شلل النوم واضطرابات النوم
شلل النوم مجرد حالة نفسية مؤقتة بسبب اضطراب نوم بتحصل بسبب أسباب معينة بس بالنسبة لي بتحصل كثيرا وهي مخيفة جدا لأن الموضوع مش بس لأني مش بقدر أحرك جسمي في لحظة معينة بس كمان بتوصل ساعات إن أنا بكون في الحلم واكتشف جواه أني بحلم وده بيخلي الموضوع رعب أكثر لأني بشوف اخواتي وبابا وماما بشكل وحش جدا. بشوفهم بيبصولي وبيضحكوا معرفش ليه. أو بشوفهم مش بيعملوا حاجة بس بيبصولي بشكل مخيف.
بحس إني في مكان شرير وأريد أن أخرج منه مع إنه نفس البيت. بحس ساعات إني مش هصحى تاني وخايفة جدا لتكون هذه هي النهاية.
مش بكون عارفة آخد نفسي كويس لدرجة إني مرة قرأت قرآن بصوت عالي جدا في الحلم وكنت باصة لأخويا ولا زلت أقرأ القرآن وهو متجاهلني وشكله غريب كده مش طبيعي وأنا أريد أن أخرج من المكان ده مش عارفة وعارفة نفسي إني بحلم وصحيت حسيت كأن بقالي فترة مكنتش بتنفس وكنت هموت خلاص، وقلت لو الموضوع تأخر شوية ممكن كنت مت.
شلل النوم بيكون سهل لما يكون الموضوع بس إني أقدر أحرك الفكين أو عيني لكي أصحى زي ما أنا قريت وده بيكون في أول مراحل النوم بس المشكلة في النوع التاني إني أكون في الحلم واكتشف أني بحلم بحس نفسي محبوسة في مكان ومش بقدر أوصل لجسمي ده وأحركه أصلا.
أنا أعرف بأن الموضوع مش أكثر من نفسي بس برضه خايفة جدا
وخصوصا من حتة إني مصحاش تاني دية وإني أموت وأنا نايمة
13/04/2015

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع وتمنياتي لك بالشفاء.
شلل النوم حالة شائعة في العقد الثاني والثالث من العمر والغالبية العظمى من الحالات هي في الحقيقة حالات نفسية يمكن علاجها من قبل أي طبيب. يستثنى من ذلك داء النوم الانتيابي أو السبخ (التغفيق) Narcolepsy والذي يعاني منه المريض من نوبات نوم تداهمه فجأة أثناء النهار وأحد أعراضه الأربعة هو شلل النوم.
شلل النوم مخيف للغاية والدراسات تشير إلى أن معظم الناس تجربه بضعة مرات ولكن هناك من يبتليه الله به ويعاني من عدة نوبات شهريا.
شلل النوم لم ولن يقضي على أي إنسان.
أما أسبابه فهي دوماً عدم انتظام أسلوب النوم وأحياناً قلة عدد ساعات النوم والحرمان منه.
ينتهي أمره في جميع المرضى بعد عدة أشهر.
توصيات الموقع:
1- إن كنت تعاني من أعراض أخرى فعليك بمراجعة استشاري في الصحة النفسية. الكوابيس التي تتحدثين عنها سببها القلق أو الاكتئاب لا غير.
2- لا تخلدي إلى النوم أثناء النهار وعليك بانتظام الإيقاع اليومي للأكل والفعاليات الرياضية والنوم.
3- مع فشل التوصيات أعلاه فجميع المرضى يستجيبون لعقار الكلومبرامين Clomipramine أو الأنفرانيل بجرعة 25 مغم ليلاً يتم رفعها إلى 50 ثم 75 مغم ليلاً عند الحاجة. مدة العلاج لا تتجاوز الثلاثة أشهر فقط.
وفقك الله.