الاكتئاب
أنا فتاة عندي ٢٠ سنة منذ ٥ شهور قبل بداية امتحانات بدأت أحس بالاختناق بدون سبب وبقيت موسوسة كنت أحس أن السبب في كده إني محسودة أو معمول لي سحر وبقيت أفكر في حاجات حصلت لي من سنين كنت مستعدة للامتحانات وكنت كارهة الكتب وكل حاجة متعلقة بالامتحان وفي نفس الوقت عايزة أنجح السنة دي عشان السنة اللي قبلها كنت بدرس في كلية ومش كملت فيها كنت اتخنقت منها وكان نفسي أدخل حاجة تانية؛
وأنا مش عارفة إيه سبب خنقتي رغم أني أصلي وبدأت أقرب من ربنا أكتر وكنت كارهة كل حاجة أحبها وكنت بعيدة عن كل حاجة وكنت أحس أني هموت وبكون مخنوقة قوي قولت لبابا قالي اقرئي القرآن ويمكن بسبب القلق. عشان الامتحان وفعلا بعد يومين من الامتحانات اختفت الأعراض دي كلها وبعد ما خلصت الامتحانات بدأت أشعر بالأعراض تاني وبقى عندي فقدان شهية وتعب في المعدة والشعور بالغيثان ونقص بالوزن ومع بداية شهر رمضان التعب زاد روحت لدكتور جهاز هضمي قالي مش في حاجة الحمد لله أنت سليمة ده بسبب القلق وأخدت العلاج لفقدان الشهية والاضطرابات النفسية وخفيت؛
وبعدها بأسبوع رجعت الأعراض دي تاني ومش قادرة أعمل أي حاجة روحت لدكتور أمراض نفسية وقولتلو على الأعراض وقالي دي أعراض اكتئاب وأخدت علاج (سيتالو) ومهدئ للأعصاب لمدة ثلاثة شهور روحت للدكتور بعد الكشف بأسبوعين وكان عندي تقلب مزاج وكان كل فترة أحس باقتراب الموت وكنت أختنق.
بعد العلاج بثلاث شهور لم أذهب للدكتور ونفسيتي ارتاحت شوية وبدأت أفكر في اللي حصل قبل الأعراض دي ما أحس بيها افتكرت أني تعرضت لضغط نفسي وعصبي من ناس قريبين مني وكنت بقرأ على النت عن الاكتئاب وكنت بتأثر بأي حاجة أقرأها وقرأت عن الاكتئاب الموسمي وكنت خايفة منه ليكون ده اللي عندي وقرأت عن الرهاب الاجتماعي والشيزوفرينيا مع العلم أني درست علم النفس بدأت أشك في أمري، وبقيت خايفة لأخسر وخاصة والدي في الوقت ده كان بيعمل تحليل وأشعة والحمد لله مش في حاجة خطيرة.
ودلوقتي بحس كل فترة باقتراب الموت مني وكنت خايفة لأخسر حد قريب مني وموسوسة شوية وبفكر في الأشخاص اللي جرحوني وبقيت مش متحملة ضغط عصبي خالص، قرأت على النت الأعراض الانسحابية بعد العلاج لكن بقالي أكتر من أسبوعين مخلصة العلاج وأوقات لما يكون عندي صداع أشك بمرض خطير وأوقات أكون ناسية حاجات وأنا دلوقتي متلخبطة وأنا عاملة قدام عائلتي إني مفيش حاجة وأنا تعبانة ومش قادرة أقول أي حاجة بحس بحاجز مانعني
ومش عارفة أعمل إيه أنا حاولت كتير وأنا انطوائية،
أرجوكم أفيدوني
11/10/2016

رد المستشار
شكرا على استعمالك الموقع وتمنياتي لك بالشفاء.
تشخيص طبيبك النفسي كان دقيقا وأنت مصابة بالاكتئاب الجسيم. لكي نستنتج بأن المريض شفي من الاكتئاب فذلك يعني عودته إلى حالته الطبيعية قبل ظهور الأعراض. لم يحدث ذلك معك ولا تزال هناك أعراض وجدانية معرفية وعدم الثقة بالنفس ومعتقدات حصارية (وسواسية). أقصى ما يمكن أن يقبل به الطبيب هو حصولك على هذه الجزئية بسبب العلاج والمسار الطبيعي لنوبة اكتئاب مدتها تقارب 9 أشهر.
ما هدف العلاج في الاكتئاب الجسيم؟
يستهدف الطبيب شفاء المريض والشفاء هي المرحلة التي تتبع الهدأة. الشفاء قد يحدث بعد 3 - 6 أشهر من الهدأة وحينها يتم التشاور بين الطبيب ومراجعة حول استمرار العلاج لأمد معين يتم الاتفاق عليه.
يدخل المريض مرحلة الشفاء وهو محصن بالقدرة على معرفة علامات الانتكاس المبكرة. تحصل هذه العملية التثقيفية من خلال المراجعة المنتظمة والحديث البناء بين الطبيب والمريض.
يتم تحصين المريض أيضا بمواجهة وتحدي الأفكار السلبية التي تصاحب الاكتئاب والتي قد تداهمه بين الحين والآخر في المستقبل. يتم الحصول على ذلك عن طريق العلاج المعرفي السلوكي.
صياغة مفهوم العلاج؟
جميع الأمراض الطبية الطويلة الأمد والتي تتميز وبنوبات انتكاس يتم علاجها كالآتي:
1- علاج النوبة وكما يحدث في استعمال العقاقير للسيطرة على أعراض الاكتئاب.
2- علاج لمنع الانتكاسة على المدى القريب والبعيد. هناك من يحصل على مناعة ضد مرض ما بعد نوبة واحدة مثل الأمراض الجرثومية وهي أشبه بتلقيح ضد المرض. ولكن الكثير من الأمراض التي قد يكون مسارها مزمنا تميل إلى تخفيض مناعة الإنسان ضد الإصابة به مرة أخرى وتكرر النوبات الواحدة بعد الأخرى. هذا بالضبط ما يحصل مع الاكتئاب.
كيف يتم الحصول على المناعة؟
يستعمل الطب أحيانا علاجا طويل الأمد لحماية الإنسان من المرض مثل العقاقير المضادة للدهون والأسبرين وغير ذلك. في الطب النفسي هناك أيضا العقاقير بأنواعها.
في الاكتئاب يتم تجهيز المريض بمناعة من خلال تثقيفه والعلاج المعرفي السلوكي.
ما هي توصيات الموقع؟
يجب عليك مراجعة الطبيب ثانية والاتفاق معه حول العلاج المثالي الطويل الأمد. دون ذلك ستحملين دوما أعراض وأفكار تدفعك نحو الانتكاسة بسرعة في المستقبل وأحيانا أعراض اكتئابية مزمنة.
وفقك الله