الاكتئاب
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته، أنا اسمي فرات سهيل، أنا بنت في سن ١٤ في الصف الثالث الاعدادي وعندي مشاكل كتير أوي
أسوأ حاجه منهم إني عندي قلة الثقة في الناس ومابعرفش أفتح قلبي للناس وأحكي لحد عن مشاكلي
وأصعب حالات بردو إني بيبقى عندي شك في الإسلام وبيجيلي كل كام شهر بس المرة دي أنا مش طايقة أي حد عشان أتكلم معاه ويساعدني في المشكلة دي.
كنت بس عايزة أعرف من حضرتك لو العلاج أونلاين ولا بيبقى من الـ whatsapp أو حصص على zoom ولا بتبقى مقابلة فعلية في مكان معين؟
وكنت بردو عايزة أعرف لو هو مجاني أو بفلوس وموعد المحاضرة بيبقى قد إيه؟
وشكرا
17/3/2023

رد المستشار
شكراً على مراسلتك الموقع
أعوام المراهقة أمرها شديد بيولوجياً مع تدفق الهرمونات وكثيراً ما يعاني المراهق من أعراض قلق وعدم ثقة بالنفس ولكن مع مرور الأيام يبدأ برسم شخصيته وأهداف مستقبله ويسعى لسد احتياجاته الناقصة. في نفس الوقت أعوام المراهقة تصاحبها ظروف بيئية صعبة تعليمية واجتماعية٬ ويشعر الإنسان بغربته في الوسط الذي يعيش فيها ويحاول تجاوز ذلك بتوطيد علاقته مع أقرانه. يطارد المراهق الشك في ثقافته٬ عقيدته٬ ومبادئه ولكن في غالبية الأحوال يتم تجاوز هذا الشك ويشعر الإنسان بالراحة والأمان.
لا بأس في البحث عن جلسات نفسانية عبر الإنترنت٬ ولكن يجب أن تكون مع معالج نفساني أو طبيب نفساني اختصاصه في الطب النفساني لليافعين ويعني ذلك دون عمر ١٧ عاماً. كذلك حاولي أن تفتحي قلبك وتتحدثي عن مشاكلك مع أقرب الناس إليك في البيت٬ العائلة، أو المدرسة.
وفقك الله