يكون دا بسبب أني بحط نفسي تحت ضغط وببقى بختبر نفسي وأنا واقف فذا اللي بيخليني أعرق وقلقان هل ذا ممكن يكون سبب ولا لا؟؟ ومن الناحية الثانية بقيت أحس أني مابقيتش أخجل من البنات زي الأول في خجل عادي بس مش زي الأول
الموضوع دا مخوفني ومضايقني جدا لأن أنا مفسر خجلي من الكلام مع أبناء جنسي (في الفترة بتاعة الوسواس يعني) حاجة له علاقة بالهوية الجنسية وأن الإناث هما اللي كدا فبقلق جدا !!!! هل الموضوع مقلق ولا طبيعي بالنسبة لحالتي كموسوس ؟؟ أنا والله قبل الوسواس كنت طبيعي جدا كنت بخجل من النساء وكنت أتضايق من كدا دلوقتي نفسي أرجع زي ما كنت تاني وأتكلم مع أي حد بدون خجل أو قلق
ساعدني يا دكتور
أرجوك !!
28/5/2021

رد المستشار
الابن الفاضل "محمد محمد" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
ما تشتكي منه الآن يشير إلى أعراض قلق اجتماعي...... نحتاج إلى تفاصيل أكثر لنؤكد التشخيص هل هي واصلة إلى مستوى الاضطراب المستقل أم فقط بعض الأعراض؟.... فهل أنت موسوس ومظهرك الاجتماعي موضوع وسواسك اليوم؟ أم أنت موسوس بأمور أخرى لكنك تعاني من اضطراب رهاب اجتماعي كامتداد لخجلك منذ الطفولة؟ أي هل أعراض القلق الاجتماعي الواضحة اليوم في استشارتك تمثل اضطرابا مستقلا ومواكبا للوسواس القهري أم مجرد أعراض بسيطة.
مثلا قولك في متابعتك هذي (بحط نفسي تحت ضغط وببقى بختبر نفسي وأنا واقف فذا اللي بيخليني أعرق وقلقان هل ذا ممكن يكون سبب ولا لا؟؟) طبعا لأنك تبقى مركزا على نفسك خائفا من أن تخطئ فيصبح تركيزك منقسما إلى جزأين على الأقل تركز مع الأشياء الاجتماعية وفي نفس الوقت تضع تركيزك على نفسك معهم! فما تزيد إلا اضطرابا في المواقف الاجتماعية ولكن كل هذا لا يستطيع أن يفرق بين مريض اضطراب وسواس قهري فقط أو + اضطراب رهاب اجتماعي!!
وتقول مكملا (ومن الناحية الثانية بقيت أحس أني مابقيتش أخجل من البنات زي الأول في خجل عادي بس مش زي الأول) آه والخجل عندك معناه ملتبس فيما يبدو ويفيدك أن تقرأ مقالنا عن النظريات المعرفية للرهاب الاجتماعي.
كذلك تقول : (أنا مفسر خجلي من الكلام مع أبناء جنسي (في الفترة بتاعة الوسواس (عني) حاجة له علاقة بالهوية الجنسية وأن الإناث هما اللي كدا فبقلق جدا!!!) ومن أين لك بهذا التفسير ؟ فالخجل أو الاضطراب المتعلق به أي الرهاب الاجتماعي متساوي الظهور السريري للأطباء النفسانيين في الذكور والإناث أي نسب متساوية...... وإن كانت واقعيا أكثر في الإناث وتبلغ نسبة الإناث: الذكور = 3 : 2 في الجمهور العام بينما تبلغ 1:1 في العيادات النفسية،... لأن الإناث أقل احتياجا للعلاج أو أقل قدرة على الحصول عليه، الشاهد في الموضوع من أين لك بأن الإناث فقط يخجلن من الذكور ...؟؟ وأن الذكر إذا صار يخجل من الذكر فإنه مضطرب الهوية؟؟ كله تلفيق وسواسي ! وأنت سيد العارفين يا "محمد محمد".
قلت لك (النصيحة إن أردت تقليل معاناتك مع اضطراب الوسواس القهري هي أن تزور طبيبا نفسانيا وتتفقا معا على برنامج العلاج).... وهذا أنا أكرر القول.......
لكن في كل الأحوال أنت تحتاج علاجا من طبيب نفساني فأما الشق العقاري فسيكون واحدا من عقاقير الم.ا.س.ا يفيد في الحالتين (الوسواس والقلق الاجتماعي) وأما العلاج السلوكي المعرفي فهناك آليات لهذا وأخرى لذاك يقدمهما نفس المعالج...
أنصحك ألا تضيع كثيرا من الوقت قبل أن تبدأ رحلة العلاج.
اقرأ على مجانين:
اضطراب القلق (الرهاب) الاجتماعي
رهاب اجتماعي متعمم أم معين تجاه الإناث؟
شعور بالذنب؟ أم رهاب إناث؟
رهاب الإناث : الداء والدواء
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.