السلام عليكم
أنا عندي وسواس قهري خاص بالنظافة وباخد علاج الدكتورة كتبته لي بس مفيش أخصائي نفسي كويس هنا في الإمارات يفهمني الصح من الغلط، أنا مش خايفة على نفسي أنا خايفة أني أكون سبب في موت أو أذى أحد لأني دائما بخاف أمسك حاجة مش نضيفة زي الحذاء أو أي حاجة تانية ومغسلش إيدي وبعد كدا أستخدم إيدي وأفتح الباب أو .... بحس أني بنقل الوساخة لكل الأماكن اللي بروح ليها ودائما عندي تأنيب ضميري وخوف وتقصير.
أنا بقيت كسلانة أنضف لأني باخد وقت وده كمان محسسنني أني أنا الكسلانة والمفروض إني أهتم بالنظافة وإني أنا هضر الناس بسبب إني كسلانة، ومش عارفة إيه المفروض يتنظف وإيه اللي عادي لو متنضفش ومش هيضر حد، يعني مثلا الحذاء بمشي بيه وممكن أعدي نمل كثير أو أي حاجة مش نضيفة أي حاجة ميتة أو أو أو وبعد كدا أمسكها وأنا بلبسها ومغسلش إيدي وأروح أبصم حضور بجهاز البصمة ببقى خايفة أي حد يستخدم الجهاز هيضر أو يموت ومعرفش ده صح ولا غلط!؟
وكذلك هدومي لو طويلة ومشيت بها وطبعا ممكن أعدي على أماكن وسخة وأخاف أدخل أصلي بها علشان الناس بتحط إيدهم على الأرض
وكل حاجة بعملها دائما خائفة منها ومن نظافتها
أرجوك قل لي أعمل إيه أنا حاسة إني في دوامة!؟
4/10/2021

رد المستشار
الابنة الفاضلة "حور" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
من الواضح أنك تعانين من أحد أشهر أنواع عروض الوسواس وهو وسواس التلوث الغسيل القهري و.ت.غ.ق وهو شكل يحتاج إلى تناول سلوكي معرفي يدعم العلاج العقاري ويعلمك كيفية التعامل مع الأفكار والنزعات والمشاعر الوسواسية ويساعدك كذلك في التدرب على منع الانتكاس.
تحتاجين كذلك لمعالج سلوكي معرفي يعمل معك على مفهوم المسؤولية لنتعلم أولا حدود مسؤوليتنا إضافة إلى التعرف على مشكلة التفكير السحري الخرافي خاصة الانتقال الخرافي للقذارة أو التلوث الذي يعذبك وتتصورين حدوثه بشكل مرضي ويفيدك في ذلك أن تقرئي بعضا من المنشور على مجانين والذي ناقشنا فيه هذه القضية..... وإذا قرأ الإحالات وما بداخلها من إحالات ستلمين بكل أطراف الموضوع وربما يغنيك هذا عن الجانب المعرفي للعلاج ولعل تحتاجين لقاء معي أو مع غير ي من المختصين بالعلاج السلوكي المعرفي عبر الإنترنت لتتمكني من بناء البرنامج العلاجي اللازم..... على أن تستمري على العقار الذي وصف لك حتى يكتمل علاجك.
اقرئي على مجانين:
و.ت.غ.ق + و.ش.ت.ق + وسواس انتقال النجاسة
وسواس النظافة التلوث الغسيل القهري و.ت.غ.ق
و.ت.غ.ق وسواس التلوث الغسيل القهري
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.