التردد
أنا عندي تردد دايما الفكرة وعكسها مش عارفة أنا عاوزة إيه شوية أفكر أتعلم الخياطة وابقى مصممة أزياء وشوية عاوزة أعمل حاجات هاند ميد وشوية عاوزة آخد كورسات برمجة وكمبيوتر عشان تبع تخصصي ولما أتخرج أشتغل في مجال البرمجة وشوية.
أشوف مثلا شغلانة في مسلسل تعجبني وابقى عاوزة أشتغلها مترددة في كل حاجة عاوزة أشتغل حاليا بس أهلي مش موافقين لحد ما أخلص المعهد، كل اللي متأكدة منه إني عاوزة أعمل كارير وأعمل فلوس كتير بس تعبت من كتر التفكير ودماغي اللي مسوحاني دي
لما بشوف إنجازات الأصغر مني واللي قدي ببقى عاوزة أنا كمان أعمل إنجازات بدل القاعدة دي
أعمل إيه،،، دلوني!!!
21/4/2022

رد المستشار
صديقتي...
يجب عليك التفكير في الذي تريدينه بدلا مما سوف يكون مقبولا أو جيدا أو مبهرا للآخرين.
تقولين أنك تريدين عمل كارير والكثير من المال ... كارير هي كلمة إنجليزية معناها الاستمرار في التقدم المهني في مجال معين ... هذا يتطلب تحديد المجال أولا.
تقولين أن مجالك هو البرمجة وهوايتك هي الطبخ ... لماذا لا تصنعي الكارير منهما؟
عليك تخيل النتيجة أولا: أنت امرأة ناجحة ولديك الكثير من المال ... عندما تتخيلين هذا وتحسين به وكأنه حقيقة، اسألي نفسك عن المجال الذي أنت مستمتعة به وناجحة فيه ... من هم الناس الذين تتعاملين معهم وكيف؟ ما هو المجال الذي يسعدك العمل فيه يوميا ولا تسأمين منه لأنك تحبينه كثيرا ... تمارسين هوايات وأشياء أخرى ولكنك تعشقين عملك ... ما هو؟
من ناحية أخرى، يمكنك اختيار أي شيء للتجربة ولكي تتأكدي إن كان شيئا تريدينه أم لا ... يمكنك تجربة عدة أشياء في وقت واحد ... هذا أفضل من الحيرة وعدم فعل أي شيء
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب