عايزة اعرف إيه هدفي في الحياة!؟
أنا ما اعرفش إيه اللي أنا عايشة عشانه، كل يوم بيعدي زي اللي قبله وأنا مش عارفة أنا عايزة إيه!! حاسه بفراغ وملل وعدم ثقة بنفسي طول عمري وأنا شايفة إني أقل من اللي حواليا أنا كنت إنسانة متفوقة في المدرسة بس لما دخلت ثانوية عامة وجبت مجموع مش يدخلني الشيء اللي أهلي عايزينه سقطت في نظر نفسي أووي وأهلي دخلوني جامعة خاصة.
بس بعد كده ساعات بيقولوا لي إني لازم أنجح عشان هما دافعين فلوس، أنا في الأساس التخصص اللي هما عايزني أدرسه أنا مش عايزاه بس متفوقة فيه وبدرس وبنجح الحمد لله بس من جوايا مش راضية بالشيء دا وبعد فترة اكتشتفت شيء أضيع بيه وقت فراغي أنا بقيت بحضر أفلام إباحية ومارست العادة السرية ودخلت في برنامج علاجي..
بس أنا كل ما أدور جوايا مش لاقيه سبب يخليني اتعافي
ومش عارفة أنا عايزة ايه!!!!
26/10/2021

رد المستشار
صديقتي،، ليس هناك داع لكل هذا، دعينا نبدأ بداية مختلفة... ما الذي يسعدك أو يمتعك أو كان يسعدك ويمتعك في طفولتك؟
ما الذي كنت ترغبين في دراسته؟ ولماذا؟ وما الذي يمنعك من ممارسته كهواية الآن ثم دراسته فيما بعد؟
الإنسان يكون في أسعد وأفضل حالاته وهو يعمل على تطوير أدائه أو مستواه في شيء يستهويه أو يحبه... ما هو هذا الشيء بالنسبة لك؟
نحن نصنع المعنى الخاص بنا في كل جوانب الحياة أو على الأقل نختار أن نوافق أو ننصاع لما يقول الآخرون أنه مهم وأنه يجب أن يكون من أهدافنا... لا شيء خارجك سوف يعطيك المعنى أو السعادة أو الحب أو الأمان أو التقدير الذاتي أو الثقة بالنفس أو أي شيء... كل هذا يجب أن يأتي من داخلك أولا.
سؤال أخير يمكن أن يكون فيه الحل: ماذا لو مات كل من تعرفين اليوم أو ماذا إن لم يكن لديهم أي رأي أو انتقاد أو رفض لأي شيء تختارينه؟ ماذا سوف تفعلين؟... لو أجبت بأنك سوف تحزنين فهذه مجرد محاولة لتفادي السؤال... ماذا بعد الحزن؟ ولماذا؟
وفقك الله وإيأنا لما فيه الخير والصواب