تايه ومش عارف أكتشف أنا عايز إيه
السلام عليكم. أنا بحسب مشاكلي دايماً إنها فترة مراهقة، من زمان وأنا كده بس مش عارف أتخلص منها، أو بمعنى أصح مش عارف مشاكلي إيه تحديداً عشان أتخلص منها. من فترة حصل لي أكثر من موقف أثروا فيّا نفسياً وجسدياً، وخلونى منعزل كتير أوى ودا خلق عندي حاجات كتير، وزوّد حاجات كتير زي إني معنديش طاقة لأي حاجة.
وكمان بقيت بتعصب أسرع وعندي حالة توهان، وبحس إنى بشخصيتين (على طبيعتي برّا، البيت، وجوّا البيت مش عارف أتعامل مع إن أهلي موفرين كل حاجة معنوياً ومادياً) وتولد عندي إحساس كره لكل حاجة جديدة، جايز بقيت جبان إني أعمل حاجة جديدة، وبقيت بكره التعامل مع الناس وبحسه معقد وده خلاني أنعزل أكتر وأبدأ أحس بنرجسية غريبة.
أنا مش متميز دراسياً وبنجح بالعافية، بس مع انعزالي بقيت بدوّر في العلوم واكتسبت معرفة إلىِ حد ما أكتر من أي حد في سني، وجايز ده اللي مكرهني في الناس ومحسسني بنرجسية غريبة.
وبدأت أحب انعزالي وأحسس نفسي إني مكتفي بذاتي جداً.
معرفش ده صح ولا بضحك على نفسي؟
10/6/2020

رد المستشار
أهلا وسهلا بك على موقع مجانين للصحة النفسية يا "محمد"
بالنسبة لما تتحدث عنه عن حبّ الانعزال وكراهية الناس، ربما تعاني من غياب المهارات الاجتماعية، التي نتعلمها ونمارسها بشكل تلقائي، لكن متى غابت، جعلت المواقف الاجتماعية العادية والمألوفة متعبة بالنسبة لمن يفتقدها. لكن وراء هذه الصعوبة الاجتماعية، قد يكون اضطراب آخر، مثل الاكتئاب، خصوصا إذا جمعنا أعراضك الأخرى التي ذكرتَ (كراهية كل شيء جديد، العصبية، شرود الذهن، كراهية التعامل مع الناس) هذه كلها أعراض تحيل إلى اضطراب الاكتئاب.
النرجسية و"الاستعلاء" الذي تشعر به اتجاه الناس مبرّر في حالتك، طبعا معرفتك أو اطلاعك ليس تفسيرا كافيا، إنما هو "تبرير" عقلي لحالتك النفسية، بمعنى أنّك كرهت الناس وشعرت بالمقت اتجاههم، فوجدت حلية دفاعية لتبرير ذلك، التبرير شيء صحيّ من جهة، لكن لا يجب أن ترتبط عندك المعرفة بهذا، ويجب أن تنتبه أنّ هذا فخّ قد يؤثر على التصالح مع الناس والجانب الاجتماعي فيك.
أنصحك أن تزور مختصا نفسانيا أو طبيبا نفسانيا حتى تشخّص حالتك، فقد تفاقمت كفاية وتطورت
وأتركك مع بعض الارتباطات للاستئناس ولحصر حالتك فيها، ولا تغني عن زيارة المختص
تعريف الاكتئاب
عسر المزاج dythymia
هل مضادات الاكتئاب عقاقير فعالة؟
ما هو الاكتئاب؟