إصابات الولادة والوسواس: المهم العلاج يا ناس! م14
الاكتئاب يقتلني
شكرا لكل القائمين على الموقع وشكر خاص لدكتور وائل لمساعدتي طول السنين اللي فاتت سواء بالرد على استشاراتي أو المقالات المفيدة اللي ساعدتني جدا في مواجهة الوسواس
لكن أنا موضوع دلوقتي مختلف شوية عن الوسواس، ولكن برضه مرتبط به، أنا الحمد لله عزمت بقى لي أكتر من 20 إني أبطل الإباحية والعادة السرية بعد معاناة منهم أكثر من 8 سنين، أكيد الشيء دا إيجابي لكن أنا حاليا أعاني من اكتئاب شديد جدا وعدم الإحساس بالسعادة والمتعة بأي شيء، يعني مثلا أنا لما كنت بعمل أي نشاط بيفرحني زي إني ألعب أو أتفرج على ماتش أو مثلا أتخيل إني في المستقبل هتجوز أو أتخيل نفسي في مكانة عالية في المستقبل كل ذا كان يحسسني بسعادة ومتعة وثقة
لكن دلوقت لما بعمل أي حاجة من ذي مبقيتش أحس بأي حاجة ولا بقيت أحس بسعادة، ذا غير أن الرغبة الجنسية قلت (بس موجودة) بمعنى إني لو شفت بنت في الشارع أو صورة على الفيس بحس بإثارة، أي نعم مش عالية ومفيش دافع جنسي عالي زي ما كان عندي أيام ما كنت بشاهد إباحية ولكن الإثارة موجودة
أنا عارف إن ذي ممكن تكون أعراض انسحابية وهتروح مع الوقت ولكن حاسس إني مش عارف أتعايش معها خصوصا إني عندي التزامات ودراسة، الاكتئاب ذا مخليني جايب لي إحباط وخايف لأفضل كدا طول حياتي!!!
وذا كله طبعا مؤثر على المشكلة الأكبر بالنسبة لي وهو الوسواس (بغض النظر إني آخر سنتين تقريبا بقيت متعايش معه) لكن في فترات الاكتئاب بيبقى موقفي ضعيف قصاده لأن مثلا لو جاء لي فكرة أو شعور وأنا عندي اكتئاب بحس بلامبالاة وعدم مقاومة بترجمه إني راضي عن الفكرة.
أنا عارف ومتأكد إن شاء الله أن لو الاكتئاب راح كل حاجة تقريبا هتتحل سواء الرغبة الجنسية أو الوسواس
فأسئلتي دلوقتي: لو الاكتئاب اللي عندي دلوقتي بسبب إني في فترة التعافي فإمتى هيزول وهل ينفع آخد أدوية الاكتئاب للتخفيف فقط لو الفترة هتطول؟
أتمنى إجابة وافية لسؤالي علشان عقلي يرتاح شوية
وآسف لو كنت طولت
9/1/2024

رد المستشار
الابن المتابع الفاضل "Ahmed" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
إحدى المشكلات التي يواجهها المدمنون بشكل عام بعد فترة من الوقوع في براثن الإدمان هي مشكلة فقد التلذذ أو فقدان نكهة الحياة لفترة أثناء التعافي، لكن فقد التلذذ واحدٌ من علامات رئيسية للاكتئاب وربما هو في حالتك نتاج الاكتئاب أكثر من كونه من أعراض الانسحاب.
وقد قلت في ردي السابق عليك ما نصه (ما هي الأنشطة التي استبدلت بها سلوكك الإدماني ... فهنا مجال العمل الذي ستدرب فيه خلاياك العصبية على تحفيز الدوبامين من مصادر طبيعية أي من الأنشطة الحياتية المثمرة ... واختصارا أن توسع وتعدد مجالات حركتك واهتمامك في حياتك بما يتناسب مع سنك وما يشارك فيه أقرانك ... وبالتدريج يكتمل التعافي وتصبح قادرا على الشعور بالبهجة والتلذذ من أداء ما تحب من أنشطة.)
بالنسبة للكلام المنقول عن د. محمد شريف سالم والذي لا أعرف نصه بالضبط فما يقصده هو أن المريض الذي يأتي الطبيب ليشتكي من الشذوذ قد يكون حالة وسواس قهري الشذوذ، وأما المواقع التي قرأت فيها أن (مرضى وسواس الشذوذ بيكون عندهم ميول شاذة خفية!!) فكلام لا يوجد له سند علمي موضوعي.
تحتاج إذن إلى علاج الاكتئاب والوسواس أثناء التعافي من إدمان الإباحية، ومن المفضل إن استطعت أن تتواصل مع طبيب ومعالج نفساني ليحدد معك خطة العلاج المناسبة.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.