وسواس كفرجنسي ومحارم واستغفار قهري م
الوسواس القهري
السلام عليكم، أرجو أن يأتيني الرد عبر البريد الإلكتروني
أنا مصاب بالوسواس القهري من وأنا عندي 10سنين تقريبا والوسواس كان بيزيد ويخف فترات ورجع لي ثاني أقوى لما دخلت الجامعة والمشكلة دلوقتي بتتمثل في أنه من حوالي سبع شهور في شهر 6 اللي فات جاءني وسواس شديد وصعب جدا ولغاية دلوقتي قاعد معايا.
الوسواس ده بيتمثل في أنه بيجيني أفكار جنسية عن المحارم والعياذ بالله وأفكار كفر وأفكار شتم لله والرسول وكل ده بيجيني في دماغي مش بمزاجي وبقعد أستغفر كثير جدا والوساوس ذي بتجيني يمكن كل ثانية فى يومي ومش بتسيبني أبدا وبالذات لما أعمل حاجة
وبقيت مش بعرف أشتغل أو أعمل أي حاجة بدون ما أستغفر ولو عملت حاجة بدون ما أستغفر أرجع أعمل الحاجة من أول وجديد بعد ما أستغفر هل لو ماستغفرتش هتحاسب على الأفكار ذي
وعندي وسواس شك شديد جدا ووسواس يقول لي أني أنا عملت العادة السرية وفي مني متبقي في القضيب ولازم أني أنا أعمل العادة السرية علشان المني ده يطلع علشان لو المني ده مخرجش من القضيب يبقي الاستغفار غلط.
أرجو الإفادة والإجابة على كل فقرة على حدة لأني تعبت جدا
وشكرا
7/2/2020

رد المستشار
الابن الفاضل "أفضل عدم ذكره" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
تمت الإجابة على الفقرتين الخاصتين بوسواس المحارم ووسواس الاستغفار القهري مرتين قبل ذلك فراجع أولى استشاراتك ومتابعتها.
الجديد هذه المرة هو الفقرة المتعلقة بالاستمناء القهري.... والعلاج السلوكي هنا هو أن تمتنع عن فعل العادة السرية استجابة للوسواس مهما ألح عليك.... ولا يوجد ما يمنع الاستغفار في كل أحوال الإنسان، يعني حتى إذا صح أن منيا يوجد في قضيبك (وهذا غير صحيح لأن الفكرة مجرد وسواس) فإن ذلك لا يبطل الاستغفار، والأهم من ذلك أنك يجب أن تتوقف عن الاستغفار القهري إذا أردت أن تعالج وسواسك.
يا ولدي ابحث عن معالج سلوكي معرفي لتبدأ رحلة التعافي، فحالتك قابلة للعلاج ولن يعالجها تكرار إرسال الاستشارات لمجانين أو غيره من المواقع.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.