وسواس الدعاء على الأهل: جزء من وسواس قهري! م2
وسواس الدعاء
إزاي أبطل أعكس الدعاء أو أعكس الأفكار في دماغي مش بقدر لأن هي مش بتكون أدعية وخلاص لوحدها أنا يجيء لي الشعور الأول إني متضايقة من أهلي مثلا وغصب عني تبدأ تجيء أفكار الدعاء عليهم وأنا وقتها بتكون كأني حاسة بالدعاء أو عايزاه فأفضل أنكر الشعور ذا وأعكسه جوايا عشان محسش إني فعلا عايزة كذا
وحتى لو أهلي مش مضايقني أنا لو احتجت أي حاجة يجيء في بالي أدعية على أهلي عشان الحاجة ذي وأحس الشعور ذا وأني أقارن بينهم وبين أي أحد ثاني في كمية الحب وأنا أحبهم أكثر حاجة في حياتي بس مش عارفة ليه بيحصل معي ذا
وكمان أنا يجيء في دماغي أدعية في أي وقت وطول الوقت وفي وسط الكلام ببقى مرعوبة
ونفس الكلام في سب الذات الإلهية أستغفر الله العظيم أرجوكم أفيدوني من غير أدوية
10/2/2026

رد المستشار
الابنة المتابعة الفاضلة "نور" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
(يجيء لي الشعور الأول إني متضايقة من أهلي مثلا وغصب عني تبدأ تجيء أفكار الدعاء عليهم) وحتى لو قلت لنا بمزاجي وليس غصب عني لا فرق كلها وساوس وليست دعاء وتكملين (وأنا وقتها بتكون كأني حاسة بالدعاء أو عايزاه) هذا دليل دامغ على أنك مريضة وسواس قهري لأنه يلبس عليك مشاعرك التي هي من الدواخل والتي يكون مريض الوسواس القهري ضعيف القدرة جدا على معرفتها أو قراءتها أو استشعارها داخل نفسه بسبب نقيصتي القابلية العالية للشك، وعمه الدواخل.... يجب أن تتوقفي إذن عن فعل أي شيء بناء على محاولاتك استبطان مشاعرك.
تكملين بعد ذلك (فأفضل أنكر الشعور ذا وأعكسه جوايا عشان محسش إني فعلا عايزة كذا) وهو القهر أو الفعل القهري المطلوب فعله لتعيدي شحن بطارية وسواس قهري الدعاء عكس الدعاء.... والمطلوب منك إن أردت العلاج هو ألا تفعلي أي شيء ولا حتى تقاومي حدوث أو استمرار "الدعاء" ليل نهار. هذه هي طريقة تجاهل الوسواس القهري وأفضلها التجاهل النشط إذا استطعت تنفيذ ذلك دون أدوية فبها ونعم وإن لم فقد سبقت منا لك النصيحة.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.