أمراض نفسية مختلطة
منذ ٣ أشهر وأنا كنت شاطرة في الجامعة وبذاكر وبحب أروحها وبعد كده بطلت أحب أنزلها وكرهت الناس وكرهت نفسي كثيرا وأحس إني محدش يحبني أنا مكنتش كده كنت بضحك كثير وكنت بحس أن الكل بيحبني ولكن الآن فأنا أكره نفسي وبشدة ومنذ ٣ أشهر مريت بكذا مشكلة عائلية مع عائلتي كثرة خناق أو موت صديقتي وأنا زعلانة أوي عشانها ونفسي أروح لها وبقيت بعيط كتير وأنا لوحدي
وساعات بمسك دموعي ومش بابين أي حاجة كان لي أصحاب كتير كلهم ابتعدم عني من غير سبب ومبقاش عندي أي حد، حياتي بقت فاضية بنام كتير وبشك في كل الناس أنهم بيتظاهروا أنهم كويسين لكنهم غير كده تماما
دايما خايفة من فكرة إني أموت بس في نفس الوقت كتير بيجلي وقت وأكون عايزة أموت وكتير بحس إن أجلي قرب وبحس إني هنام مش هصحى قلبي بيوجعني من كتر الزعل والكتمان في نفسي كرهت نفسي وكرهت كل الناس
أهملت دراستي تماما ومش بعمل حاجة غير النوم كتير بحاول أعمل حاجة في نفسي سواء آخد دواء كتير وأموت أو أرمي نفسي من الشباك لكن بخاف أعمل كده.....
ولكن كتير بتخيل لو ده حصل ...
كل هذه الأفكار منذ ٣ أشهر فقط
4/5/2020

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Mayar" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
أنت تعيشين نوبة اكتئاب جسيم شديدة تظهر فيها أعراض القلق بشكل واضح، كما يظهر تدهور علاقاتك الاجتماعية ومستواك الدراسي وصولا إلى سيناريوهات الانتحار وما بعد الانتحار..... في كل الأحوال ثلاثة شهور اكتئاب هو فقد كثير وحمل ثقيل بالنسبة لشابة يافعة مثلك،.....
من المهم بل المُلِح أن تطلبي من أهلك العلاج خاصة وأن جائحة الفيروس التاجي كورونا ربما جعلت خسائرك الدراسية معوضة بسهولة بإذن الله لأنه يبدو أنك انقطعت عن المدرسة قبل الانقطاع الإجباري ضمن إجراءات الحماية ضد الفيروس التاجي "كورونا"..... بصراحة لديك فرصة للعلاج ويجب أن يكون ذلك بسرعة، ومن المهم أن تذكري لطبيبك النفساني كل ما ذكرته لنا هنا..... أو أريه صفحة سؤالك وردنا عليك..... وبتوفيق الله سيفعل اللازم.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.