السلام عليكم
أنا بنت عمي صديقتي ومن قبل رمضان جدتي أم ماما توفيت وبنت عمي بعتت جملة مقتضبة على الماسنجر بعد ما بلغها موت جدتي ومتصلتش بيا بعدها ولا اتصلت بيا في رمضان ولا في العيد
بعدت عني ووارد زي ما ذكرت الأستاذة مروة للمتصلة أنها مبتحبهاش وبتعتبرها بتحقد عليها وبتغير منها أن بنت عمي كمان كده زيها ومن قريب بعتت رسالة صوتية علي الماسنجر وأنها مسمعتش الرسالة مش عايزة أسمع صوتها وبعتت على الواتساب رسالة واتصلت على الماسنجر ومرات عمي أمها بعتت لي النهاردة رسائل على الماسنجر لدرجة أن مرات عمي غيرت الصورة اللي على حسابها على الواتساب اللي عليها صور ابنها واخته لصورتها الشخصية وأنا ولا رديت ولا اتصلت ولا بعت رسالة ليها ولا عايزة أبعتلها واعتبرتها أنها طالما قدرت على البعد والغياب تكمل فيهم وأنا ولا عايزة أسمع صوتها ولا عايزة أبعتلها رد وأسيبها كده زي ماهي سابتني
وهي قالتلي قبل كده أنتي متعرفيش حد غيري وهي احتفلت بعيد ميلادها وعيد الحب ومطلبتش مني أروح وليها صورة مع بنات في مكان وأخويا معاهم في حين بحس إن فيه مكالمات بينها وبين إخواتي الذكور أكتر مني ده غير دعوات أخويا ليها مثلا على عيد ميلاد بنته وغيره
وأكيد هي اللي عزمته على المكان في حين ما طلبتش مني أنا البنت الحضور وفي حين أنها طلبت مني أني مبلغش ماما أني بكلمها لأني بعد خلصت تليفون معاها ماما اتصلت بيها ياريت تكون مبسوطة أني مبكلماش وأني مش هقول لماما أني كلمتها في حين أني كنت بحبها دلوقتي حاسة بالنقيض زي أقصى اليمين لأقصى الشمال فين أني بقربها بحس إنها بعيدة ولما تكون بعيدة بحس إنها قريبة مني ولما كنت في بيت جدي الله يرحمه أبو بابا كانت عيونى ضاحكة ليها يمكن دي المرة الوحيدة اللي كانت عيوني ضاحكة وفي مرة كنا في النادي وأخويا قالها تيجي واحنا قاعدين وأخت مرات أخويا بتكلمها وكانت في عنيا نظرة غيرة واعتبرتها صديقتي الوحيدة وعايزة تاخدها مني وكأني كتير عليا أني يكون ليا صديقة
هل أنا شخصية حدية؟
وشكرا
1/7/2022

رد المستشار
صديقتي.. واضح أن المسألة فيها طفولية شديدة.
ليست هناك طريقة موحدة وصحيحة للتعامل مع الموت وتقديم العزاء.. الرسالة المقتضبة أفضل من لا رسالة على الإطلاق .. بعض الناس لا يهمهم الموت لأننا كلنا سوف نموت وبالتالي فهو شيء عادي نفعل الواجب الاجتماعي حياله فقط.
قبل أن تجنحي للقطيعة، بجب أن تحاولي أن تفهمي لماذا ابتعدت ابنة عمك عنك .. ربما لرغبتك في امتلاكها بسبب أنك ليس لديك صديقات أخريات (على قدر ما فهمت من رسالتك) .. ربما لأنها تكبرك سنا وأنضج منك عاطفيا .. ربما لأنها نرجسية ولا يهمها إلا ما يتعلق بها.
إذا كان أخوتك يودونها ويتصلون بها فقد يكون معنى هذا أنها ليست بالشخصية الكريهة .. الصداقة والمحبة ليست معناها الالتصاق .. قد تكون هناك مجالات وخروجات غير ملائمة لك ولشخصيتك بمعنى أنك لن تندمجي مع من فضلت ابنة عمك الخروج معهم.
ناقشي الأمر مع إخوتك ومع أمك ومع زوجة عمك ومع ابنة عمك ولكن بهدف الفهم والمعرفة والنضج وليس لكي تثبتي أنها ظالمة وأنك ضحية.. إن كانت ظالمة حقيقة فمن الخير ومن الأفضل ابتعادها عنك.
يجب أن تكوني صداقات متعددة .. ليس من المهم أن تكون كثيرة ولكن لا تصبي كل شيء على شخص واحد.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب
ويضيف د. وائل أبو هندي، الابنة الفاضلة "آيتن" أهلا وسهلا بك وشكرا على ثقتك، لا إضافة لدي بعد ما تفضل به مجيبك د. علاء مرسي، لكن لدي أولا دعاء لله أن تكون علاقتك بابنة عمك عادت لطبيعتها قبل أن تصلك الإجابة أو بعدها، وثانيا سؤال من هي الأستاذة مروة؟ ومن المتصلة؟