الوسواس القهري
السلام عليكم عندي وسواس شديد في الدين المشكلة أني قمت بسب الشيطان في سري ففيه وساوس سبت الدين والله مش أنا دي الوساوس
بس المشكلة الوساوس بتقولي أنه أنا كنت السبب وهكذا أطنشه ولا لأ؟؟
28/5/2021
وأضافت في رسالة منفصلة تقول:
الوسواس القهري
السلام عليكم أنا عندي وساوس شديدة جدا في أشياء كثيرة في الدين المشكلة أنه أنا اتعصبت من الوساوس بعدين شتمت الشيطان في نفسي والوسواس سبت الدين فهمتم قصدي بس أنا طنتشته هل ده حرام ؟؟ وكمان الوساوس بتقلي إني بفكر عمدا بس أنا مش بفكر وإذا فكرت عمدا في سب الدين هل أحاسب ؟؟؟؟
28/5/2021
ثم أضافت في رسالة أخرى تقول:
الوسواس القهري
معلش أني اخترت الرياضة هبدأ تاني .....السلام عليكم أنا من سنتين عندي وسواس قهري وللأسف هو شديد جدا عندي في الطهارة والاستهزاء بالدين وأشياء وأشياء في مرة كنت متعصبة من الوسواس فقمت بسب الشيطان في سري والوسواس سب الدين فهمتم علي ؟؟ فبعدين الوساوس بتقلي أني أنا كنت السبب مش هي بس طنشتها وحاسة بتأنيب ضمير أني طنشتها لكنني مستمرة في تطنيشها أكمل أطنشها ولا أنا غلطانة ؟!! ....
أنا أحيانا لما بتكلم مع حد في نقاش في الدين أحيانا يحس إن عضلات وجهي بتتحرك (علشان أبتسم) والله أنا من جوايا مش بيكون فيه نية استهزاء أو أيا كان مش عارفة ليه عضلات وجهي بتتحرك …...وكمان أنا كنت اليوم عندي اكتئاب شديد بسبب الوسواس وأنا لما بتضايق جدا بيجيلي ضيق تنفس
المهم لما رحت صليت ضيق التنفس مش راح والوسواس قالت لي إن ضيق التنفس ده عدم طمأنينة فأعدت الصلاة أربع مرات وبعد ما خلصت قلت يا رب تكون واحدة من الصلوات دي تكون استجابت وكده (لأنه ضيق التنفس لسا مش راح حتى بعد الصلاة والوسواس بتوهمني أن سبب ضيق التنفس عدم الطمأنينة في الصلاه وكنت بفكر شوية في الصلاة) فبعدين الوسواس قالت لي إن الدعاء ده فيه استهزاء بالدين بس والله نيتي مش كانت كده أبدا …..
وكمان أحيانا لما الوسواس بتكون شديدة بسد أذني فبعدين لما حد يشوفني بيقولي العفريت بتاعك جه تاني ؟؟؟ فأنا ابتسمت بس ندمت أني ابتسمت لأنه ممكن يكون استهزاء……. وكمان إذا كتمت الضحكة عند الاستهزاء بالدين ونصحت اللي معايا هل أحاسب ؟؟؟ وكمان أخويا هيسافر بره إن شاء الله قريب فأنا قلت (الحمد لله) هل ده استهزاء بالدعاء وقول الله لا يوفقك وهكذا ؟؟؟
وما حكم شتم شخص اسمه على اسم الأنبياء لأنه الحاجة دي منتشرة جدااااا ؟؟؟ وكمان أنا عندي وسواس غمص العين فأحيانا من كتر ما يغسل عيني من جوا بينزل شعر من رموشي عايزه أبطل الحاجة دي بس لو بطلت الوساوس مش هيتسبني في حالي !!!!! وهل ده نمص؟؟؟ وما حكم من سب شىء في الدين في نفسه سواء وسوسة أو عمدا لأني أحيانا الوساوس بتقلي إن إنت اللي بتفكري في الحاجات دي ولو كانت عمدا لكن في نفسي هل تحاسب عليها ؟؟؟؟؟؟
وكمان فيه حاجة منتشرة عندنا اللي هي …..(الله يخليكي متوديناش في داهية) هل ده استهزاء بالدعاء لأني ضحكت عليها ؟؟؟ وكمان أحيانا بخاف أني أبتسم علشان ممكن الوساوس تقول لي حاجة فيها استهزاء وأحيانا بروح قدام المرايا أشوف أنا ببتسم ولا لأ؟؟؟ جزاكم الله خير
28/5/2021

رد المستشار
الابنة الفاضلة "جنة صلاح" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
صغيرتي أشفق عليك كثيرا وأنا أتخيل وضعك الحالي وقد استفرد بك الوسواس وراح يطبق ألاعيبه وحيله الواحدة تلو الأخرى..... فمرة يقول أنك أنت السبب ومرة يقول أنه كان بإرادتك ومرة يقول أنك تستهزئين ومرة أنك تستهترين.... وأنت في كل هذا تخافين وتشكين أن يكون هذا كلاما صحيحا..... واقع الأمر أن حيل الوسواس عديدة وما يحدث لك هو بعض منها، وأغلب مرضى الوسواس القهري يشتكون من مثل هذه الخدع..... وكما ترين فإن كل فرية من تلك الافتراءات التي يلقيها الوسواس إليك تحتاج إلى تفتيش الدواخل أي قراءة لمعلومة بداخلك (مثل هل أنا فعلا أردت ذلك أو هل أنا فعلا لم يعد يزعجني السب أو أنا قصدت الاستهزاء بتلك الحركة أو الضحكة..... إلخ) وعندما تحاولين استقراء تلك المعلومة يلبس هو الأمر عليك من خلال الحؤول بينك وبين ما هو في داخلك من معلومات أو مشاعر....إلخ.
واضح أن هناك وساوس أخرى لديك وليس فقط الغمض والغسل المتكرر للعين والذي يبدو فعلا قهريا تظنين أنه يبعد عنك الوساوس أو يقللها.... كل هذا يحتاج عرضا على طبيب نفساني لتأكيد التشخيص ووضع خطة علاجية مناسبة.
ابتسمي كما تشائين ولا تلتفتي لمحاولة الوسواس ربط أفعالك أو حركاتك بالسب أو الاستهزاء أو غيره..... كذلك كفي عن سد أذنيك عند الوسوسة بالسب لأن ذلك فعلا قهريا يعزو من قوة الوسواس عليك أن تتجاهلي حدوثه تماما ولا تخافي ولا تحزني مهما زاد الوسواس، واعلمي أن حديث النفس (سواء كان تلقائيا أو قهريا بسبب الوسواس أو حتى إراديا) كله لا حساب عليه أيا كان محتواه ما لم نتكلم أو نعمل به.
نقطة أخيرة مهمة هي أن لجوئك لسد أذنيك لا يفترض أن يقلل من الوسوسة .. لأنها ليست صوتا مسموعا يدخل أذنيك من الخارج بل تجديمها داخل نفسك.... وفي حال كونها صوتا تسمعينه من الخارج سيختلف تشخيص حالتك واقرئي في ذلك : سباب الله في رأسي وساوس أم هلاوس ؟
من فضلك يا "جنة صلاح" فاتحي والديك أو أحدهما بحاجتك إلى طبيب نفساني وبسرعة قبل أن يزيدك الاكتئاب معاناة فوق معاناتك الحالية مع الوسواس القهري......
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.