اكتئاب
أنا طالبة ثانوية عامة ومانجحتش السنة دى وبعيد السنة، بس مش مهيئة نفسيا للوضع ده أبدا، وبعاني من الاكتئاب من فترة طويلة وحاولت الانتحار ومفلحتش.
دائما بحس نفسي تعبانة ومرهقة وإني مش هنجح ومش قادرة آخد أي خطوة كويسة في حياتي ودايما بكذب على حاجات تافهة، وبقيت بشوف الناس اللي داخلة جامعة بقيت بعيط وبكره نفسي وأتمنى شر وأنا مش كده، أنا عارفة إني مريضة نفسيا بس محتاجة حد يساعدني ومقدرش أقول ده للبيت وخسرت كل أصحابي وبفكر في الموت دايما.
وأهلي دايما ضاغطين عليا وأد إيه أنا مش فالحة مع إني كنت محبوبة
بس كتير شمتان فيّ ومستني فشلي وفشلت فعلا.
10/10/2021

رد المستشار
شكراً على مراسلتك الموقع، لا يستطيع الموقع الوصول إلى استنتاج سليم حول إصابتك أو عدم إصابتك باضطراب طبنفسي. مثل هذا الاستنتاج يتم الوصول إليه بعد فحص شامل لتاريخك الشخصي والطبنفسي٬ ولا يتم عن طريق المراسلات.
الفشل الأكاديمي لا يمكن تبريره بمرض نفسي٬ وأحياناً سببه هو أن الإنسان لم يكن مستعداً لمواجهة تحديات المرحلة والتنافس مع أقرانه، هناك عوامل عدة تتعلق بالظروف البيئية٬ شخصية الإنسان٬ ونضجه العاطفي والمعرفي.
ما عليك أن تفعليه اليوم هو القبول بأن سبب فشلك يحتاج إلى مراجعة جهودك وأسلوب تعاملك مع الآخرين، تحرصين على تنظيم جدولك اليومي وطلب المساعدة في المواد الدراسية التي تواجهين صعوبة فيها. أما المرض النفسي فقد يكون موجودا أو لا وجود له وهذا يقرره طبيب نفساني تراجعيه٬ وحتى إن وجد فهو لا يبرر تعثر مسيرتك الدراسية.
وفقك الله.