شاب 18 سنة وعندي مشاكل مع شكلي معطلة حياتي
أنا اسمي علي 18 سنة مشكلتي أني شكلي وحش وأنا مش قابل ده ومسبب لي أزمة نفسية بخاف أتعامل مع الناس بسبب شكلي ودايما بلبس كاب علشان يغطي وجهي.
أهلي كرهوني بسبب كده إني دايما لابس الكاب أو الزنط وإني مبخرجش ولا بكلم حد ولا لي أصحاب فواجهتهم بمشكلتي إني شايف شكلي وحش وإني شايف نفسي إني أقل من كل اللي حواليَ بسبب شكلي، قالوا لي لا بالعكس أنت شكلك حلو حتى عينيك ملامحها مش عارف إيه! وأنت طويل وحلو وبتاع بس مش مصدقهم لأني بشوف نفسي في المرآة والصور وحش وأكره ذلك جدا....
أصور نفسي فيديوهات وأتفرج على شكلي فيها من قدام ومن الجناب بيطلع شكلي وحش جدا وشكلي في المرآة كذلك. سقطت في أهم سنة في عمري 3ث بسبب ده وحاليا أعيد السنة وهسقط تاني علشان مبذاكرش أعمل إيه؟؟ حاسس إني بضيع وأن حياتي بتخلص
خايف أنجح وأروح الجامعة ميبقاش لي قبول ومعملش أصحاب لأني مبعرفش أتكلم ولا عندي شخصية
أعمل إيييييه؟؟
حد يساعدني
10/3/2022

رد المستشار
الابن الفاضل "علي" أهلا وسهلا بك على موقع مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك خدمة الاستشارات بالموقع.
ما تعاني منه فيما يخص شكلك هو ما يسميه الطبيب النفساني اضطراب التشوه الجسدي أو وسواس التشوه وهو واحد من اضطرابات طيف الوسواس القهري ... ويحتاج إلى برنامج علاجي سلوكي معرفي تتفق على خطواته مع طبيبك النفساني المعالج.
أنت الآن تضيع وقتا طويلا فيما يستنزف مشاعرك ويزيدك إحباطا على إحباط (أصور نفسي فيديوهات وأتفرج على شكلي فيها من قدام ومن الجناب بيطلع شكلي وحش جدا وشكلي في المرآة كذلك) دون أن تكون له فائدة اللهم إلا زيادة همك وغضبك!! ... فلا نتوقع مثلا أن شكلك أو ملامحك ستتغير من فيديو أو صورة لآخر أو أخرى! شكلك يبقى هو شكلك وملامحك تبقى هي ملامحك وهي ليست بالسوء الذي تتخيله والذي يزيده ما تقوم به من أفعال قهرية مثل التصوير والنظر في المرآة والمقارنات...إلخ.
هناك ما تستطيع تغييره بنفسك أو بمساعدة المعالج لتصبح أكثر ثقة في نفسك وتقبلا وتأكيدا لذاتك وقدرة على الدخول في محادثات واقعية مع الآخرين وعلى كسب الأصدقاء وستجد ما يعطيك فكرة عن ذلك ضمن ملف تأكيد الذات على الموقع.