هند رأفة بحالك يكفي !!
محتاجة أفضفض مش عارفة المشكلة منين!
في البداية أنا لقيت الموقع صدفة وأحييكم على تلك الفكرة والمجهود الرائع ومش عارفة أبدأ منين وأرجو استحمالي لو الرسالة طولت بس دا مخزون سنين من وأنا طفلة لحد ما بقيت شابة ومش عارفة هعرف أحكي أصلا ولا وغالبا كتابتي هتبقى ملخبطة آسفة بس أنا متعودتش أحكي مشاكلي عامة لحد واللي أنا هقوله دلوقت أنا عمري ما حكيته ومش عارفة لو عرفت أكتبة هبعته فعلا ولا وحتي بحاول أتناساه لدرجة إني فعلا مش فاكرة تفاصيل
ومعرفش هل الموضوع أصلا مؤثر على نفسيتي ولا لأ وأنا الوحشة أصلا أنا دورت كتير في المشاكل والردود على حاجة تشبة مشكلتي أو أنا بعمل كدة ليه وحاسة إني توصلت لأني عملت كل حاجة وحشة مثلا ممكن تتعمل مش عارفة سعات بحس نفسي وحشة أوي ومش زي ما الناس شيفاني وكل مرة أقول هبطل اللي بعمله مش ببطل وبرجع وحاسة أنا نصيبي من الستر فيوم من الأيام هيخلص وربنا هيعاقبني على كل حاجة وحشة عملتها وعدت كدة أنا عمالة أكتب مقدمة ولحد دلوقت مش عارفة أبدأ منين
هحاول أبدأ من مرحلة وأنا صغيرة أنا لي أخ واحد أكبر مني بـ 4 سنين أنا مش فاكرة بالضبط الفترات الزمنية ولا سني وقتها لأن فعلا زي ما قلت من كترها نسيت اللي حصل فعلا مش عارفة أبدأ إزاي بس هو كان قبل بلوغي معرفش إزاي ولا متى حصل بيني وبين أخويا تجاوزات بس كانت خارجية هو اللي بدأ يلفت نظري وأنا مكنتش أعرف حاجة عن المواضيع دي مع العلم مش فاكرة فعلا بردو حصل إزاي
مثلا نبقى كنا بنتفرج على فيلم عربي ويقول لي تعالي نقلدهم واستمر لمتى كل اللي فكراه لقطات وساعة مثلا أفتكر إنه كان بيحاول إنه يدخل عضوه في بس ماكانش بيحصل وكنت بخاف فكان بيبقى من بره ومش فاكره متى وإزاي أدركنا اللي بنعمله ده غلط وأنا كنت بخاف وبطلنا الموضوع ما أستمرش كتير يعني وغالبا في نفس الفترة الزمنية مش عارفة بعدها ولا قبلها حصل بيني وبين بنت عمتي أكبر مني بسنة تجاوزات بردو واحنا يعتبر أطفال بردو ولسه صغيرين وبنلعب يعني وكنا نكشف بعض وكده يعني
بردو في نفس الفترة الزمنية دي بالصدفة عرفنا العادة السرية أنا الأول ما كنتش فاهمة إيه ده ومش عارفة وصلتلها إزاي أصلا وكنت بعمل كده عن طريق ماية الشطاف القوية وقلت لبنت عمتي دي وكنا نقعد نعمل كده لحد ما نترعش واحنا مش عارفين دا من إيه وكنا واخدينها لعبة وعايزين نعرف ليه بيحصل كده بعدين حد من الأهل شافنا مرة وطبعا زعقولنا وما عدناش بنروح لبعض ولا نلعب لوحدنا والكلام المعروف دا كل اللي أنا فكراه في مرحلة وأنا صغيرة وفضلت مستمرة في حكاية ماية الشطاف دي كتير لوحدي بعدهاوأنا مش فاهمة دا إيه
بعد كده لما كبرت وفهمت شوية بدأت أبحث وأدور وفهمت إن دي العادة السرية وفهمت يعني إيه غشاء بكارة وكنت ساعات أقعد أعيط ظناً مني إن اللي حصل مع أخويا خلاني مش بنت بس مكنتش بحاول أقرب للمنطقة دي خالص خصوصا إني عرفت إن المفروض بنزل دم وكده وفي ألم وأنا مش فاكرة إن دا حصل خالص في الفترة دي كل اللي فكراه إنه كان بيحاول بس ماكانش بيحصل اتصال يعني كله من برة ومع كتر بحثي وتدويري فهمت إنه أنا سليمة عادي وما حصلش حاجة للغشاء بس كان دايما عندي وسواس إنه لا أكيد في حاجة غلط وإني هتفضح لما أتجوز مع العلم في كل دا أنا كنت بعيط وبلوم نفسي أنا بس ولحد دلوقت بيجيلي فكرة إن أنا لا مش سليمة
وعمري ما حسيت إني بكره أخويا لا ولحد دلوقت وعلاقتي بيه كويسة جدا وبحبه جدا وعمرنا ما اتكلمنا تاني في اللي حصل دا وهو للعلم محترم جدا وناجح في دراسته وشغله وحنين علي جدا أكتر من أبويا وأصلا علاقتي بأبويا مش قوية كمان وكل ما بيجي الموضوع دا على بالي أنا بأتناساه خالص وبقول كنا عيال بس أنا معرفش بحكي دلوقت ليه المهم بعد كده لما كبرت ووصلت لمرحلة المراهقة كنت طبعا مستمرة على العادة دي وبدأت أعمل بإيدي من برة بردو ودخلت في داومة أنا مش عارفة أخرج منها لحد دلوقتي وحقيقي كرهت نفسي جدا وزهقت
بدأت أكلم شباب على النت وأكبر مني طبعا وبيكلموا في كلام خارج وأنا بردو بدافع الفضول بسمع ومش بصد وعندي فضول أعرف كل حاجة لحد ما اتعرفت على شاب أكبر مني بردو وبطريقة ما الكلام بينا تحول لكلام في الموبايل وبقى يقلي نعمل علاقة في الموبايل وأبعتله صور وللأسف معرفش إزاي عملت كده وطبعا كان في فترات مش بوافق وبقطع معاه بس بردو المشكلة كل مرة كنت برجع أكلمه تاني لحد ما دخلت الكلية وخلاص جتلي فترة كرهت نفسي حرفيا من كمية تناقضي وقطعت مع الشخص دا خالص
أول ما دخلت الكلية ومعنتش ببعتلو صوري ولا أي حاجة بس بردو ماكنتش ببطل العادة دي مع نفسي وللعلم أنا ماكنتش بعملها علطول أو بشكل إدماني لا كل مدة طويلة أو لما الشخص دا يكلمني ويقلي كلام معين لما قطعت معاه بقت تكاد تكون منعدمة بس برضو سعات بضعف وأعملها وللأسف طبعا صلاتي مش منتظمة وعندي إحساس دايما إني وحشة وربنا مش موفقني بحياتي وغضبان علي بسبب أفعالي دي المهم لما قطعت مع الشخص دا وخلصت دراستي وللعلم طول فترة حياتي دي أصلا محصلش بين وبين ولاد ارتباط حب وكده وأصلا مش من طبعي بعمل صداقات مع زمايلي الولاد وكده
والشخص دا أصلا ماكانش حتى من نفس بلدي ولا عمره شافني في الحقيقة كل كلامنا كان شات وموبايلات وفترات كنت بطلب منه نكلم عادي زي أي اتنين طبيعيين وبلاش الكلام دا بس دايما كان بيقلب الحوار لحد ما قطعت معاه نهائي بقى بعد انتهاء الدراسة كان أوقات كتير عندي فراغ وللأسف تعرفت على شخص تاني من على النت بردو بس من نفس بلدي وكنت بكلم معاه عادي وبدأت أتشد ليه إعجاب عادي بردو وكان نفسي يقابلني بشعور طبيعي لحد ما لاقيته بردو عايز الكلام يروح في حتة غلط مش حب حتى ولا إعجاب لا كلام غلط وللأسف قعد بردو يلح إني أبعتله صوري وأنا رفضت في الأول وفعلا ماكنتش عايزة الكلام يروح في الحتة دي كان نفسي عادي يبقى زي أي بنت وولد بيعجبوا ببعض إعجاب طبيعي
ومع إصراره واحتياجي لأني عايزة أسمع كلمة حلوة وخلاص وافقته وللأسف بعدها فضل مصر على الكلام ده وأنا بنفس غبائي رجعت اكتأبت وقلتله مش هعمل كده تاني ومش هبعت حاجة تاني عايز تكلم باحترام ماشي مش عايز متكلمنيش وطبعا مكلمنيش يعني زي ما يكون إن كلهم بيكلموني بس عشان الحاجة دي وبس مش موجودة بيمشوا وأنا بردو قطعت معاه أهه وبدعي أفضل ثابتة بقى عايزة أعرف لحد إمتى هفضل كده أبطل وأرجع وأندم وأفوق وبعدين أستسلم زهقت من نفسي وكرهتها وخايفة على نفسي في نفس الوقت وحاسة إني بغبائي ورطت نفسي مع أشخاص أنا عارفة إنهم وحشين وخايفة صوري دي في الآخر تبقى سبب فضيحتي مع العلم الشخصين دول لما قطعت معاهم محدش حاول يساومني أو حاجة وقالو إن أصلا مسحوها وبمجرد ما أنا ببعد وبرفض هما بيسكتوا أصلا
أنا آسفة للإطالة وعارفة إن كلامي ملخبط ويمكن ميتفهمش أنا عايزة إيه بس كنت محتاجة أفصفض وأنا نفسي بس أبطل ومش عارفة أنا فعلا وحشة أوي ولا إيه بس أنا والله بفضل فترة كويسة وبعدين فجأة بغلط غلطات أرجع أندم عليها وهكذا لما قرفت مني
آسفة مرة تانية للإطالة ومش عارفة الرد هيجلي فين
بس يا ريت رجاء عدم نشر بياناتي أو رسالتي للجميع
20/8/2019

رد المستشار
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا بك يا أحلى الحلوات، معندناش بنات وحشين أصلا، كل بناتنا لطيفات وبريئات وطيبات. دليل طيبتك وحسن معدنك في ندمك ورغبتك في تجنب الحرام أو حما الزنا، نعم الكلام الجنسي بين اثنين يحوم في حما الزنا، أي يقدم لها والحمد لله الذي عفاك وصرف عنك الكبائر.
كل ابن آدم خطاء وخير الخطائيين التوابون جعلنا الله منهم وعفا عنا. سعيك لشغل فراغك بطريق النت هو طريق غواية احذريه قبل أن لا تصبح هناك عودة. ممارستك للعادة السرية يعود لوجود رغبة طبيعية ركبها في جميع خلقه من خلقهم وشرع لهم الزواج لإشباعها. ماذا لو تأخر الزواج أو لم يأت، تستمر الحياة لأن هذه الحاجة ليست ضرورية للحياة ومثلها كباقي ما لا نستطيع الوصول إليه في الحياة من تجاهله والانشغال بما لدينا.
ما حدث مع أخيك وبنت عمك في صغركم مجرد لعب فعلا وفضول لم يكن الفرق العمري بينكم يوحي باستغلال طرف للآخر فتناسيه ولا تشغلي نفسك بأمور مضت كي لا يودي بك الانشغال بها إلى الاكتئاب وكره الذات.
انشغلي بما هو قادم من حياتك ولا تتركي نفسك للفراغ إن لم تجدي عملا تطوعي في أي نشاط، طوري أي هواية بعيدا عن الغواية وأقصد النت والمواقع وغيرها من الأمور المثيرة للغرائز.
فعلا كنت هأعيط أول ما فتحت رسالتك من طولها لكن أسرتني براءتك وأسعدتني كراهيتك للذنب ولهذا أذكرك بأن التائب من الذنب كمن لا ذنب له ومن رحمة الله بنا أنه لم يحدد عددا لمرات التوبة.