استخدام شطاف الماء في العادة السرية
هل استخدام شطاف الماء في إقامة العادة السرية له تأثير في فض غشاء البكارة ؟ أنا أمارس العادة السرية بقالي ٦ سنين ممكن أو ٥ بس مكنتش أعرف كمية التأثير السلبي اللي فيها والله وكنت آجي أوقات أبطل وبردو أرجع تاني دلوقتي ممكن بقالي أسبوعين مبطلة بس خايفة أوي تكون أثرت على غشاء البكارة
أرجو الرد أنا مبنامش من كثر التفكير في الموضوع ذا وسمعت دكتور بيقول لما أسمع صوت بوء بوء يبقي الغشاء اتفض هل الكلام دا صح ولا لا وإزاي أعرف أن الغشاء اتفض غير أني أروح لدكتور بس أنا عملتها كل دا وعمري ما نزل علي دم
الموضوع متعب نفسياً بجد
أرجو المساعدة
8/3/2021

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Mariam Mohamed" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
مبدئيا لابد أن أنبهك إلى خطأ استخدامك لكلمة إقامة وأنت تقصدين القيام بـ أو ممارسة الاسترجاز أو العادة السرية.... فالإقامة تستخدم لإقامة الصلاة أو الاحتفال أو.... إلخ وكلها أشياء علنية وفي ظني لا يمكن أن تفعل عاقلة العادة السرية في العلن.... المهم ما علينا.
ممارستك للعادة السرية لم ينتج عنها دم (وعمري ما نزل علي دم)... تمام كذا ؟ معنى هذا أنك كنت تمارسين الاسترجاز السطحي أي بدون إدخال شيء صلب في المهبل والضغط عليه.... والغشاء باقي إلا بالجنس الاختراقي بينما الممارسة السطحية للاسترجاز سواء بماء الشطاف أو غيره لا يمكن أن تؤذي الغشاء.... ولا داعي للتفكير بالأمر فغشاؤك سليم وكله تمام يا باشا.
أما حكاية الدكتور "بوء بوء" (وسمعت دكتور بيقول لما أسمع صوت بوء بوء يبقي الغشاء اتفض هل الكلام دا صح ولا لا) فكلام يبدو كالفكاهة لا أكثر ولن أقول التفاهة، وأما سؤالك (وإزاي أعرف أن الغشاء اتفض غير أني أروح لدكتور بس أنا عملتها كل دا وعمري ما نزل علي دم).... لا داعي لأن تعرفي.... هو ما زال على حاله كما خلقه الله، ولا داعي للفحص ولا تكوني كزارعة الشوك لنفسها وهي تسأل ما طبيعة غشائي ؟!