انتقال النجاسة من الرضيع والأطفال
١- طفلي سرب براز على ملابسة وبنطلونه مش متأكدة من كمية البراز اللي كانت عليها عشان لونه غامق وكنت متوترة وعاوزة أغسله بسرعه المهم هو مشي على السجاد وقعد عليها واتحرك في كل أنحاء الغرفة وأنا مش عارفة كده هل انتقلت النجاسة لكل السجادة وبحثت على السجادة ملقتش أي حاجة عليها وفيها ألوان كتير طبعا مش واضح حاجة وكبيرة مش عارفة أعمل إيه وأتخلص من الوسواس ده إزاي
٢- وأنا بشطفه إيده جت قدام عند العانة وفخده بس كنت غسلتها من غير صابون بغسل الأول لإزالة النجاسة بس برضو عندي وسواس أنا عارفة إن مادام كنت غسلاها بالمايه خلاص بس مش قادرة أتغلب على إن إيده برضو فيها نجاسة بس أنا غسلتها سريعا كده عشان طبعا واقفه على الحوض صعبة والتحكم في الطفل صعب وبيتحرك فغسلتها على قد ما أقدر وخلاص وكملت
٣- بخاف جدا أني أحمم طفلي الرضيع عشان معنديش بانيو وبحطله البانيو بتاعه على الأرض وفيه فتحات لإنزال المايه بخاف يتبول ويتنجس تماما ومعرفش أعمل إيه ساعتها خصوصا المايه هتنزل في الأرض وهتيجي على رجلي وعلى الأرض وساعتها هنضف وأطهر إيه ولا إيه
٤- عندي طفل ٦ سنوات حتى الآن لا أسمح له بدخول الحمام بمفرده عشان بخاف من النجاسة وأنه مش هيعرف يدخل الحمام من غير ما يبهدل نفسه بول أو يتبول على الحمام أو ينقط على نفسه لو ييجي في إيده ويمسك كل حاجة في الحمام أو إما يغسل نفسه يغسل غلط فالمايه والبول يتطاير عليهم وهكذا ومش عارفة أعلمه إزاي وأتحكم في نفسي إزاي بشوف الأطفال أصغر منه بيدخلوا لوحدهم وعادي جدا الأم ولا بتهتم بس دي نجاسة وهتنتقل ممكن الطفل يحط إيده وهي مبلولة أو يقع عليه مايه وهو متنجس بالبول أو أي حاجة تانية
٥- أصبحت أخاف أن أطفال تيجي عندي البيت أو ضيوف جدا جدا بخاف طفل يعمل على نفسه بطريقة أعتقد أنها غير طبيعية بس مش عارفة أسيطر على نفسي بقيت معزولة عن الناس
٦- مشكلتي الكبرى هو الجماع وانتقال المذي حيث أن يدي ويد زوجي تكون مليانة مذي وبنحطها أكيد على جسم بعض وعلى الفراش فإزاي مش هتنتقل أكيد انتقلت ومستحيل نعرف مكانها بالظبط مش معقول هفضل مركزة إيد زوجي كانت فين بالظبط من الفراش عشان أطهر المكان المعين اللي اتنجس وأصلا الإيد بتنتقل كتير وبتيجي على الفراش كله وبشوف كتير بيتهاون ومش بيغيروا الفراش ومش عارفة إزاي كده هم اللي صح ولا أنا وأعمل إيه
أرجو الرد على أسئلتي بالتفصيل
وشكرا لكم
17/7/2023

رد المستشار
أهلًا وسهلًا بك وباستشارتك يا "monia" على موقعك مجانين
1-إذا كان التلوث مجرد رطوبة، أي لا تنعصر النجاسة من البنطال ولا يتقاطر منها شيء، فهي لا تنتقل عند الحنفية حتى لو لامست السجادة. أمر آخر، ابنك سار وقعد وتحرك، ولكن هل أنت متيقنة من أن مكان النجاسة في بنطاله قد لامس السجادة أو سائر الأثاث؟ ثم: هل أنت متأكدة من أن التسريب حصل قبل جلوسه على السجادة؟ ماذا لو أنه سرب بعد قيامه من عليها؟
بالمختصر، ليس عليك تطهير السجادة ولا أي شيء آخر، لأنه لم يثبت لدينا دليل قوي يدل على تنجسها فعلًا
2-أنت تعرفين الحكم، وأن غسل العانة بالماء كافٍ لتطهيرها، وبالتالي لا تتنجس يد الطفل!! المشكلة في قدرتك على التجاهل، وهذا لا يجاب عليه عن طريق الكتابة.. ينبغي أن تقاومي الغسل بإرادتك حتى يتحسن حالك
3-سؤالك عن استحمام الطفل، لا يجاب عليه دون رؤية الوضع، لكن لماذا لا تغسليه في المغسلة؟ أليس هذا أسهل لك وله، وأفضل من أجل تبوله؟
4-قضاء الطفل حاجته بمفرده: لدينا هنا ناحيتان، الأولى: اختلاف الأطفال في السن التي يميزون فيها ويحسنون قضاء الحاجة لوحدهم. والثانية: تعاملنا مع الطفل الذي تعلم قضاء حاجته لوحده..
أما الأولى: فهناك أطفال يستوعبون باكرًا أن الفضلات نجسة، وأن عليهم ألا يلوثوا ثيابهم بها، ولا الأرض، وأن عليهم أن يغسلوا أيديهم، وإذا أصابت النجاسة مكانًا، عليهم أن ينادوا لأمهم كي تطهره... لكن هناك أطفال (فالج لا تعالج) كما يقال! وفي هذه الحالة ستضطر الأم إلى أن تساعده في تدبير شؤونه؛ والأم التي تتركه لوحده أم مهملة بحقه بغض النظر عن النجاسات. وباعتبارك موسوسة، أخشى أن يكون مستوعبًا للموضوع، ولكنك ترينه غير ذلك باعتباره غير مستوعب لطريقتك الوسواسية؛ فانظري إليه: هل يعرف كيف يرخي ثيابه ويجلس مثل الكبار؟ (أي لا يجلس فوق طرف بنطاله مثلًا بحيث تصيبه النجاسة)
ثم: هل يدرك أنه عندما ينهى قضاء حاجته، عليه أن يستنجي ويعرف كيف يزيل النجاسة؟ ثم: هل يغسل يديه بعد الاستنجاء؟ هل يعرف أن التطهير يكون بالماء وأن الصابون من أجل الجراثيم؟
نأتي هنا للناحية الثانية: إذا عرف هذه الأمور فيمكنك أن تتركيه يدخل وحده، وليس عليك ملاحقته، والأصل أنه لم ينجس وأن الحمام طاهر، وثيابه وجسمه طاهران، ما لم تري النجاسة بعينك، وهنا تطهرين ما رأيته فقط.
ما أخافه هو أن تعلميه الوسوسة وليس تنظيف نفسه وتطهير النجاسة، فأعان الله الجميع
5-دخول الأطفال إلى بيتك: إذا لم تري النجاسة بعينك سواء من طفل أو من حيوان أو غيرهما، فالأصل أن الأشياء طاهرة، ولست مطالبة لا بالتفتيش عن النجاسة، ولا بالتطهير.
6-مشكلة المذي: ما المشكلة في تغيير شرشف الفراش بعد الجماع؟!! أليس يكفي بالنسبة لك لإزالة النجاسة المحتملة؟!!
أعانك الله ووفقك