أنا بحب ولد جدا جدا أكبر مني بسنتين
ونتقابل كل أسبوع أو في الباص هو مبيكلمنيش في الباص خالص حتى لما آجي أكلمه يبعد عني ويبعد، ولما نتقابل يطلب حاجات غريبة مرة يقول لى عايز بوسة والمرة التانية يجي يقول لي عايز أمسك إيدك والمرة التالتة ظل يقرب مني وأنا أبعد وفي يوم راح قال لي ما ينفعش حبنا ده! (أسمع كلامه) ولا أسيبه وأضحي بحبي ؟؟
بس أنا لو سبته مش هأقدر أبعد عنه أنا كل لما يجي يقول لي الكلام ده أقول لا طبعا وأتهرب أعمل إيه؟
وياريت الرد يوصل في أقل من أسبوع
22/3/2005

رد المستشار
السلام عليكم ورحمة الله
أهلا بابنتي البريئة اللطيفة، يعني إيه طلبات غريبة؟؟!!! أنا أرى إن طلباته واضحة جدا ومعناها كمان واضح، ماذا يريد رجل مش مؤدب من فتاة بريئة إلا أن يستغلها من غير ما حد يشوفه ولما يزهق منها يشوف شكل أو واحدة جديدة، لاحظي هو لا يقبل أن يكلمك أمام باقي الزملاء عشان هو راسم لنفسه صورة غير حقيقية، يعني هو أمام الناس محترم ومؤدب أو ثقيل ومش بتاع بنات بس في السر يا لطيف نواياه كلها شر.
تسمعي كلامه بخصوص أن حبكم لا يصح بالشكل دا؟؟ نعم هذا هو الشيء الصحيح وآخر شيء يجب أن يكون بينك وبينه، فمن يستحق الحب يجب أن يكون جدير بالاحترام يعني سلوكه مؤدب ولا يسعى وراء أشياء حرام، تذلنا بين الناس ونخجل منها وتخلي رأسنا في الارض ثم تحسب علينا سيئات يوم الدين، كما أنك تعرفين أن الحرام لا بركة ولا خير فيه، إذن مثل هذا الحب الذي يؤدي إلى مثل هذه النتيجة فعلا لا داعي له.
عزيزتي من الطبيعي أن يلفت انتباهك الشباب في هذه المرحلة من عمرك كما يلفت انتباهك باقي أمور الحياة لأنك لم تعودي طفلة ولكن أنت تعرفين أن احتمالية الارتباط في هذا السن سواء لك أو له غير واردة وأي تطوير للعلاقة إلى أبعد من التفكير فيما له من إيجابيات كإنسان من الجنس الآخر سلوك خاطئ لا يفعله إلا... أنت عرفت من أقصد.
تجنبي هذا الولد في كل مكان في الباص وفي المدرسة فطلباته تدل على أنه غير جدير لا بالاحترام ولا بالحب وأكيد ليس هو الشخص الذي أقبل به حتى كمجرد زميل لابنتي، تعلقك به سيزول بسرعة اذا شغلت نفسك بدراستك وبتطوير نفسك وبتعلم هوايات جديدة وبتكوين صداقات مع زميلاتك، وخلي بالك أن الحب لسه بدري عليه،
والأشياء حلوة فقط في أوانها، عرفت ردك حيكون إيه؟؟؟
واقرئي من على مجانين:
أخلع ملابسي فيجلدني ويخنقني : محنة هيفاء
بعيدا عن الأهل : لقاءات ولمسات يد
أحبه جدا لكني أكرهه جدا
عقلي يأمرني : اتركيه...وقلبي لا يطاوعني
وأهلا وسهلا بك دائما على موقعنا فتابعينا بأخبارك.