التأكد من إصابتى بمرض الاكتئاب
أنا عندى 16 سنة أخويا توفي وأنا عندي 14 سنة هو متوفي من سنة و9 شهور بالظبط هو أصغر مني ب 3 سنين من ساعة ما توفي وأنا دايما بيجي علي وقت أكون قاعدة عادي فجأة ألاقيني بعيط من غير سبب وأحيانا كتير بدعي على نفسي بالموت وبكون فعلا عايزة أموت ومش قادرة أكمل في الدنيا دي.
وأحيانا كنت بكلم صحابي وأقولهم أنا حاسة إن نهايتي قربت وكنت بقول لصحبتي المقربة لو حصلي حاجة وصي الكل يدعي لي وكنت أحيانا ممكن أخبط رأسي في الحيط وده كان بيتكرر دايما كتير على مدار السنة وال 9 شهور وبقيت فاقدة الشغف في كل حاجة في حياتي حتى الحاجات اللي كنت بعملها عشان أفرح بيها نفسي مبقتش بتجيب نتيجة بقيت بحب السهر والنوم الكتير بقيت منعزلة شوية عن كل حاجة بتحصل
وأنا مش عارفة سبب ده إيه!!
هل ده حاجة عادية ولا أنا عندي مشكلة ومحتاجة أتعالج منها؟!!
12/8/2022

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Roaa" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك خدمة الاستشارات بالموقع.
بالفعل مع الأسف هناك مشكلة ولا يصح أن تستمر دون علاج، ربما بدا الأمر طبيعيا كرد فعل الأسى أو الثكل لفقد الأخ الأصغر... لكنه طال أكثر من اللازم وتعدى حدود ما نسميه رد فعل الأسى أو الثكل المطول Unresolved Grief وأنت تصفين الأعراض الجوهرية للاكتئاب أكثر من مرة وبأكثر من طريقة انعدام الاهتمام (فاقدة الشغف) وأيضًا انعدام القدرة على التلذذ أو الفرح (الحاجات التي كنت بعملها عشان أفرح بها نفسي مبقتش بتجيب نتيجة) والانعزال (بقيت منعزلة) والمزاج المكتئب والبكاء والرغبة في الموت (أكون قاعدة عادي فجأة ألاقيني بعيط من غير سبب وأحيانا كثير أدعي على نفسي بالموت وبكون فعلا عايزة أموت ومش قادرة أكمل في الدنيا ذي) وكثرة النوم (بقيت بحب السهر والنوم الكثير)...إلخ.
من فضلك سارعي بطلب العون من طبيب ومعالج نفساني واعلمي أن الاكتئاب مرض قابل للعلاج بصورة مشجعة، وسأضع لك ارتباطات مفيدة من مجانين تعلمك عن حالاتك وكيفية علاجها... فاقرئيها بتروٍ ودون استعجال واسألينا فيما يصعب عليك فهمه، وإن شاء الله موفقة يا "Roaa" يا ابنتي.
اقرئي على مجانين:
التعامل مع الاكتئاب(1-2)
اضطراب الحزن المطول Prolonged Grief Disorder
العارف لا يعرف والاكتئاب يعرف !
خطة علاج الاكتئاب الأولية
هل مضادات الاكتئاب عقاقير فعالة؟
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.