وسواس قهري يمنعني من الصلاة ! وسواس الرياء م6
أركز على العلاج ولكن
السلام عليكم دكتور أنا قريت رسالتك بس مفهمتش الجزء الأخير اللي قولته "أن لي رجاء وهو أن تقرأ ردود الموقع على استشارتك الأولى ومتابعاتك الست قبل هذه، والقراءة المقصودة تعني أن تراجع أولا إفادتك وما سألت عنه ثم تقرأ

رد المستشار غير مغفل لمتابعة وقراءة كل ارتباط من داخل نص الإجابة وتأكد أنك استوعبت جيدا ... حقيقة ... تكفي قراءة رد أول استشارة وثلاث متابعات على الأكثر ... لتعرف الإجابة عما تسأل عنه ... وتعود تسأل عنه ... إذا أكملت القراءة بالطريقة المطلوبة ووجدت أنك ما تزال لديك أسئلة فاسأل لكن عليك أن تتحرك في سبيل العلاج على أرض الواقع ممكن توضح الكلام"
تاني حاجة أنا يمكن صحيح مركز على الأفكار إنها تختفي بس أنا مش بإيدي أو أنا أصلا عايزها تخف شوية عشان أركز أو أتقبلها زي مانت بتقول لكن أنا بعالج نفسي بتوجيهك أو حد تاني بس مفيش فايدة من العلاج وكان في عقدة واقفة في زوري مش عايزة تنزل هقولك إيه اللي بعمله وإيه اللي غيرت قناعاتي.
العلاج هو باخد ارزبزول لو تتأكد من الاسم باخده من فترة طويلة بس مبيجبش نتيجة رغم إنه كويس جدا ده أول حاجة
تاني علاج العلاج السلوكي هو بصلي قدام الناس اللي بعرفها وبحاول أتقبلها بس الرياء مسيطر علي رغم أصلا لم أكن أعاني من الرياء موقف حصلي بتاع البت أو عشان سرقت فربنا عاقبني أو حاولت أعالج صلاتي حياتي اللي فيها رياء أو شرك أو كفر يمكن الأسباب دي خلتني كده أو ربنا عاقبني كده وطبعا كل دول ملهمش علاقة بصلاتي أو الرياء فيها بس معرفش إيه ده!!
بصلي في الخفاء على أساس أعود نفسي على المواجهة يعني الصلاة زي السنن أصليها في الخفاء عشان أقوي نفسي وده بردو إنه جاب نتيجة بس اتغير معايا ومبقتش تفرق إذا صليت لوحدي أو لا مبتقدمش، آخر حاجة رغم كل ده أنا بحاول بس قناعاتي تغيرت إنه مبقتش بعرف أصلي زي الأول إنه خايف أصلي قدام حد أنا بحاول والله بس مفيش فايدة كل اللي ذكرته بس في سبب إنه مش عارف أصحح تفكيري أو أتقبله.
وأنا بتكلم معاكوا على أساس إنه ألاقي مخرج،
وأنتوا أدرى في العلاج وآسف على الإزعاج.
21/4/2022
رد المستشار
الابن الفاضل "مصطفى" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، وعلى استعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
أنا لست قادرا على الفهم حقيقة لماذا ترى أنك تحتاج للمواجهة إذا أردت أن تصلي حتى أنك تقول (أصلي في الخفاء على أساس أعود نفسي على المواجهة يعني الصلاة زي السنن أصليها في الخفاء عشان أقوي نفسي وده بردو إنه جاب نتيجة) أي مواجهة هل هي مواجهة الأفكار الوسواسية؟ أم مواجهة مشاعر الخوف؟ أم مشاعر الرياء ؟ ... ليس مفروضا على الإطلاق أنك ستواجه أي شيء أثناء التدرب على الصلاة أمام الآخرين ... مع تجاهل وجود الأفكار والمشاعر كلها لأنها لن تؤثر على الصلاة.
ثانيا عقار أريبيبرازول يستخدم حتى الآن كعلاج مساعد لأي من الم.ا.س.ا.... من فضلك لا يصح أن تعالج نفسك دون تواصل مع طبيب نفساني.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.