إصابات الولادة والوسواس: المهم العلاج يا ناس! م3
هل دا وسواس ؟!
سمعت كلام حضرتك يا دكتور وروحت لمختص نفساني بقالي أسبوعين والحمد لله فعلا الفترة اللي فاتت أحسن بكتير جدا، وهبدأ في العلاج السلوكي الأسبوع دا، ولكن عندي برضو مشكلة تعبت دماغي ومش عارف ألاقي ليها إجابة وخايف أسأل عنها الدكتور ألاقي رد غير مطمئن منه، فهسأله لحضرتك لأني بثق في الردود اللي بتقولهالي يا دكتور وائل
دلوقتي أنا بعد ما بدأت أحس أني بتحسن تدريجيا لازم أختبر نفسي وأشوف هل هيكون في إثارة أو لأ؟ فمثلا بحط نفسي في موقف شاذ وأشوف هحس بإيه فبلاقي إني قلقان وفي زي خنقة في صدري ودا عقلي بيفسره علي إنها إثارة، أنا والله بحط نفسي في المواقف دي علشان أشوف إيه هيكون رد فعلي مش علشان أنا عاوز كدا!! وحتة إني أختبر نفسي كل شوية للأسف مش عارف أتخلص منها رغم أن الدكتور قالي إني لازم أبطل أعمل كده لأن دا هيزود القلق والوساوس
أنا هحاول أتجاهل الموضوع دا علي قد ما أقدر بس عاوز أعرف حاجة
هل إن شاء الله لو كملت فترة علاجي وجيت أختبر نفسي بعد كده هلاقي إحساس الإثارة (أو اللي عقلي بيفسره علي أنه إثارة) لسه موجود؟ وهل دي إثارة أصلا ولا عقلي بيوهمني بكده مش أكتر؟
الموضوع دا مخوفني جدا وأنا نفسي يكون الموضوع مجرد وسواس وأنا بس اللي مكبر الحكاية بس أنا مش عارف أفسر اللي بيحصلي دا خالص
عاوز رد مفصل من حضرتك يادكتور وإن شاء الله تكون دي آخر استشارة ابعتها عن حالتي
وأكون اتحسنت أكتر الفترة اللي جاية بعد العلاج
2/3/2022

رد المستشار
الابن الفاضل "ahmed" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ومتابعتك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
(دلوقتي أنا بعد ما بدأت أحس أني بتحسن تدريجيا لازم أختبر نفسي وأشوف هل هيكون في إثارة أو لأ؟) بهذه الطريقة أنت ببساطة تجهض محاولة العلاج!! في أسبوعها الثالث مع الأسف!! .. لابد أننا أحلناك قبلا إلى برنامج علاج وسواس الشذوذ وقد وضحنا فيه ضرورة الكف عن اختبارات الإثارة التي يقوم بها المريض لأنها مع الأسف مبنية على فكرة مكذوبة! ولا توصل المريض إلا إلى شك وإحباط .. ناهيك عن كونها واحدة من القهور التي تعزز بقاء الوسوسة.
وأما أن اختبارات الإثارة مبنية على فكرة مكذوبة فأقصد بها بيان أن الإثارة الجنسية مستويات بعضها يعتمد على وظائف ومعارف المخ وبعضها يحدث من مستوى الحبل الشوكي أي أن من الممكن للمثيرات الجنسية أن تعمل من مستوى دون المعرفي ... أي استثارة فسيولجية لمجرد رؤية الفعل الجنسي أو حتى الرموز الجنسية .. كما يحدث للأطفال عند مشاهدة المواد الإباحية ... ويمكن أن يحدث لأي إنسان بغض النظر عن توجهه الجنسي! ... يعني أي إنسان يندمج في تكرار اختبارات الإثارة سيبدأ في الشك في نفسه، وبالتالي حدوث الاستثارة الجنسية في هذه الحال لا يبنى عليه أي استنتاج.
أهم وأخبث من ذلك أن هذا الفخ عندما يقع فيه مريض وسواس قهري تكون الورطة أفدح بكثير لأن المريض ذي قابلية عالية للشك في معلوماته الداخلية ومعرض للأحاسيس الجسدية الكاذبة ولديه مشكلة في قدرته على قراءة دواخله بالتالي لابد أن تمتنع عن اختبارات الإثارة الآن ودائما لأنها خطأ من الأساس ... وعليك أن تلتزم بما ينصحك به طبيبك المعالج.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.