إصابات الولادة والوسواس: المهم العلاج يا ناس! م4
معاناة إدمان العادة السرية والإباحية
السلام عليكم يا دكتور وائل في البداية أحب أقدم كل الشكر لحضرتك على مساعدتك لي طول السنين اللي فاتت، والحمد لله أنا دلوقتي بعد ما بدأت العلاج مع طبيب وماشي على العلاج بقالي فترة حاسس إن الموضوع تحسن كتير جدا عن الأول، ولكن تظل هناك عقبة وهي العقبة اللي كانت عندي من قبل ما يجلب الوسواس أصلا وهي إدمان العادة والإباحية.
أنا في البداية لما رحت للدكتور كان بيشرح لي أن العادة والإباحية سبب كبير من أسباب الوسواس اللي عندي وإني لازم أبطلهم وأتعافي منهم علشان يكتمل مشوار العلاج بتاعي ... أنا فعلا الفترة الأخيرة بحاول على قد ما أقدر ماعملهمش بس ساعات الشهوة بتتملكني وبضعف، يعني مثلا الأول كنت بمارسهم تقريبا يوميا دلوقتي ممكن كل أربع أيام وساعات بقعد أسبوع معملهاش ... وفعلا لما ببطلهم بحس أني بتحسن ولكن عقلي بيحاول يبررلي إني أعملهم وإلا ممكن ميول الوسواس تسيطر عليا
أنا عارف إنه مبرر عبيط بس أنا عاوز حاجة تخلي عندي إرادة إني أبطلهم حتى الوسواس حاول يقنعني بكدا
وإيه اللي ممكن أعمله يا دكتور علشان أقاوم الشهوة؟؟
10/5/2022

رد المستشار
الابن الفاضل "ahmed" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
إذن الحمد لله تخلصت من الوسواس، وقد صدق طبيبك أن العادة والإباحية معا من أسباب زيادة الوسواس المحتملة، لكن لاحظ أنها الإباحية مع العادة أو بدونها هي البلاء المستطير ... لكن ليست العادة السرية وحدها سببا في أكثر من الذنب الذي تجنيه بممارستها دون اضطرار أي إذا أثرت نفسك لاستجلاب الشهوة والمتعة دون اضطرار، وهناك آراء فقهية وتفاصيل كثيرة واستراتيجيات كثيرة للتعامل مع مشكلة الشهوة ستجدها منشورة هنا على الموقع وسنضع لك الارتباطات فتابعها بتأنٍ وصبر.
اقرأ على مجانين:
العادة السرية الأفلام الجنسية الأكثر حرمانية؟
العادة السرية : برنامج إيقاف
انهِ معركتك مع العادة السرية ومع شهوتك
دموع الندم : المواقع الجنسية برنامج عمل
بشار وفرط الشهوة ! انتبهوا معشر الآباء !
تحمل فتصعيد فتحصين فتفعيل : الأفلام الجنسية
العادة والأفلام الإباحية.... إليك السبل العلاجية
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.