اكتئاب مستمر
أستاذ أنا كنت بتعرض لتسلط كبير من والدتي وحبس لفترات طويلة لحد ما ربنا فرجها وخرجت بس فضلت التجربة معايا والاكتئاب يلازمني طول الوقت وحاولت أستحمل يمكن تخف بدل ما أغرق في العلاجات النفسية لأنها تتضاعف بازدياد
لكن أول مرة رحت كان بعد المشكلة بسنتين والدكتور في كلمتين كده قرر أنه يصف لي أدوية مهدئة شديدة زي الإفيكسور وكان مرهق ليا بزيادة لأني عايز أشتغل مش عايز حاجة تهديني وكمان دواء ثاني أشبه ما يكون بإخضاع قسري للنوم
فتجاهلت العلاج وقررت أصبر وأدعي ربنا السكينة بس مفيش فائدة أنا بتكلم بعد 7 سنين مش قادر أفك من الاكتئاب بل نظرتي للحياة بقت غريبة وسوداوية وبحس حتى ده مأثر على صوتي ومش عارف أنسى الظلم الكبير اللي حصل لي
جوايا شيء متحطم واجتماعيا بختصر أي حوار وببعد وصوتي تغير ومش متماسك كده أني أثق بنفسي وأتعرف على واحدة أتجوز، وطبعاً كل ده كان خارج البلد وفجأة جاء لي دواء يتعامل به في المستشفيات لكن بوصفة طبية جربته إداني حيوية ورفع المزاج وخلاني متزن وشخص بيحس يعني بعد ما كان ميت لكنه للأسف يعتبر كمخدر وما قدرتش أحصل عليه تاني واسمه كبتاجون أو أمفيتامين كنوع من المنشطات
صدقني أنا مش مدمن أنا أول مرة أحس بالحياة زي ما يحسها أي إنسان عادي يوم ما أخذتها ومش عارف أعمل إيه ولا أوصل للدواء ثاني وقررت أستشير العيادة يمكن آخذ شيء يديني حيوية لأن خلاص الاكتئاب يبدو لي زي الحالة المستديمة هيفضل ملازمني
أرجو أخذ رسالتي بجدية ولو حتى حجز جلسة مطولة أعرف أتكلم فيها بشكل واسع وأقول كل اللي عندي
5/6/2017

رد المستشار
الابن الفاضل "سهيل" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا جزيلا على ثقتك، وعلى استعمالك خدمة الاستشارات.
من المؤسف جدا ما تقول أنك تعرضت له في طفولتك وإن كنت لم توضح لنا التفاصيل ولا بماذا كانت تبرر الوالدة حبسها لك ؟ فلابد أن لديها أسبابا.
لم توضح لنا الأعراض التي تعاني منها جيدا لكننا نستشعر وجود خلل مزمن في المزاج مثل عسر المزاج وربما اضطراب شخصية أعمق ... لكن مثل هذه الحالات تحتاج إلى علاج نفسي كلامي غالبا تطول مدته ودور العقاقير النفسية ليس كبيرا في علاجه.
مادة الكبتاجون هي إحدى العقاقير الإدمانية المنشطة والكبتاجون هو الاسم التجاري لمخدر الفينيثايلين، والذي ينتمي لمجموعة الأمفيتامينات التي تتميز بتأثيرها المنشط للجهاز العصبي وكذا بسرعة حدوث الإدمان عليها، ولم توضح لنا أنت مدة تعاطيك للكبتاجون ونتمنى أن لا تكون تورطت في إدمانه.
والحقيقة أن فقدان التلذذ Anhedonia أو فقدان القدرة على استشعار البهجة والفرح والمتعة من غير مادة ما هو بالضبط ما يخبره المدنون بعد فترة من الإدمان أيا كان نوعه، فهو عرض اكتئاب وعرض للإدمان كذلك.
هناك من العقاقير العلاجية ما يمكن أن يساعدك ولا يسبب الآثار الجانبية التي أزعجتك كفرط النوم أو غيره، إلى جانب العلاج الكلامي ولكن تحديد ما تحتاج إليه يعتمد على ما سيصل إليه المعالج أثناء تقييم حالتك المبدئي... هذه نصيحتنا ... وتابعنا بالتطورات.
واقرأ على مجانين:
اضطرابات وجدانية: اكتئاب مضاعف Double Depression
إدمان الكبتاجون