ساعدوني بليز لأني قد أصاب بالتوحد.
أنا بحب واحدة جدًا، وهي برضو بتحبني موووت، وبتغير عليّ من أى حد حتى من أختها، وهى تاني واحدة أكلمها في حياتي، ومتفقين فى كل حاجة والحمد لله، مفيش أي مشاكل……. طبعًا هتقولوا أمال واجع دماغنا ليهظ فين المشكلة بقى؟ أقولكم أنا فين المشكلة؟!!!
طول الوقت ببقى حاسس إنى بعمل حاجة غلطن بعمل حاجة مكنتش متخيل إني أعملها أبدًا حاجة غريبة عني مش عارف ليه بيجيلي إحساس غريب كل يوم؟ إنى لازم أبعد عنها؛ علشان تكون ليا بعد كدة وده اللي عملته مع حبيبتى الأولى، لحدما بعدت عني، واتجوزت، والتانية بردو رغم أننا كنا متفقين، لكن بيجيلى نفس الإحساس إنى أبعد عنها في المستقبل، بس برجع ومش بقدر، لحد ماهي بعدت عني، وفقدت الثقة فيّ تمامًا رغم إنها كانت بتحبني.
لكن حاسس إني بخاف عليها جدًا من أى حاجة، ومش هتصدقوا لو قلت لكم، بخاف عليها حتى من نفسي، ومش عارف أتصرف إزاي أبعد عنها أكمل معاها مش عارف أعمل إيه؟ هو اللي خسرني حبيبتي للمرة التانية، بجد وأقسم بالله أنا مش بلعب بيها، أنا عندي نية إني أرتبط بيها بإذن الله في المستقبل.
أنا عارف إني طولت عليكم خالص، بس جزاكم الله خيرًا دلوني أعمل إيه؟
شكراً لكم.
10/06/2015

رد المستشار
صديقي؛
بما أنها الثانية في حياتك كلها التي كلمتها فمن الأرجح أنك قليل الخبرة بالحب وبالعلاقات ولكن إحساسك بأنك تفعل ما هو خطأ قد يكون إحساسك الداخلي الصادق الفطري بأنكما غير مناسبين لبعضكما البعض.
أولا: الحب هو أربعة أشياء بالتبادل ما بين الطرفين ومستمرة النمو: المعرفة والاهتمام والاحترام والمسؤولية، ماذا تعرف عنها وكيف تهتم بها وماذا تحترم فيها، وخصوصا عند الاختلاف في الرأي وما هي مظاهر المسئولية تجاهها... ما موقفها وما هي مظاهر ممارستها لهذه المعان الأربع معك، هل تمارس هذه المعاني مع نفسك؟ هل تمارسها هي مع نفسها؟
ثانيا: الغيرة ليست مقياسا للحب وإنما هي مقياس لخوف الغيور من أن يكون من السهل استبداله... يعني الخوف على الملكية أو المكانة.
ثالثا: فكرة ضرورة البعد ثم متعة اللقاء هي فكرة صحيحة في العلاقات الإنسانية عموما ولكنك تمارسها من قبيل الهروب... ربما لأنك لا تدري كيف تحب نفسك وتحب الآخر وتبني علاقة وثيقة وإنما تدري فقط متعة التلاقي أو البدايات في الأشياء.
رابعا: إذا لم تكن لك هوايات غير الإنترنت فلقد سجنت نفسك في العالم الافتراضي وأهملت ممارستك للأشياء الأخرى في الحياة، ماذا عن الرياضة والثقافة والفكر والروحانيات والتأمل والدراسة وخدمة المجتمع والعمل والإنجاز وبناء ثروتك الشخصية؟؟ ما الذي سوف تعطيه أو تضيفه للعلاقة وللإنسانة التي تريد الارتباط بها؟
أنصحك بأن تبدأ في ممارسة الحياة الحقيقية وتحديد أهداف ذات إمكانية وميعاد للتنفيذ ثم رسم الخطط لتحقيقها ثم البدء في اتخاذ القرارات والخطوات... ثقف نفسك وأحب نفسك أولا ثم ابحث عن الحب أو شريكة الحياة.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب