الضرب على المؤخرة والحقن واللبوس...
أنا محتاجة حد يفهمني إيه اللي أنا فيه دا من وأنا صغيرة بمارس العادة السرية من غير ما أعرف إيه هي ولما عرفت بطلت ورجعت تاني بس كمان بقيت بشوف فديوهات ضرب على المؤخرة وحقن عضل والناس بتاخد لبوس وكمان قياس درجه الحرارة من الشرج فالأسبوع دا بدأت أدخل أقلام في الشرج والموضوع مؤلم وبقرر بعدها أبطل بس برجع تاني مش عارفة أعمل إيه مع إني ملتزمة جدا في الصلاة وبقرأ قرآن كل يوم أنا وأنا مش شاذة وعارفة إني بنت ومش بميل للبنات ولا الكلام دا
بس بحب جدا أشوف البنات وهي بتاخد حقن عضل وبتضرب على المؤخرة وبالفعل جربت أكثر من مرة أضرب نفسي أما بالنسبة للبوس أنا مجرد بس ما أسمع اسمه لازم أدخل أي حاجة في الشرج وأطلعها ثاني وأنا أهلي بيعملوني كويس جدا ومش مخليني محتاجة حاجة بس علطول نفسي أي حد غير أهلي يضربني على المؤخرة بالعافية أو يديني لبوس أو يحط ترمومتر في الشرج أو يمسكني ويديني حقنة عضل بالعافية أنا مش فاهمة أنا ليه كدا
آسفة للإطالة يا ريت حد يفدني
ملحوظة أنا كمان قبل لما أنام بتخيل نفسي شكل ثاني وعيلة ثانية وكلنا دكاترة وبشتغل عند بابا في المستشفى وأنا بسخن هناك والدكاترة يدوني حقن عضل بالعافية أنا بقالي 10 سنين بتخيل كدا
بليز حد يساعدني لأني بجد هتجنن من اللي أنا فيه
وكل لما أتوب أرجع تاني يوم
3/2/2019

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع.
هذا السلوك مصدره توقف أو عطل عملية النضوج العاطفي والنفسي الجنسي أو ربما قد يستعمل البعض مصطلح انحرافها. في الغالبية العظمى من البشر يتم تفعيل عملية النضوج الصحية مع استيعاب الإنسان إلى أن ما يمارسه يثير اشمئزازه ولا يساعد تطوير ذاته.
الأسباب متعددة ومعظمها اجتماعية وبيئية. هناك عوامل تعطل عملية النضوج وتدفعه نحو العزلة والتقهقر الفكري والنفسي. هناك أيضاً الشبكة الاجتماعية التي ينتمي إليها الإنسان وتفاعله معها.
إذا كان هذا السلوك الذي تشيرين إليه هو من ضمن ممارسة العادة السرية والحصول على نشوة جنسية فالحقيقة الحل بيدك وهو: تتوقفين عن ممارسته.
إذا كان هذا السلوك لا يصاحبه ممارسة عادة سرية ونشوة جنسية فعليك تطبيق قاعدة ما نسميه تمارين عكس العادة Habit Reversal Training ويرتكز على ثلاثة مراحل وهي:
١- التدريب على التوعية Awareness Training
٢- التدريب على الاستجابة المتنافسة Competing Response Training
٣ -الدعم الاجتماعي Social Support
التدريب على التوعية يتضمن دراسة مفصلة للسلوك وتشجيع نفسك على سحب اليد أو عدم التقاط الأدوات التي تستعملينها. المرحلة الثانية تتضمن الانتظار لمدة دقيقة واحدة عند شعورك بالاندفاع لممارسة السلوك والتفكير بسلوك آخر وممارسته. ثم هناك الدعم الاجتماعي في البيئة التي تعيشين فيها والانضمام إلى شبكة اجتماعية صحية.
والأهم من ذلك توقفي عن زيارة المواقع التي تشجعك على هذا السلوك وربما عدم استعمال الكمبيوتر.
وفقك الله