أكره شكلي!!
أخي سافل!!
شكوتي عمرها حوالي 15 سنة..
أخي الوحيد، وهو الأصغر بيننا، بيتعدى على كل من في البيت بالقول الفحش والمعايرة وبالفعل (ضرب وتكسير ممتلكات وخلافه)
هو مش صغير، عمره 25 سنة..ابتدى يعمل كدة من لما كان عمره 9 سنين تقريباً، بدأ بالشتم وبعدين لما مافيش حد وقفه عند حده تمادى وابتدى يضرب ويكسر
مفروض أننا أسرة محترمة وساكنين في مكان راقي وماديًا كويسة ومتعلمين كويس جداً، والبيه السافل خريج كلية قمة!
هو بيشتغل وكلنا بنشتغل..بيتلكك لأي حد بأي حرف مش عاجبة ينطقة علشان يشمته بأفظع الألفاظ (بما فيها ما يمس العرض والشرف) وبأعلى صوت وبيسمع بينا الجيران كل يوم تقريبا، ولو حد رد عليه بيضربه، ولو ماما جت تحوش بتتضرب هي كمانوالدي توفى من حوالي 4 سنين ومكانش بيرحمه وكان بيشتمه وبيضربه برضه حتى في مرضه
طبعاً هو مدلع جداً طول عمره وطلباته أوامر وتقريباً عمره ما اتعاقب في البيت بيبقى وحش وعنده استعداد يقتلنا (مرة وهو صغير شوية فضل يخنقني لحد ما كنت هموت خلاص وبابا خلصني من بين إيديه)، وبره بيبقى مؤدب جداً وذوق جداً حتى معانا!
أنا مدركة إن ده سوء تربية، بس أتمنى يكون وقت تصحيح ده مافاتش.. مش هينفع نعيش بعيد عنه ببساطة لأنه بيملك النص تقريباً في كل ممتلكاتنا
نفسي يبقى في طريقة يتعالج بيها أو يتقوم.. مع العلم أنه مش مقتنع إن فيه مشكلة وبيبقى شايف نفسه صح تماماً، وبالتالي هيرفض تماماً يروح لطبيب أو معالج نفسي.
أنا بتعالج من الاكتئئاب بقالي فترة وهو أحد أسباب اكتئابي..لو في طريقة أو حد ممكن يعالجة بدون ما هو يروحله بنفسه أو أي حاجة ممكن نعملها علشان نقومه
ياريت تدلوني عليها وتعرفوني ازاي أتعامل معاه أنا وأهلي..
وشكراً جزيلاً لكم
25/12/2018

رد المستشار
أيتها "السائلة الكريمة"
أهلاً بك ومرحباً إلى موقعنا وأتمنى أن أفيدك.
لا أملك غير أن ألفت انتباهك إلى معادلة بسيطة مفادها أن السلوك السلبي إذا ما تم تعزيزه فإنه يتنامى ويتعاظم أما إذا لم يجد من يشجعه فإنه يندثر. يبدو جلياً أن أخاك قد تجبر و "تفرعن" لأنه وجد من يكون له رعية صاغرين! إذا منحته الوالدة حباً غير مشروط ودعماً مالياً داخل الأسرة فما هذا إلا تعزيز لهذه الحالة المهينة.
خوفكن من الابتعاد عما يؤذيكن والذي ارتبط بالميراث ارتباطاً غريباً من وجهة نظري يبدو غير مبرر على الإطلاق، فلا شيء يساوي المعيشة تحت سقف واحد مع شخص تخافين أن تكون نهاية حياتك على يديه!!! أي مال وأي ممتلكات تجعل من تحمل الإهانة عملاً مشروعاً مستساغاً؟ وماذا إذا وزعتم ميراث أبيك بشرع الله، واستقل أخاك بحياته؟ ألستن قادرات على العيش بمقدراتكن والاستقلال؟
ثم لما افترضت أنكن تحتجنه لكنه لا يحتاج إليكن؟ هل جربتن المقاطعة؟ ترك البيت؟ الشكوى إلى الأهل المقربين؟ بل وتحرير محاضر عدم اعتداء بعد التهديد الحازم له وخصوصاً إذا كان ما يرتكبه يندرج تحت تصنيف الأعمال الإجرامية التي من شأنها ترويعكم وسبكم وقذفكم.
عليكن الحوار مع هذا الأخ حواراً مباشراً وصريحاً فيه رفض مباشر وصريح لكل إساءاته مدعوماً بمواقف حازمة من قبلكن لا التصرف بطريقة المرتعشات "مكسورات الجناح". الوقت لم يفت لإصلاح أسلوب تعاملكم معه وانتزاع احترامكن لأنفسكن وحفظ سلامكن النفسي.
وفقك الله إلى الطريق القويم.