أنا مدمن أفلام إباحية وعادة سرية أعمل إيه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أنا شاب للأسف مدمن للعادة السرية والإباحية، بدأت ممارسة العادة السرية من سن ١١ أو ١٢ سنة تقريبا وأنا عندي حاليا ٢١ سنة مش عاوز أطول وأحكي عرفتها إزاي والإباحية عرفتها إزاي خليني في المهم.
أنا حاولت كذا مرة أبطل ومش عارف كانت أقصى مدة امتنعت فيها نهائيا عنهم ٦٥ يوم أو أكتر أو أقل حاجة بسيطة دلوقت وصلت لحد الجنون ممكن أمارس العادة السرية ٧ مرات في اليوم وأقل حاجة ٣ مرات مش عارف بعمل كدا ليه بتبقى حاجة قهرية
وجربت كذا طريقة جربت مقعدش لوحدي بس بحس إني فيه حاجة قهرية بتخليني أحاول أبعد عن الناس عشان أمارس العادة السرية بالكمية دي وأنا مش عارف أعمل إيه ؟ دا سبب لي مشاكل كثير منها نقص في السائل الزلالي الذي في الركبة ومحدش يقول ملهاش دخل لأن قبل ما أمارس العادة السرية ركبتي كانت حاجة وبقت دلوقت حاجة ثانية خالص.
العادة السرية وأثرها على حياتي كلها سبب لي ضعط نفسي وحاسس أني دخلت نفسي في حلقة مغلقة يعني أنا أمارس العادة السرية بطريقة قهرية ولما بكون برضه بيكون بطريقة قهرية يعني حاليا أنا معظم الوقت متضايق لأني مش عارف أعمل الحاجات والإنجازات التي نفسي أعملها وحاسس إن العادة السرية هي السبب فبكون متضايق فبمارس العادة السرية بطريقة قهرية
أنا مش عارف حضرتك فاهمني ولا لا ؟؟ بس أنا مش عارف أعمل إيه ؟؟ إيه الحل طب أموت نفسي وبكذا مش همارسها ثاني ولا أعمل إيه ؟؟
طبعا أنا مش حاطط في دماغي الانتحار كحل لأني مش جبان
بس مش شايف حل غير الموت وساعات من خنقتي بطلبه من ربنا
5/12/2019

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع.
أعراض طبنفسية
أعراض موجبة
الشعور المستمر بالإحباط. هناك الحديث عن نقص السائل الزلالي في الركبة واحتمال أن يكون ذلك فكرة وهامية.
أعراض سالبة
لا توجد إشارة إلى هويات وتواصل اجتماعي ولا يمكن استبعاد أعراض سالبة.
التوازن الوجداني
الحديث عن الانتحار بسبب موقع اكتئابي.
الفعالية المعرفية لا يمكن نفي احتمال تدهور الأداء المعرفي. سلوكيات
ممارسة العادة السرية وإدمان المواقع الإباحية.
تاريخ طبي
اضطرابات نفسية
لا توجد.
اضطرابات طبية
لا يوجد.
تاريخ شخصي
صدمات Trauma
لا توجد أي إشارة إلى صدمات نفسية.
تأزم عائلي
Family Conflictsلم يتطرق إليها.
تاريخ مهني
Employmentطالب
تاريخ جنسي
Sexual Historyلا توجد إشارة.
تشخيص طبنفسي محتمل
لا يمكن استبعاد وجود اضطراب ذهاني أو وجداني.
احتمال اضطراب الشخصية.
توصيات الموقع:
رسالتك تتعلق بالإدمان على مشاهدة المواقع الإباحية وممارسة العادة السرية ولا توجد فيها إشارة إلى التاريخ الشخصي والتعليمي والعائلي.
لا يصل الإنسان إلى هذا الوضع بسبب ممارسة العادة السرية وإنما بسبب إصابته باضطراب نفسي جسيم أو اضطراب الشخصية. لا يتم حل مشكلتك عن طريق الإنترنت ولابد من مراجعة استشاري في الطب النفسي للكشف عليك أولا وتقييم الأعراض حول العادة السرية والمواقع الإباحية. هذه الأعراض وفي جميع الحالات مصدرها اضطراب نفسي أو اضطراب الشخصية.
من سيفحصك سيقرر إن كنت بحاجة لعلاج نفساني أو عقاقير وعلى الأرجح لكليهما.
وفقك الله.