مشاكل في الطهارة
أولا أرجو إطلاع شيخ موثوق ليعطيني فتوى بجانب الاستشارة حتى يطمئن قلبي بفضل الله. أنا مكسوفة جدا من اللي هقوله بس حقيقي أنا الحمد لله تعبت أوي بجد.
الموضوع بدأ من حوالي خمس سنين مثلا. بقيت مش بعرف أستنجي. بقالي خمس سنين كل يوم وكل مرة بدخل فيها الحمام أستحمى بعد ما أخلص، لحد ما حقيقي بقيت بكره الحمد لله دخول الحمام، وبستنى لحد ما أكون مش قادرة عشان أدخل.. أنا بجد خلاص مش قدرة تعبت أوي أوي الحمد لله. اللي بيخليني أعمل كده هو إن أولا لما- اعذرني- أتبول بحس إن البول (ومش مجرد إحساس ذي حقيقة) إنه يسيل أو بيمشي على ظهر فخدي والمقعدتين، والشطاف طبعا مش بيروح لهم لأنه متوجه على السبيلين.
ثاني حاجة في الحمام الإفرنجي أحس أن مياه الشطاف بتخبط في المياه النجسة اللي تحت وتخبط فيّ بعدها ومش بعرف فين ومش بعرف أغسلها.
ثالث حاجة هو إني قرأت أن المرأة يجب عليها غسل ظاهر الفرج بس أما الباطن لا وإذا في مياه من الشطاف مثلا دخلت الباطن وبعديها خرجت كده تكون نجسة ولازم أستنجي منها، أنا مش عارفة أعرف إزاي الظاهر من الباطن وأحاول أققل ضغط المياه بس برضه بحس إن المياه بتدخل ولو قللتها أوي أحس إني مش طاهرة وبحس - اعذرني- بزي حموضة كده جوه فبحاول أحط مياه لحد ما الإحساس ده يروح، مش عارفة إذا وجود الحموضة دي ببقى أنا طاهرة بيها ولا لا، وإني بتنظفيها كده بدخل مياه في باطن الفرج ولا لا.
رابعا مش بعرف أتطهر - اعذرني- من الغائط لأني عندي زي البواسير وأحتاج استخدام يدي وده اللي بعمله وأنا بستحمى وأنا قعدة، لكن في العادي مش بعرف أستخدم يدي ومياه الشطاف شغالة وإلا أخاف إني أتبهدل، وساعات مش بعرف أستخدم الشطاف مياه جامدة لإني ببقى مشروخة أو صائمة وخائفة مياه تدخل في الدبر.
خامسا مش بعرف خالص أستنجي من الإفرازات أي حاجة عشان أحسها تحتاج مياه جامدة وأنا مش بعرف بسبب بخاف تدخل في الباطن، ومش بعرف أستخدم يدي عشان شفت إن مينفعش أدخل في باطن الفرج.
هما الخمس حاجات دول اللي بقالي خمس سنين مش عارفة أعمل إيه جربت طرق كثير وبرضه مش عارفة ومش بعرف خالص أستخدم يدي والشطاف شغال وكل مرة أدخل فيها الحمام أستحمى وأغسل الحمام كله تقريبا وأخلع هدومي كلها، على حاجة مش بتاخد دقيقة. والله الحمد لله تعبت أوي.
أرجوك أي رخصة تخليني أعمل حمام زي الناس وزي وأنا صغيرة. المشكلة إن المشاكل دول أنا مش شايفاهم وسواس لأنهم بيحصلوا، وأرجع أقول العالم كله يستخدم الحمام الإفرنجي ومحدش بيعمل كده وبرضه حرام أوي أوي كمية التبذير في المياه بالطريقة الرهيبة ذي.
أرجوك أيسر حاجة والله تعبت رخصة أرجوك!!
وأنا آسفة على ما قلته وشكرا.
6/3/2024

رد المستشار
الابنة الفاضلة "منة محسن" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك خدمة الاستشارات بالموقع.
منذ سنوات خمس أي وأنت في الـ13 من العمر وفي سنوات البلوغ الأولى، ظهرت وسوستك بفرط الخوف من النجاسة والإفراط في التطهر والتحاشي حتى وصلت إلى حد تحاشي دخول الحمام (وهو ما قد يكون أحد أسباب الإمساك والشرخ الشرجي والبواسير!)، والبعض يمتنع عن الطعام والشراب حتى يصلي العشاء!، ووصل الأمر كذلك إلى إحداث جروح في أعضائك بسبب فرط الغسل، معنى هذا أن الأمور تزداد تعقيدا وهو ما يعني حاجة ملحة للتدخل العلاجي وهو أكثر بالتأكيد مما يستطيع مجانين أو غيره أن يفعله.
تتمحور المشكلات في حالتك حول الإحساس بسيلان البول على الجسد بعيدا عن مكان خروجه، وكذلك ارتداد مياه الحمام وفي كيفية الاستنجاء من الغائط والتنظف من الإفرازات، وفي التحرز من ارتداد ماء الاستنجاء فضلا عن عدم الشعور باكتمال الغسل أو التطهر، بما يدفع للتكرار والإفراط في المساحة المغسولة وصولا إلى الاغتسال لكل مرة دخول الحمام.
هذه المجموعة من الأعراض مشهورة ضمن صورة وسواس التنجيس الغسل القهري وستجدين في الإحالات أدناه كل ما يلزمك معرفته من ناحية الكيفية والأحكام الفقهية، ولكني سأجمل لك عددا من النقاط التي تساعدك في التعافي من هذه الحالة إلى جانب علاج الطبيب النفساني.
المطلوب من المسلم في حالة التطهر من النجاسات هي أن يغلب على ظنه (أي بنسبة ثقة 79-99%) أنه تطهر، ليس مطلوبا منه التيقن 100% يعني ليس مطلوبا منك إلا غسل المكان بالماء غسلا خفيفا لتنظفي نفسك وستجدين أدناه وصفا لكيفية الاستنجاء في البنات، وبالنسبة كذلك للماء المرتد وماء الاستنجاء ستجدين براحا في الشرع وتيسيرا كبيرا كما سيتضح لك.
اقرئي على مجانين:
استنجاء البنات: رذاذ البول ووسواس النجاسة
استنجاء البنات: و.ذ.ت.ق اللزوجة والرطوبة!!
استنجاء البنات : نجاسة × لزوجة × انتقال!!
استنجاء البنات: ماذا أفعل في اللزوجة!
وسواس الماء المرتد من المرحاض والانتشار السحري للنجاسة
النجاسة: العرق، والماء المرتد من المرحاض والم.ا.س.ا!
وسواس الماء المرتد من المرحاض!
وسواس تنظيف الدبر: هل هو اللا اكتمال؟
التنظيف الوسواسي ونجاسة ما تحت الأظافر!
وسواس الاستنجاء: ممنوع التفتيش مندوب التطنيش!
لابد في حالتك من العرض على طبيب نفساني أولا لشدة الأعراض، وثانيا لأن الوسواس القهري نادرا ما يكون الاضطراب النفساني الوحيد في الحالة، وثالثا لأن العلاج المتكامل يحتاج إلى الاستعانة بالعقاقير والعلاج السلوكي المعرفي.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.