السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أولا جزاكم الله خيرا وبارك فيكم، أنا إبراهيم محمد عمري 24عام وحيد أبويا وأمي ولدي بنتين أخوات، أنا معي دبلوم، أنا لدي مشكلة وهي مشكلة كبيرة جدا موقفة حياتي ومدمراها أنا ولد أحب البنات ولدي شهوتي الفطرية الانجذاب للبنات من صغري، وبعمل العادة السرية من صغري ممكن وأنا عندي 10 سنين وبشاهد أفلام إباحية من وأنا عندي تقريبا 15 سنة
وفي وقت من الأوقات لقيت نفسي ما بقدرش أتواصل مع الرجال بصورة طبيعية ببقي بحس إني بنظر لعوراتهم وهذا مشكلة كبيرة جدا مدمرة حياتي مع أهلي وأصدقائي وحياتي بصفة عامة مع الناس وحتي مع الحريم والبنات بحس وأنا بكلمهم إني بنظر لصدرهم ومؤخراتهم فبتشتت وبنظر هنا وهناك وببقي متوتر جدا ومش عارف إيه سبب ده؟؟
أنا انطوائي جدا، علما أنا مش عايز كده خالص ولا حابب، وأنا عندي تبول ليلي لا إرادي أيضا من زمان بس مش دايم ممكن يوم في الأسبوع وممكن يومين وممكن يوم في الشهر على حسب بس مش دايم علما أنا التبول ما زال معي حتي الآن وكشفت مفيش سبب عضوي على كلام الدكاترة.
وكمان وأنا في إعدادي حصل لي تحرش من أحد أقربائي، وحصل لي تحرش أيضا من شخص تبع الشغل في مصر كنا في السكن وتحرش بي، وأنا عايز أتعالج لأن هو مدمر حياتي الشعور ده ومخليني ماليش قيمة مع اللي بتكلم معاه ومعرفش الناس بتقول علي بره إيه، أنا ملزم يارب استرني يارب استرني.
أتمنى ألاقي رد منكم يفيدني في مصيبتي
وشكرا جزيلا لحضراتكم وجزاكم الله خيرا
26/8/2022

رد المستشار
صديقي
التبول اللا إرادي يدل على عدم إحساس بالأمان والرغبة في العودة للطفولة حيث الأمان واللامسؤولية.
الحل في هذا هو أن تفهم أنك يمكنك أن تتعامل مع أية ظروف تواجهك بسبب الوعد الإلهي "لا يكلف الله نفسا إلا وسعها" ... ما يضعفنا هو أن نقول لأنفسنا أنه ليس باستطاعتنا المواجهة والتخطي للصعاب التي ولابد وأن نمر بها.
من ناحية النظر للعورات، فعليك التركيز على وجه الشخص وكلامه وتعبيراته بدلا من التركيز على الجنس... الناس ليسوا آلات جنسية وإنما كيانات إنسانية جزء منها فقط هو الجنس... ماذا عن الباقي؟
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب
ويضيف د. وائل أبو هندي، الابن العزيز أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ليس لدي ما أضيف بعد ما تفضل به مجيبك د. علاء مرسي، إلا إحالتك إلى بعد الارتباطات التي تفيدك في وسواس النظر إلى العورات.
اقرأ على مجانين:
وسواس النظر إلى العورات
ذكرى تحرش تافه ! صارت وسواس قهري