عندي إيه ؟
من فترة حوالي سنتين كنت أحس بدوخة وساعات يغمى عليَّ بس أبقى سامعة اللي حوالي وكشفت كذا مرة ضغط على أساس كنت شاكة أنه من الضغط وقالوا لي أن ضغطي عصبي بس الأساس فاللي يحصل لي أنها حالة نفسية
من حوالي سنة الموضوع زاد وبقيت بحس بشد أعصاب جامد وعيني تقفل جامد وبحس بوجع في ظهري كأنه هوا سخن وبخربش يدي أو بعورها مش بحس أني أبقى كويسة غير لما بعمل كده بحس أني ارتحت شوية
وبردو ساعات يغمى علي وأدوخ ومش ببقى طايقة حد يلمسني وساعات بحط يدي على وشي جامد وما حدش يعرف يشدها روحت لدكتور أنف وأذن وحنجرة على أساس كنت شاكة في الأذن الوسطى وما لقتش عندي حاجة
ورحت لدكتور باطنة قال لي أنها حالة نفسية وكتب لي مهدئ وقالوا لي أن المهدئات وحشة فمش أخذته والموضوع زاد بقى كل يومين تقريبا يحصل لي
روحت لدكاترة مخ وأعصاب قالوا لي حالة نفسية وآخر واحد كتب لي على مهدئين أخذت واحد فيهم تعبت أوى وحسيت أني مهمدة ومش أقدر أتحرك بعد ما أخذه فبطلته
أنا مش عارفة ممكن يكون عندي مرض نفسي إيه علما بأن عندي 22 سنة وبابا وماما انفصلوا وأنا صغيرة بس رجعوا تاني لبعض يعني ما فيش مشاكل دلوقتي وكنت مرتبطة قبل كده وانصدمت فيه وسيبنا بعض بس أحببت تاني بعدها بفترة ودلوقتي مخطوبة لحد يحبني وبحبه يعني أنا حاليا ما فيش حاجة مضيقاني أو مؤثرة على نفسيتي
ممكن أعرف الموضوع محتاج أني أروح لدكتور نفسي ولا لا
ولا أنا ممكن يكون عندي إيه أصلا
15/5/2017

رد المستشار
الآنسة الفاضلة "Dodo dody" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك واستعمالك خدمة الاستشارات في موقع مجانين.
حمدا لله على سلامة الوصول ... أخيرا يا "Dodo dody" أخيرا وصلت إلى الخطوة الأولى تجاه ما نصحك به زميلنا الدكتور الباطني الله أعلم منذ متى ... وبعدها حصل لحضرتك حول مؤقت فعرضت نفسك على دكتور مخ وأعصاب وتصرف التصرف المعتاد أفضل ما عند أهل ذلك التخصص ... كتابة مهدئات... والنتيجة أنت عرفتها.
طبعا وراء هذا التخبط ذلك المفهوم الخاطئ الشائع عند غالبية المصريين ما يزال –من دون أغلب العرب- أن الأمراض النفسية رد فعل للظروف... فليس معنى أنه لا توجد لديك مشكلات حالية مؤثرة أنك لا يمكن يكون عندك مرض نفسي!! الله يسامح أجهزة الإجهال (الإعلامي) ويسامح المؤسسات التي تقوم بدور ما يسمى مؤسسات تعليمية في بلاد العالم الناصح المتيقظ..... وتحيا مصر يا "Dodo dody".
شوفي يا بنيتي الصغيرة من الممكن جدا أن يكون لما حدث من انفصال بين والديك أثرا كبيرا عليك ما زال فاعلا رغم رجوعهما لبعضهما ... ببساطة هناك حالات نفسية تسمى الاضطرابات الانفصالية (الانشقاقية) وهي ما تعانين منه وعادة ما تبدأ على خلفية من تعرض الشخص لضغوط وكروب حياتية أقوى من تحمله فتحدث الأعراض وعندما تستجيب البيئة المحيطة استجابة تلقائية بتخفيف الضغوط والحماية الزائدة ... من الممكن جدا أن يحدث نوع من التثبيت لهذه الحالة فتتكرر رغم عدم وجود الضغوط ...
هذا هو ما تعانين منه يا "Dodo dody" وعلاجه نادرا ما يحتاج إلى عقاقير وإنما العلاج الأمثل هو العلاج النفسي الكلامي ... وانتبهي فليس كل الأطباء النفسانيين في مصر يحسنون هذه النوعية من العلاجات بل أغلبهم من النوع الكيميائي فأحسني البحث عن طبيب نفساني يستخدم طرق العلاج الأخرى كالعلاج المعرفي السلوكي وغيره من أنواع العلاج الكلامي.
وإياك أن تستمري في اتباع الجهلاء -وهم أكثر المتعلمين خريجي الجامعات في بلدنا العظيم- إذا قالوا لك بأن العلاج النفسي مجرد كلام
وفقك الله إلى طريق العلاج الصحيح وتابعينا بالتطورات.