مساء الخير عليكم
أول مرة أقرر أكتب حاجة عامة بابليك يعني بس حاسة وصلت لمرحلة مش قادرة أقول ذا لأقرب الناس لي لأني بقول العكس، كنت مرتبطة بشخص فترة طويلة ثانوي وجامعة وبعد الجامعة، كان طايش وبيعمل حاجات مش حلوة، بعد فترة كنا سبنا بعض شوية وكل مرة أنا التي تبادر إن احنا نرجع وقرر يتقدم لي لأني قلت له إني عارفة أنه يراقبني وبشوف اسمو،، جيه بس بصراحة مكنتش مبسوطة أبدا لأنه كان بيشرب حاجة معينة وأنا حد متدين وقررت أنهي الموضوع بعد أول أسبوع قراءة فاتحة وقعدت أعيط عياط مش مفهوم أبدا.
أحداث كتيرة كانت مأثرة علي نفسيا من ضمنها موت أبي قبل ما يتقدم بكام شهر، هو لما قلت مش هكمل خد الموضوع على كرامته ومشي وفضل يراقبني حتى وهو خاطب وقرر يتجوز خلاص، مع إني أنا التي رفضت بس عندي سؤال مُلح إنه ليه كان غبي، عارف إن المكان جنبي فاضي وقرر يراقبني زي الجبان من بعيد ومفيش مرة أبدا حاول يبدأ أو يبادر يعدل أي حاجة حصلت، بس ماشي يقول للناس كلها أنه أحبني وأنا كسرت قلبه وإني وحشة وأنا والله عمري ما كان قصدي أعمل كذا.
أنا مش عارفة أنا عملت كدا ليه وعيطت وبوظت الموضوع ليه وهل حبيته ولا لا بس عندي سؤال دايما جواي إنه ليه محاولش ثاني وثالث وإني شخص أستحق المحاولة... مش عارفه حزينة ولا بتسأل بس ولا ايه.. حسه مش كويسة نفسيا وعمري ما قولت كدا لي أي حد قريب مني ديما بقول انو مش فارق معي أبدا 😔
فات الأوان خلاص عشان اتجوز... ليه لسه بسال كل دا جوايا مش عارفة...
شكرا ;🩹
15/03/2025

رد المستشار
صديقتي
أعتقد أنك ينقصك التركيز والتفكير المنطقي.
أولا
المتعاطي أو المدمن لا بد وأن يكون كاذبا ويجنح إلى ما هو سهل أو مريح ولا يمكن أن يتوافق مع امرأة متدينة إلا إذا كان تعاطيه خارج ذهنها تماما وليس له أي تأثير على العلاقة (وهذا شيء يصعب حدوثه)... لم تكوني سعيدة عندما تقدم لطلبك وقراءت الفاتحة
بالتالي فإنهائك للعلاقة هو أمر جيد وفي مصلحتك.
ثانيا
عندما أنهيت العلاقة، لماذا توقعت أو أردت أن يحاول مرارا وتكرارا، خصوصا وأنك تقولين أنك لم تكوني سعيدة بهذا الارتباط بسبب تعاطيه... مسألة أنك تستحقين المحاولة توحي بأن تقديرك لذاتك متدني وتريدين هذه المحاولات لإثبات وتأكيد قيمتك لديه وبالتالي لديك... قيمتك لا تحددها تصرفات الآخرين.. قيمتك وتقديرك الذاتي مسألة تعود إليك بالكامل.
ثالثا
أغلب الظن أنك لم تحبيه وإنما أردت امتلاكه أو تأمين فرصة الزواج بالرغم من عدم اقتناعك به.. تتركينه ثم تريدين منه أن يتسول وجودك في حياته وتصفينه بالجبن لأنه لم يتسول.. غير سعيدة بالارتباط بسبب تعاطيه ثم تريدين أن يتمسك بك... الحب لا يفعل هذا... الحب ليس كذلك
رابعا
ربما يكون الأوان قد فات في مسألة زواجك منه ولكن لديك متسع من الوقت لإيجاد علاقة ناجحة مع شخص أفضل... ليس هناك ميعاد أو سن تنتهي عنده فرص الزواج إلا إذا كان الهدف الوحيد من الزواج هو الإنجاب، ومع ذلك مازال هناك متسع من الوقت للإنجاب.. أعرف من أنجبت أول مرة في الثانية والأربعين من عمرها وأخرى في الواحدة والخمسين.
الحب يتطلب معرفة واهنمام واحترام ومسؤولية بالتبادل بين الطرفين.. الأربعة عوامل كلها مجتمعة
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب. وتابعينا دائما