وسواس الكفرية: السب والحرام والتفتيش في النية! م1
وسواس وصل للكفر
كنت بعيد السب في دماغي علشان أعرف كنت أقصد ولا لاء علشان لو مقصدش أتفرج على المسلسل الذي السب جاء لي بسببه زي ما حكيت لكم وبعدين قلتم لي لا تلتفتي ذا وسواس ولكن المشكلة حصل حاجة جديدة أنا كنت مضايقة إن أنا مش مضايقة إن في سب للرسول جوايا أد ما الموضوع إن أنا خايفة فرجتي على المسلسل تبقى كفر علشان قعدت أعيد السب في دماغي علشان أعرف ذا أنا ولا الوسواس علشان خاطر المسلسل.
بس المشكلة بقى إني قلت طيب : أنا هسب الرسول في دماغي علشان أعرف هل أحس أني زعلانة ولا أنا بس ببقى زعلانة علشان خاطر خايفة أتحرم من المسلسل ويبقى كفر فبعد ما سبيت الرسول في دماغي علشان أعرف هحس بإيه زعلت جدا جدا وخلاص حاسة إني خرجت من الملة بسبب إني عملت كل ده علشان أثبت لنفسي إن أنا بزعل من سب الرسول مش بس علشان خاطر أرجع أتفرج على مسلسل وأنا مطمئنة إن زي ما زعلت من السب بسبب خوفي من أن يكون مشاهدة المسلسل كفر زعلت منه عامة من غير حوار المسلسل كل حاجة بدور حوالي إن أنا خايفة الفرجة تبقى كفر.
فعمالة أعيد وأزيد جوايا لحد ما وصلت لموضوع أن أقول اللفظ جوايا علشان أشوف هحس بإيه.
ومش عارفة أعمل إيه؟!!
27/4/2022

رد المستشار
الابنة الفاضلة "مريم أشرف" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
يا ابنتي من الواضح أنك لم تستوعبي جيدا ما جاء في ردنا الأول عليك ولا على متابعتك الأولى ولا الثانية وعسى الثالثة تنفع ... عليك أن تقرئي بتأني وأن تسألي من يتولى علاجك ليشرح لك ما قد لا يكون واضحا فيما قلناه أو أحلناك إليه لتقرئيه ... من المستفز جدا أن نحذرك من حيل الوسواس ونشرحها لك منذ الرد الأول وكأننا نؤذن في مالطا كما يقول المثل الشعبي المصري ... بما أن هناك من يتولى علاجك فنرجو أن تسأليه عما لم تفهمي من ردودنا السابقة.
من الخطأ أن تهتمي بأمر السب ومنتهى الغفلة أن تستسلمي لخدعة مثل كرري السب لتعرفي موقفك منه!! ولولا أننا شرحنا ووضحنا وحذرنا ... لما استفزنا وقوعك المتكرر فيما شرحناه من فخاخ ... من فضلك حاولي الاستفادة من علاقتك مع معالجك مثلما تحاولين الاستفادة من عضويتك في مجانين.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.