من وسواس لاكتئاب لقلق متعمم م17
توضيح هام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يمكن الكلام ده مقولتوش قبل كده لدكتوري العزيز دكتور وائل
وأنا صغير تقريبا وأنا في 3 إعدادي كنت موسوس وأقول لوالدي بعد الامتحان نسيت أكتب رقم الجلوس في ورقة الإجابة وكنت أفضل أتأكد بعدها في كل مادة كتبته ولا لا؟ وأبص وأتأكد أنه مكتوب وبرضه أبص ثاني!! كنت بستحمى لو حسيت حاجة جاءت عليّ أو تلوثت وكنت كمان لما أتثاءب وأنا راكب العربية مثلا أزعل جدا وأنا أتثاءب لو العربية ضربت فرامل أو بتاكل مطب اعتقادا مني وقتها أن فيه حاجة حصلت غلط وأنا أتثاءب!! كنت مستحيل أدخل مكان فيه عنكبوتات ومش نضيف!!
كنت بقى أفضل زعلان لو توسوست بحاجة وممكن أحس بزهق!!! في يوم قرر والدي يوديني دكتور مخ وأعصاب!!! أعطاني أدوية يومين وأهلي وقفوها لأنها دهورتني خالص وكان مكتوب فيها أدوية لاستخدامات شلل رعاش وحوارات تانية!!!
في يوم قرر يوديني لدكتور في ديرب (رغم أن دكتور وائل قريبي) لكن فضل الذهاب بي لدكتور في ديرب نجم وكان يكون محرجا جدا لو حد شافنا واحنا طالعين!!!
الدكتور قال له أوقف الدواء ده تماما معندوش الكلام ده وفضل يسألني أسئلة من ضمنها العادة السرية وكدا (قال مرضه وسواس قهري) كنت صغير معرفش يعني إيه وسواس قهري!!! للأسف كان بيكتب أدوية وخلاص وكنت آخذها أسبوعين وأكون في حالة ممتازة ووالدي بعد أسبوعين قال لي أوقف الدواء ومحستش بأي انتكاسة خالص وفضلت كويس جدا وفي خلال السنة على فترات أحس بتعب أروح ويعطيني علاج وأسبوعين 3 كالعادة وأوقف الدواء وأكون زي الفل (لكن مايعاب على الدكتور ذا أنه معرفنيش حاجة اسمها علاج معرفي سلوكي ولا جلسات ولا أي حاجة من الكلام ده خالص كان يكتب لي الأدوية ويقول لي تعالى بعد 20 يوم وممكن مرجعش إعادة!!
سؤالي الأهم مش كان المفروض يعمل لي جلسات معرفي سلوكي بدل الدواء طالما الحالة مش شديدة لأني أقرأ عن ناس تفضل في الحمام 10 ساعات والكلام ده!! وأنا عمري ما وصلت للكلام ده خالص
والأغرب من ذلك!!!!!! في عام 2010 جاءت لي دوخة شديدة أوي وكأني هموت وتشهدت والدتي جرت بي على المستشفى لأن والدي كان توفي رحمة الله عليه في 2004
رحت المستشفى وعلقوا لي محاليل وبقيت زي الفل ولكن تاني يوم جاءتني الدوخة وأشد ثاني وبعدها أصبت بضربات قلب سريعة ودوخة واصفرار الوجه وخوف من الموت
وسبحان الله قلت أروح للدكتور "...." قبل ما ألف على الدكاترة العضوية ووالدتي كانت معي قال لها أنا عارفه من زمان وعارف حالته ده وهم يا حاجة رديت قلت له والله ما وهم صدقني يا دكتور أنا أحس بالأعراض فعلا!! قال لها لا تشغلي نفسك به!!!
وقال لي سأكتب لك على أدوية هتخليك زي الحصان وقلبك ميت!!! وأخذت أدويته لكني قلت لأمي والله يا ماما أنا مفيش وهم أنا حاسس بالأعراض وأمي نفسها كانت زعلانة علشاني لأن الفترة دي كان وشي أصفر وبدوخ منهم دوخة جامدة وأتنفض وأعرق وأحس بنبضات قلبي!! وأقول لها أنا تعبان يا ماما والدكتور الله يسامحه مقليش غير كلمة اللي عندك ده وهم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ورحت لدكاترة العضوية وبفضل الله كل حاجة كانت سليمة جدا!! لدرجة كنت أتمنى ألاقي خلل عندي علشان أعرف إن فيه سبب للأعراض!!، ورحت لدكاترة كثير لحد ما فيه دكتور من بلدنا اسمه علي شاهين تخصص باطنة قال لي سأحولك على دكتور وائل أبو هندي رغم أني ترددت بصفته من العائلة واعتقادا أن المرض النفسي عار وجنون
لكن والدتي أخدتني لدكتور وائل (((وهنا بداية حياة جديدة وكأني رجعت للحياة من ثاني!!!)) قال لوالدتي حالته بسيطة جدا قلق نفسي!!
دكتور وائل حكيت له أني رحت لدكتور نفسي قال لي وهم (نفس دواء الدكتور الأول قال لي دكتور وائل استمر عليه) لكن شهادة للمولى عز وجل اكتشفت حاجتين
الدكتور الأول أعطاني الدواء ولكن قال لي وهم
دكتور وائل قال لي نفس الدواء مش هنغيره وأنت حالتك قلق نفسي وادخل على النت هتلاقيه بيعمل الأعراض الموجودة عندك دخلت ولقيته بيعمل كده فرحت قوي وقلت لأمي أنا عرفت تعبي إيه يا ماما وكنت سعيدا جدا وزود على الدواء نودبرين وارتحت جدا ورحت الإعادة كنت أفضل بمراحل
النقطة الثانية الدكتور الأول ربنا يسامحه كان يعطيني الدواء ممكن مودابكس 100 أو سيرباص 100 مش فاكر كم لكن بدون تدريج من أول يوم قال لي خد 100
دكتور وائل لاحظت فيه بيتدرج في الدواء ربع ثم نص ولو تحسنت خلاص متحسنتش بيرفع بالتدريج مش مرة واحدة
لكن سمعت حلقة لدكتور وائل قال مريض القلق العام مقدرش أعطي له دواء غير بعد ما يمر 6 شهور!!!!!! ليه دكتور "....." أعطاني الدواء أول ما رحت له وقال لي استمر 6 شهور عليه!! رغم أنكم تقولون مقدرش أعطي للمريض دواء إلا لو الحالة استمرت أكثر من 6 شهور!!!!! وأنا من أول جلسة أعطاني دواء
2016 دخلت في اضطراب جديد الرهاب الاجتماعي رغم أني وأنا صغير كنت أعاني منه في المواقف الاجتماعية لكن مكنتش أعرف أنه مرض أحسبه طبيعة فيّ
2016 جاءت لي رعشة وضربات قلب سريعة وأعراض ثانية رحت لدكتور وائل قال لي رهاب اجتماعي!!
س 1 حالتي علميا وطبيا بدون مجاملة ليه بمر بعدة اضطرابات عكس مريض آخر يحصل له اضطراب واحد!!!؟
س2 عندي رعب من الاكتئاب حاليا خائف يحصل لي اكتئاب جسيم خصوصا أني قرأت أنه قد يعالج بالكهرباء هل أنا معرض للكلام ده والنبي يا دكتور
س 3 هو ليه بشوف استشارات من حشيش لهلع لقلق عام مزمن لاكتئاب هل لأن الحشيش بيعمل نفس الاضطرابات؟؟
س4 عايز تفسير من دكتوري العزيز لأني بقى لي 3 سنوات أكثر الأوقات أصحى مش مركز وعندي قلة انتباه؟ أرجو إيجاد حل لي، نفسي أخلص من التعب ده لأني لما بزعل خلال اليوم بيحصل لي اكتئاب وزهق وأعراض ثانية صداع وضربات قلب سريعة وتعرق وارتباك ورعشة!!!!!! لكن مشكلتي الحقيقية لما أصحى من النوم أحس بقلة تركيز وانتباه وأحيانا عدم إحساس بالنفس ونفسي ألاقي حل علشان أخلص من الحالة دي
س5 بكل أمانة ومصداقية هل فيه حالات نفس حالتي تعرضت لانتحار أو إيداع بالمستشفيات
س6 من الناحية الطبية ما هو الخلل العضوي عند مريض خلطة القلق إيه هو الخلل الحقيقي هل في الشخصية ولا خلل عضوي وما هو؟؟
س7 هل فيه بشائر حديثة اكتشفها الطب لعلاج اضطرابات القلق بطريقة أفضل من المتاح حاليا!!!!!!
بخبرة دكتوري وواحد من أفضل الأطباء النفسانيين حالتي أسوأ مرحلة لها إيه والنبي!!!
س8 وهو الأهم ذكر أحد الدكاترة الأفاضل دكتور سداد أن السيروكسات أعراضه لا تختلف كثيرا عن أعراض القلق؟؟ مش يمكن الأعراض التي تحصل لي من الدواء ده أنا حاليا على سيروكسات 50 cr مع البروثيادين 75
س9 دكتوري العزيز دكتور وائل يقول لي لما تجيء لك الأعراض اعمل نفسك مش حاسس بحاجة واستمر في إكمال شغلك وهتنسى والتعب هيقل وحاول تخرج بره تغير جو!!! بعمل بالنصيحة دي لكن الأعراض مش بتزول أيضا!!!
وأحب أوضح أنا لست من المرضى اللي بيحبوا كثرة الدواء أو حتى المسكنات أو حتى المهدئات أنا مستمر على الأساسيات لحد ما أقدر أخلص من مرضي اللهم آمين يا رب العالمين لأنه مزعج ومتعب أوي أوي
(شكرا لكم وأرجو قراءة المقال لعلي أستفيد لعلاج لحالتي أو التقليل من حدتها)
تحياتي لكم وأعتقد بل أجزم أو على يقين أن الموقع والقائمين عليه أجرهم عند ربنا عظيم أوي،
تحياتي للجميع
28/4/2019

رد المستشار
الابن الفاضل "أحمد سليمان" أهلاً وسهلاً بك على مجانين وشكراً على ثقتك ومتابعتك استعمال خدمة استشارات مجانين بالموقع.
قصصت علينا حكاية نموذجية لتاريخ حالة خلطة القلق، وكيف يضيع المريض في رحلته بين التخصصات المختلفة حتى لا يصل إلى الطبيب النفساني إلا وقد تفاقمت معاناته وصارت جزءًا من حياته، وما يحدث من الأطباء يختلف من حالة لأخرى فهناك من يستنزف ماديا بسبب كثرة الفحوص والتحاليل غير اللازمة وهناك من يستنزف نفسيا بسبب تعليقات أحدهم أو بعضهم التي لا تعبر إلا عن عجزه في استشعار معاناة مريضه.
أجيب إذن على تساؤلاتك بالترتيب:
س1 ... لا توجد إجابة طبية لهذا السؤال فنحن لا نعرف لماذا يعاني مريض من أعراض اضطراب قلق واحد لا يتغير، بينما يعاني آخر من خلطة أعراض اضطرابات مختلفة.
س2 ... نوعية اكتئابك إن حدث اكتئاب ليست النوع الذي يحتاج لا إلى جلسات العلاج الكهربي ولا إلى دخول مستشفى نفسي ببساطة لأن شدته لا تتعدى المراحل التي تعالج بالعقاقير والع.س.م... من هذه الناحة يمكنك الاطمئنان.
س3 ... مخدر الحشيش يساعد على تفجير بعض الاضطرابات النفسية التي يكون المتعاطي مهيئا لها بالأساس ... ولكن هذا لا يحدث فيث كل منيتعاطى الحشيش ولديه الاستعداد أو التهيئة لمرض نفسي ما إذ يبدو أن من تظهر عليهم الأعراض يكونون أكثر حساسية من غيرهم لتأثيرات الحشيش.
س4 ... تفسير ما تعاني منه صباحا هو نفس التفسير الذي قدمناه لأعراضك بشكل عام أي أن هذا جزء من أعراض خلطة القلق والاكتئاب.
س5 ... نفس إجابتي على س2 ... لا
س6 ... الخلل الحقيقي في حالات مرضى خلطة القلق والاكتئاب غير معروف على وجه الدقة والتأكيد وربما هناك بعض الخلل في الشخصية وبعض الخلل العضوي ولكن كلها نظريات ليست قاطعة ولا نهائية وفيما عدا المقاربة المعرفية السلوكية لا شيء أثبت نجاحا وفائدة في مداواة المرضى.
س7 ... حتى الآن لا توجد بشائر حديثة اكتشفها الطب لعلاج اضطرابات القلق وكل التقدم يحدث في مجال التدخلات الأخرى السلوكية المعرفية ووراء المعرفية... لكن الأمل موصول بالله... وبالنسبة لحالتك فأسوأ مرحلة فيها هي ما تمر به أنت الآن.
س8 ... إنما يقصد أخي أ.د سداد جواد التميمي الآثار الجانبية المبكرة لعقار الباروكستين في الأيام أو الأسبوع الأول لاستخدامه فهي تشبه أعراض القلق... وليس المقصود هو تأثير العقار على المدى البعيد وإلا ما حققت الشركة المنتجة ما حققت وما تزال من أرباح.
س9 ... لو نفذت ما نصحتك به حق التنفيذ ولمدة كافية ستخمد الأعراض لكن ما يحدث هو إما أنك تحاول تطبيق ما نصحتك به ولا تنجح في ذلك أو أنك تطبقه لفترة قصيرة وتستعجل النتيجة تتأخر فتعود أنت لسابق عهدك منشغلا بالأعراض متذمرا منها... ولاحظ أنني نصحتك ليس فقط بأن تهمل الأعراض وتمضي في عملك وإنما بأن ترضى كذلك بالأعراض فالرضا مهم جدا لأنه يخفف كثيرا من شدة المعاناة.
وأخيرا ودائما أهلا وسهلا بك دائما يا "أحمد سليمان" على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.