وسواس انتقال النجاسة وصل للقمة
السلام عليكم، عندي وسواس انتقال النجاسة ووصل لحد غير طبيعي أعرف إن عندي وسواس وإن محدش يفكر ولا يعمل الذي أعمله بس مش قادرة أوقف لو قاومت تجيء لي أعراض بشعة وخفقان وأدوخ وأتعصب على الأولاد وزوجي ومش بستريح إلا أما أقوم أعمل الأعمال الوسواسية وأطهر كل حاجة بطريقتي
قبل ما أبدأ أنا رحت لكذا دكتور وجربت علاجات كثير كلها منفعتش معي وجاءت لي كل أعراضها الجانبية أعراض بشعة مقدرتش أتحملها والدكتور قال وقفي فورا جربت كذا نوع النوع الوحيد اللي مجابش أعراض فلوزاك بس معمليش أي حاجة نهائي ولا حلوة ولا وحشة ولا كأني آخذ حاجة وجربت جلسات سلوكي معرفي ومنفعتش برضه والدكتوره تعبت مني وأرهقت وقالت لي هحولك لدكتور ثاني
المهم عندي كام سؤال أرجو الرد عليهم
1- أولا عند تشطيف ابني على الحوض بيطرطش مايه طبعا أنا بحاول أبقى حذرة بس برضو مهما عملت أكيد فيه مايه بتطرطش بالنسبة لي مايه نجسه وتشطيفه بقى تقيل جدا مش عارفة أعمل إيه
2 -- وبعد ما بخلص تشطيفه الذي يأخذ وقت طويل للأسف لدرجة الولد بيزهق وأنا كتفي بيوجعني جدا المهم برش مايه في كل الحمام والحوض والحيطان وبعدين أدعك الحوض بحذر شديد أحسن يطرطش صابون وبالنسبة لي جوه الحوض نجس عشان عدى عليه البراز خصوصا الحوض فيه دهون وأوساخ أما تعدي عليها النجاسة تلصق فيها فميكفيش إني أرش مايه وخلاص لازم أدعكه
3--الاستنجاء بدأ يأخذ وقت كبير جدا مني أغسل الفرج وبعدين يمين وشمال الفخد عشان طرطش عليه مايه وعشان بحس إن بييجي عليه رشاش بول كمان وبعدين بغسل الوراء كامل المنطقة لنفس الأسباب طرطشة المايه
4-- الاستنجاء أثناء الدورة بالنسبة لي أصبح رعبا أقعد أقل شيء ربع ساعة استنجاء من البول أثناء الدورة والمشكلة مش في المدة المشكلة في كمية الرعب والقلق والتوتر أثناء الاستنجاء كمثال وأنا بغسل الفخد يدي لمست المنطقة من الأمام فتنجست فأغسلها وأرجع أغسل الفخد تاني فألمس كرسي الحمام أو المايه تطرطش على المكان من الأمام فأغسل ثاني أو وأنا بغسل من الخلف يدي لمست المكان من الأمام فأبدأ من الأول أغسل الخلف كله من اليسار للمنتصف لليمين وهكذا وهكذا أشياء كثيرة
5-- بعد الانتهاء من قضاء الحاجة أعتقد أن كرسي الحمام كله نجس فأبدأ برشه كله هتقولوا ليّ ليه نجس هقول عشان ماء التشطيف والبول اللي بيطرطش والاستنجاء من البراز بيطرطش وعند شد السيفون المايه بتطرطش على الكرسي كله والغطا فبضطر إني أرفع القاعدة كلها وأبدأ أرش الحمام كله وأنا عارفة إن محدش بيعمل كده بس أنا مقتنعة إن فيه نجاسة ولازم أشيلها
6 -- ابني 7 سنوات عند قضاء الحاجة ساعات يده تبقى متسخة بأكل مثلا وزيت ودهون وهو صغير فيمسك في القاعدة من الخلف يسند نفسه فيوسخ قاعدة الحمام وأجيئ أشطفه من البراز فبيسيب يده وينحني للأمام فبعد التشطيف أغسل القاعدة بالشطاف عشان ماء الاستنجاء فأشك في المكان الذي فيه دهون إن النجاسة لصقت فيه
7-- ابني الصغير في بعض الأوقات بيصحى والبول في الحفاضة واصل للأمام قريب جدا من بداية الحفاض من فوق ناحية البطن فلما أغير له أخاف مع الحركة الحفاض ينزل لتحت شويه والمكان الذي كان فيه البول من الحفاضة القديمة يلمس ملابسه وأخاف أكتر يوقع ماء على المكان فينشر النجاسة أكثر وأكثر وأخاف عموما أما أغير له بدون تشطيف إن الحفاض يتحرك من عند الفخد كده فالمكان الذي كان فيه البول أصبح بره الحفاض
8 -- ابني الكبير أما بيرجع من المدرسة لازم أخليه ياخد دش كامل بشعره عندي شعور مؤكد إن كله نجس يده وشعره وملابسه خصوصا إني مش بدخله الحمام لوحده في البيت هو 7 سنوات بس إدراكه وجسمه أقل من عمره فمش بيعرف يستنجى وهو مشتت الانتباه ومش بيركز أصلا وبحس إن الشنطة والكتب والأقلام وكل حاجة فيها نجاسة أتعامل معها بحذر وساعات أغسل يدي مع كل لمسة
9 -- حتى المشي في الشارع أصبح رعبا بالنسبة لي ماشية أبص في الأرض وأزعق عشان يأخذوا بالهم مما في الأرض والماء أحسن تبقى مياه صرف صحي بحس إن كل حاجة نجسة
10 -- حتى العلاقة أتهرب منها بسبب للخوف من نجاسة المذي وأن أي ولد يصحى من النوم فجأة هعمل إيه وأمسك الباب ازاي وإيدي نجسة وأمسك الولد ازاي وأتعامل معه ازاي حتى الاغتسال بخاف منه بخاف المايه تيجي عليه وتطرطش وشعري بيبقى عليه زيت فهل المايه كفايه للتطهير وفيه زيت على شعري ومعرفش زوجي بيتعامل ازاي في الاغتسال فبخاف إنه متساهل زيادة ويمسك أي حاجة ويده فيها نجاسة
11 -- أخاف أحط أي نوع كريم أو زيت حتى بخاف طول اليوم يديّ يبقى فيها زيت وأضطر فجأة أشطف الولد ويدي فيها زيت أو دهون والنجاسة تلصق فيها فعلى طول رايحه جايه أغسل بصابون كثير
12-- أثناء الدورة الشهرية أحس إن الفوطة الصحية بتتحرك للأمام والخلف مع الحركة أو النوم وبالنسبة لي هي كلها نجسه فمثلا من الأمام كانت لامسة المنطقة وبعدين رجعت للوراء فالمنطقة التي كانت لامساها نجسة وهي رجعت للوراء فالمنطقة بقت لامسة الملابس الداخلية فنجستها! وبقول ما كل الستات زيي وفيه اللي بيشتغلوا شغل صعب وبيتحركوا أكثر مني ومحدش بيقول الفوطة بتتحرك واتنجست بس مش قادرة ساعات بقوم أغير ملابسي كلها وأستنجي وتعبت
فيه أسئلة كثير وطول اليوم عندي أفكار مش بتروح بقيت بتمنى الموت وأخلص من الذي أنا فيه مبقتش عايشة أصلا بستنى اليوم يخلص بفارغ الصبر مش عاوزه أهتم بنفسي ولا البيت ولا عاوزه حاجة ولا عاوزه أستحمى ولا أعمل أي حاجة أنا أعمل غصب عني عشان أولادي وزوجي وبضحك وبتكلم وبهزر بس أنا من جوايا في صراعات وتعب غير عادي
17/12/2024

رد المستشار
الابنة المتصفحة الفاضلة "منار" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
ليس وصفك لحالتك بوسواس انتقال النجاسة وصفا دقيقا فلديك أولا تحاشي مفرط للنجاسة وثانيا تهويل لأثر وجود النجاسة وثالثا فسدت قدرتك على الحكم بالنجاسة من عدمها لسببين الأول هو الخوف المرضي المفرط من النجاسة كأنها الوحش على سيقضي عليك وعلى ابنك وبيتك، والثاني هو التعامل مع المسألة بطريقة التفكير القطبي فإن ذرة أو رذاذة تفترضين نجاستها إذا أصابت النهرَ فقد لوثته برأي حضرتك!
ويا سلام على حضرتك عندما تقولين "بالنسبة لي" ليس لتصفي شعورا يخصك أو رأيا بمسألة فكرية أو ثقافية وإنما "بالنسبة لي" هذا يحكم بنجاسته! وبهذا المعنى جاءت "بالنسبة لي" 3 مرات في إفادتك، واقع الأمر أننا نتعلم كيفية التعامل مع النجاسة من الشرع والمذاهب الفقهية ونتعلم كذلك ما الذي يحكم بنجاسته وما الذي لا يحكم بنجاسته، يفترض أن نضبط مفاهيمنا الشرعية على ما يقوله لنا الفقه، وليس نضبط الفقه على وساوسنا.
الأهم من كل هذا حقيقة هو أنك الآن مكتئبة ولابد من سرعة علاج الاكتئاب لأنه أخطر عليك من الوسواس، وأنصح مبدئيا بأن تعودي لاستخدام عقَّار الفلوكستين عليه يساعدك على اكتئابك وإن لم يفدك كما ترين حتى الآن في علاج الوسواس، ومسألة أنك جربت عدة أطباء وعدة جلسات ع.س.م ولم تجدي فائدة هي في الواقع معتادة في هذا النوع من الوسوسة ليس لصعوبة علاجها لكن لأنها تحتاج مختصين في علاج الوسواس القهري الديني، الذي لا يتلقى الأطباء النفسانيون تدريبا خاصا لعلاجه، وربما أيضًا المعالجون النفسانيون، عليك إذن أن اسألي الله أن يوفق معالجتك في اختيار من تحول حالتك إليه فيكون معروفا عنه التعامل مع هذه النوعية من الأعراض. يعني ليس كلامها تهديدا لك ولا اتهاما لك بالفشل.
كل الأسئلة الواردة في استشارتك تكرر الرد عليها من فقيهة الموسوسين د. رفيف الصباغ أو مني أنا من قبل، وسأضع لك ارتباطات تفيدك في مناجزة ما ذكرته لنا من مواضيع الوساوس والقهور، وربما يسرت عليك الاستجابة لعقار فلوكستين (فيلوزاك)، وأنصحك بالتأني في القراءة وتصفح وقراءة الارتباطات الداخلية.
بالنسبة لمشكلتك مع رذاذ النجاسة أو رذاذ غسالة النجاسة اقرئي:
وسواس الاستنجاء: عفريت النجاسة المتطاير!
وساوس النجاسة: تطاير البول والإفرازات!
رشاش البول وصب الماء دون فرك!
النجاسة المتطايرة: قانون الانتشار السحري
وسواس التطهر القهري: رذاذ النجاسة الذي لا يرى!
بالنسبة لمشكلاتك أثناء الاستنجاء والمتعلقة بآلية الاستنجاء اقرئي جيدا الاستشارات والردود التالية:
رذاذ البول أو سيلانه للخلف: وسواس أم لا؟
وسواس الاستنجاء: ما هي أفضل طريقة؟
استنجاء البنات: رذاذ البول ووسواس النجاسة!
وبالنسبة لمشكلتك مع دم الحيض وكيف تتصرفين في الحمام أثناء الدورة:
وسواس النجاسة: انتقال النجاسة وآية المحتاسة!
وسواس دم الحيض، عفريت النجاسة: تفكير سحري
وسواس النجاسة: الاستنجاء أثناء الحيض!
الوسواس القهري: الدورة ودم الحيض
وبالنسبة لمشكلة انتقال النجاسة عبر المائعات اقرئي جيدا:
وسواس انتهاء الحيض والدهن والكريمة!
وسواس النجاسة: انتقال النجاسة الحكمية بالزيت!ّ!!
وسواس النجاسة: المناديل والغسالة.. وانتقال النجاسة
وأما بالنسبة للتعامل مع الأطفال وأنت مريضة وسواس قهري التلوث/النجاسة التنظيف/التطهير، سيفيدك جدا أن تقرئي الارتباطات أدناه والأهم أنها ستبين لك التأثيرات المحتملة لاضطرابك النفساني على أطفالك:
وسواس النجاسة: طفلي ورضيعي وانتشار النجاسة!
عشر سنين و.ت.غ.ق أخاف على أطفالي!
تأثير الأم الموسوسة على الأطفال
تأثير وسوسة الوالدين على الأطفال
أخيرا لا تمكن مناجزة حالتك من خلال التواصل النصي مع المواقع الإليكترونية، هناك حاجة إلى تواصل حي أو أكثر واقعية مع الطبيب والمعالج النفساني.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.