لدي اضطرابات نفسية
لما بكون نائمة ألاحظ أن في حد بتكلمني وأنا برد عليه، فأصحو تلقائيا ألاقيني برد على ناس وفيه سرعة توارد أفكار، بيبقى فيه ضغط جنب عيني كإن حد ضاغط جدا على جنب عيني، بلاحظ إن دماغي دائما بترد على ناس طول الوقت، دماغي مستهلكة، لما أكلم أشخاص ونخلص كلامنا كل كلمة الشخص قالها تتعاد في صورة أصوات وأبقي سامعة صوته وكل كلمة قالها ودماغي ترد عليّ الكلام اللي بيتعاد وأحس إني في محاورة مع أشخاص طول الوقت.
لما باجي أذاكر بفتكر مقولات أشخاص فيّ ببقى مركز في الكلام فمش بقدر أركز في المذاكرة، دماغي دائمة بترد على ناس بتتكلم مش موجودة. بقرأ مثلا كتاب بيبقى في أصوات كثيرة مختلطة في دماغي فمعرفش أركز وأنا بقرأ ولا بعرف أنا بقرأ أي حاجة.
لما بكون بأعمل حاجة مثلا وافتكرت شخص آخد رأيه في اللي بعمله وبعمل تعليقات ودماغي مستهلكة من كثر التفكير. مش بقدر أفصل دماغي عن الحديث ومع الناس لكي أفعل شئ مثلا بقرأ قرآن ولقيت وصابروا يبقى اسم صبري، عاهدوا عهد وهكذا. لو فصلت مثلا عن قراءة كتاب ومش فاكرة أنا وقفت فين! فاقدة التركيز في كل حاجه حواليّ.
بشوف أي إثنين متجوزين ومعهم ابني علاقة sexual ولو مدرسي مثلا أقول ده محترم إزاي يعمل كده، كنت بتفرج على porn من 40 يوم. ألاحظ إني عندي تبلد مشاعر ومش بفرح بالحاجات اللي كانت بتفرحني، ومليش نفس أصلي ولا آكل ولا أخرج ولا أتكلم مع أحد ولا حتى أتحرك من على السرير.
الحاجات التي كانت تفرحني مبقتش تفرحني ولا بفرح، دائما زعلانة وحاسة بحزن شديد مع إن مفيش حاجة مزعلاني والأكل ملوش طعم في بؤي وببقى بتمنى قبل ما أنام إنه يكون آخر يوم لي. بصحى كل يوم في نفس الميعاد سمعي يبدأ يشتغل ودماغي تشتغل في التفكير والرد على الناس ومعرفش أدخل في نوم عميق بعد 5 ساعات نوم وكإني دماغي شغالة وأنا نائمة وببقى صاحية مصدعة وفية وخز ونبض وأحس الأوعية الدموية منفوخة.
عندي إسهال ومرة حصل تبول لا إرادي. بقرف أوي من الزواج بسبب العلاقات الحميمية. لما بكتب بخطي ببقى مش فاكرة إن ده خطي ومش بيبقى عاجبني وبأقطع الورق وببقى متضايقة أوي. ماما قالت لي إن الأدوية الحمد لله لا بتخن ولا بتنيم في نص اليوم نمت بعدها في آخر اليوم حلمت إني بحكي لصديقتي إن الأدوية لا بتخن ولا بتنيم.
كنت ماسكة الموبايل وشفت بوستات كثيرة واتعرضت لناس كثيرة أو إتكلمت كثير أو إتكلمت عموما وجيت بعدها أذاكر معرفتش أركز من كثرة الأفكار والصداع والشرايين مشدودة ووجع في رأسي والتركيز في المذاكرة منعدم، صحيت فجأة من النوم لقيت صحبتي بعتالي رسالة فافتكرت محادثة قديمة لصديقتي وهي بتقول لي المحاضرة كانت نازلة على الفيسبوك كأني أكلمها وأصحح لها إنها كانت على اليوتيوب بعدها افتكرت بوست لشخص وبدأت أنتقده.
أنا اتشخصت وسواس قهري من دكتور في الفيوم "........." رأيت صورة عورة رجل على القرآن كانت فيه تخيلات قبيحة والصورة لازقة في ذهني بس حاليا لا أهدأ من الأول والتخيلات قلت.
لما بشوف ذكور أحيانا ببص على منطقة العورة.
وبشوفها كبيرة جدا ولامساني ولا أحب الذكور
13/1/2025

رد المستشار
الابنة المتصفحة الفاضلة "Aliaa" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك وإن شاء الله متابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
تحية خاصة لك ولأهل الفيوم مسقط رأسي ومرتع طفولتي ورشدي المبكر، صحيح تشخيص طبيبك صحيح أن لديك وسواس قهري لكن ليس فقط بالتأكيد بدليل أنك جعلت عنوان إفادتك "لدي اضطرابات نفسية" وليس فقط وسواس قهري لأن علامات الاكتئاب الثناقطبي واضحة بل وربما المختلط (اكتئاب ومزاج سيء+ أفكار متسارعة+ صوت يتكلم؟! ويعلِّق؟!) هل هي هلاوس أم وساوس وما وصفته لي من التصاق الصور والأفكار أو الكلمات بذهنك أو بأي من حواسك وسرعة حصول ذلك وتغيره هي من العلامات التي ألتقط بها أعراض الوسواس في مريض ثنائي القطب حتى وإن اختفت أعراض اضطراب المزاج، يعني التشخيص الأغلب في حالتك سيكون (أعراض وسواس قهري + اضطراب ثناقطبي مختلط).
للأسف لم تذكري لنا ما وصفه الزميل الدكتور "........." من عقاقير وننصحك أن تلتزمي بها حتى موعدك القادم معه فلابد أنه وجهك إلى ذلك، ولا نستطيع كذلك معرفة ما إذا كان ما قالته لك السيدة الوالدة (الأدوية الحمد لله لا بتخن ولا بتنيم) بناء على خبرتها الشخصية (يعني هي تستعمل نفس الدواء) أو معلومات من الطبيب المعالج، وهذا أهم من أحلام سعادتك الوسواسية، بسبب الكلام الذي يلتصق بدماغك يا "Aliaa"، والمهم أن تتناولي وصفة طبيبك كلها مضاد الاكتئاب والوسوسة وموازن المزاج.
وأما موضوع النظر للعورات أو وسواس النظر للعورات أو النظر القهري إلى العورات فقد قتلناه بحثا على الموقع، وأبشرك بأنه لن يطول معك كغالب وساوسك وقهورك أنا أسميها الوساوس والقهور الطيَّارة أي سريعة الانتهاء رغم وقعها الثقيل.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.