أنا مريضة؟
البلد حاليا: مصر، محافظتك حاليا: المنوفيه جنسك: انثى، الديانة: مسلمة، عمرك:16 ، وزنك:60 كج، طولك:155 وظيفتك: طالبة بالصف الثانوى، نومك: زيادة عن 8 ساعات اكلك وشهيتك: متقلبة.
- أفكار غريبة: كالشك في بعض الناس؟ (بالتفصيل).... أو أفكار غير منطقية؟...... أو الشعور بالعظمة؟....... أو الشعور بالاضطهاد؟ أو أفكار غريبة عن الدين؟ بالنسبة للشك في الناس فأنا مبثقش في حد أصلا دا أنا بشك في نفسي بشك فيكل اللي حولية بنظرية إني أتصور الوحش منهم في أما يطلع العكس أفرح لكن مثقش فيهم ويطلعوا وحشين وأزعل وكدا الاضطهاد دا بقى أحسه من كل الناس مش فاهمة القصد في أفكار غريبة عن الدين بس معتقدش
- تهيؤات، أو هلاوس سمعية أو بصرية؟ (بالتفصيل) أنا عندي مرض الجاثوم (الشلل النومي) معلومة ممكن تفيدك بالنسبة للهلاوس فأنا بحس على طول إن في حد معايا في المنزل أما ببقى لوحدي حتى لو أنا متأكدة إن مفيش حد شايلة معايا سكينة علطول شفت أكتر من مرة حد في الشقة أول مرة كان في الحمام شخص إسود كنت فكراه أخويا الصغير بس لقيت أخويا برة في الصالة
وكتير بيبقى حد قدامي وأنا طالعة على السلالم وأنا متأكدة إنو مش شخص في حد بيصحيني كل يوم على ميعاد الفجر وبيبوسني من خدي ويطبطب علي كتير أفتح عييني ملقيش حد الموضوع اتكرر أكتر من مرة بس مش كتير أوي أماكن كتير أول ما أقرب منها بقشعر بكتئب بخاف منها قلبي يدق بسرعة وببقى حاسة إني في حد معايا في المكان دا لكن مبشوفش حد
- سلوكيات غريبة؟ كالإهمال في نظافتك وملبسك؟ أو جمعك لأشياء تافهة لا قيمة لها كالعلب الفارغة؟ سلوك جنسي شاذ أو غريب؟ لا مفيش
- عائلتك (بالتفصيل): العلاقة مع الوالد، الوالدة، الأخوة، الأخوات دي بقى هنرغي فيها كتير بابا متجوز اتنين وعلاقته مع ماما زفت أوي بيتخانقوا كتير اطلقوا مرة ورجعوا وعايزين يتطلقوا تاني بابا أنا بعتبرو ميت مبيجيش البيت مبيعديش كتير معانا ماما من كتير الشغل عشان تجيب فلوس مبشوفهاش برضوا علاقتي بيها سطحية يعني عمري ما حكتلها على حاجة أو سر ليا إخواتى الصبيان صغيرين علاقتي بيهم عادية أختي الكبيرة مليش علاقة بيها أوي سطحية برضوا
- أي أحداث صادمة وفاجعة في حياتك كمحاولات اعتداء (بالتفصيل) أو حوادث طرق، وفاة عزيز عليك مفيش غير جدتي كنت بحبها أوي وماتت -أي علاج نفسي سابق؟، واسم الطبيب المعالج والعلاج والمدة؟ ومدى التحسن على العلاج؟ متعالجتش بس بدور على دكتور
- أي مرض عضوي كالصرع أو مرض بالقلب أو ربو أو سكر؟ أنا لسه محددوش المرض بس لفقد الوعي كتير أوي ولسه بنعمل تحاليل وأشعة ومحددوش المرض
- أريد وصفاً أكثر تفصيلا للاكتئاب (بالتفصيل) أو القلق... بدايته، زيادته، ما يقلله أو يزيده، مدته، شدته..... كثرة لوم النفس وتأنيب الضمير؟... طبيعة نومك؟ هل لديك قلق وتوتر وخوف من المستقبل؟ رهاب اجتماعي؟ مكتئبة على طول مبتكلمش كتير بداية الاكتئاب ملهاش بداية بحسها طبيعتى بلوم نفسي خالص بنام كتير أوي هروب من الناس بالنوم مش حاسة إني عندي متسقبل أصلا عشان أخاف منو مش رهاب بس مبحبش أختلط بالناس
- أو الرغبة في الموت أو الانتحار (بالتفصيل) كتير بعور نفسي بأي حاجة حادة بس مش لدرجة قطع الشريان وكدا بحب أتعذب بحب الوجع أما أبقى مخنوقة أوي أمسك زجاجة وأقعد أعور إيدي كل ما أمسك دواء أو سكينة ببقى خلاص هعملها بس مبعملهاش مش خوف بس مستنية الوقت المناسب
- هل تتعاطين أي نوع من المخدرات: حشيش، بانجو، هيروين، أفيون حبوب مهلوسة، أو منومة أو منشطة أو أدوية كحة، أو المواد الطيارة كشم الكلة أو الإيثير.... أو.... أو...؟ ولو مرة واحدة أو مرات قليلة؟ أريد التفاصيل؟ بتخد زولام منوم بس مش باخدو كتير بشرب ريد بول معرفش بقى الموضوع دا هيفيدك وله لأ بس بحيبو ممكن أكون مدمناه بس مش أوفر أوى يعني
- هل لديك وساوس؟ ما هي؟ منذ متى؟ وكم من الوقت تقضيه في الأفكار الوسواسية؟ وكم من الوقت تقضيه في الأفعال القهرية؟ وهل تلك الوساوس أو الأفعال القهرية تؤثر على عملك أو دراستك أو علاقاتك الاجتماعية مع الناس؟؟، وإلى أي مدى تؤثر على حياتك؟ مش فهماك :)
- هل لديك نوبات هلع؟ توهم مرضي؟ لا
- ما هو تصورك لنوعية المساعدة التي يمكنني أن أقدمها لك؟ مش عارفه إنت اللي أدرى بشغلك
- هل ترغب في وصفي علاجا دوائيا لحالتك؟ يا ريت مهدئ عشان أما بتعصب بستغبى أوي وبكسر حجات وبقص شعري وبعور نفسي نسيت أقول المشكلة :)
إن أنا أكره الحياة عايزة أتكلم مع الناس أتعامل معاهم أحس إني في وجه حلو في الحياة تتعاش لها
01/11/2012

رد المستشار
استشارة نفسية علاجية Psychotherapeutic Consultation
نظرة عامة Overview : آنسة عمرها 16 عاماً تطرح مشكلتها من خلال أعراض نفسية وبوضوح. تعاني من :
1- ارتباك فكري.
2- إلحاق الأذى بالنفس .
3- أعراض انفصالية على شكل هلاوس بصرية.
4- انعدام الثقة بالآخرين.
تشير إلى خلافات بين الأب والأم وعدم الشعور بالسعادة.
التوصيات Recommendations
٠ شكراً على استعمالك الموقع.
٠ عندما نتحدث عن ظواهر الاضطرابات النفسية، نحاول أن نضعها في إطار اجتماعي أولاً حين يعاني الفرد من مشاكل عاطفية بعد ذلك نضعها في إطار نفسي حركي حيث يبدأ الإنسان بالشكوى من أعراض اضطرابات نفسية. بعد ذلك يدخل الفرد إلى مرحلة تغيير في السلوك. لقد دخلت جميع هذه المراحل ولم تخرجي منها إلى الآن.
٠ لكنك لم تدخلي إلى الآن إلى مرحلة الانهيار المعنوي الذي يشير إلى اضطراب طبي نفسي. رسالتك واضحة وتكشف عن ذكاء في التعبير.
٠ أولاً أنت مراهقة غير سعيدة. عدم السعادة وتقلب المزاج في هذا العمر ليس بغير المألوف ولكنه قلما يستمر أكثر من يومين في الأسبوع. ليس لديك هوية واضحة ولم تتحدثي عن طموحات المستقبل. بعبارة أخرى أنت فتاة غير سعيدة ولا أظن أنك متعلقة بالأب أو الأم وقد فقدت الثقة بالعائلة وكل من حولك وحتى المجتمع بأسره.
٠ لا شك أن ضعف التعلق بالوالدين وظروف عائلية غير صحية دفعك باتجاه الشكوى من أعراض انفصالية وما تسمينه بالشلل النومي والهلاوس. هذه الأعراض تساعد الإنسان على الانفصال من الواقع المر الذي يعيش فيه.
٠ أما المشكلة الكبرى فهي إلحاق الأذى بالنفس فهذا دوم يتم عندما يكون الإنسان في حالة انفصال عن الواقع هذا هو السلوك الذي قد يدفعك باتجاه مرحلة الانهيار المعنوي والدخول في عالم الاضطرابات الطبية النفسية.
٠ ليس هناك شك في أنك تعانين من ما نسميه انتشار الهوية Identity Diffusion في هذا العمر يبدأ الإنسان بوضع الخطوط العريضة لمشاريع المستقبل وبناء علاقات اجتماعية صحية ويكتشف من هو أما الإنسان الذي يمر ببيئة ميزتها غياب الأب والأم كما الحال معك ، فلن تسنح له الفرصة لإصدار هويته التي قد يتأخر إصدارها إلى عدة سنوات.
٠ عليك الانتباه إلى سلوك إلحاق الأذى بالنفس واستيعاب ما تطرقت إليه إياك واللجوء إلى حبوب مهدئة ونصيحتي: ابتعدي عن طريق الطب النفسي الآن وإلا سيتم لصق تشخيص اضطراب الشخصية الحدية على هويتك التي لم تتكون بعد.
٠ حاولي التركيز على التعليم وتطوير شخصيتك ثقافياً وروحياً ابدئي بالتفكير بالمستقبل من الآن وبناء علاقات اجتماعية صحية تعيد ثقتك بنفسك وبالآخرين.
٠ وفقك الله دوماً.