مساء الخير
أول حاجة شكرا على الموقع والخدمة المجانية ثانيا أقول مشكلتي
أنا للأسف خسرت كل حاجة في شهر واحد بس، خسرت نفسي وصحتي وصحابي وحبيبتي وكل حاجة وأشعر بوحدة غير طبيعية، أصحابي تخلوا عني في أكثر وقت هم يعرفون فيه إني محتاج لهم وبالعكس دول عملوا في حاجات مكنتش أتوقعها منهم، وحبيبتي سابتني بسبب غبائي وبسبب إني بني آدم ساذج وحاولت كثيرا أصلح الوضع بس أنا مش فاهم ولا هي فاهمة حاجة حرفيا،
كانت هي سندي الوحيد والشخص الوحيد الذي أرتاح له لكن دلوقتي هي مش موجودة وعملت لي بلوك من كل حتة، ببعت لها SMS وإيميلات يوميا أحكي لها وأطلب فرصة نتكلم لأنها وحشتني وأتمنى على الأقل أصلح حاجة من المليون اللي خربت الشهر دا، عيد ميلادي تعرضت فيه لأكبر صدمة في عمري كله واتجرحت جرح صعب ومش قادر أتعافى منه ودلوقتي أنا لوحدي.
أشعر بوحدة مش طبيعية وبنام وأصحى على نخزة وحشة أوي في صدري ولا أتحملها، نفسي كل دا ينتهي وكل حاجة ترجع زي قبل كدة وترجع كويسة. أشعر بالندم والكسرة والحزن طول الوقت ومش قادر أرجع مبسوط ومش عارف أعمل إيه؟
مش هقدر أنزل الكلية ولا أتعامل مع حد لأني حرفيا بقيت لوحدي
ومش هقدر أشوف صحابي وهما بعيد ولا هقدر أشوف حبيبتي وهي بعيد عني.
16/2/2025

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع.
أي إنسان يقرأ ما كتبته يسأل لماذا وكيف حدث ما حدث ولا يكفي أن تراسل الموقع أو غيره لتشكو من ظروف حالية لا أحد يعلم سببها سوى أنت.
من يقرأ الاستشارة يشعر بالحزن لسماع ما تمر به. من الطبيعي أن تشعر بالكثير من الألم والضياع في هذه الفترة، لكن من المهم أن تتذكر أنك لست وحدك.
تواصل مع نفسك أولا حاول أن تأخذ بعض الوقت للتفكير فيما حدث وما يمكن أن تتعلمه من هذه التجربة. لا يوجد إنسان لوحده ولا تتردد في التواصل مع أفراد العائلة أو الأصدقاء الذين تثق بهم، فهم قد يقدمون دعماً مهماً.
احرص على الاعتناء بالصحة النفسية والجسدية عن طريق ممارسة التمارين الرياضية بانتظام، واتبع نظامًا غذائيًا صحيًا، واحرص على النوم بشكل كافٍ. لا تتوقف عن ممارسة الأنشطة التي كنت تستمتع بها أو اكتشف هوايات جديدة لتشغل بها وقتك.
اعط نفسك الوقت الكافي للشفاء، فالألم لا يدوم إلى الأبد وستجتاز هذه المرحلة والحياة مليئة بالتحديات أشد قسوة من هذه ولكن أيضا فرص للنمو والنضج العاطفي.
وفقك الله. وتابعنا دائما بأخبارك