إصابات الولادة والوسواس: المهم العلاج يا ناس! م2
هل ذا وسواس ولا شذوذ
دلوقتي يا دكتور بقالي 3 أيام حاسس بقلق رهيب ودماغي مش سيباني في حالي بسبب إني قريت مقالة عن وسواس الشذوذ !!!
لقيت مكتوب فيها إن الشخص المصاب بوسواس الشذوذ بيكون عنده ميول شاذة لكن قليلة مش زي الشواذ الحقيقين!! هل دا صح؟؟ فلما خلصت قراية علشان أختبر نفسي هل فعلا أنا عندي ميول أو لأ استحضرت في دماغي كأني بمارس الشذوذ علشان أشوف هيبقي في إثارة ولا لأ حسيت بسيبان في جسمي وكأني عندي إثارة بكده !!!!
أنا مش عارف أعمل ايه ومش عارف الكلام دا حقيقي ولا لأ إن الشخص اللي عنده وسواس شذوذ بيكون عنده ميول شاذة ؟
وهل طبيعي إني ممكن أحس بإثارة لما اتخيل نفسي في موقف شاذ ؟ أنا مش عارف والله دي إثارة ولا لأ لأن أنا معرفش دا وسواس ولا إثارة ؟ يارب تكون وسواس
يا دكتورأنا تعبت بقالي 3 أيام بموت، أنا بقالي 3 سنين عندي الوسواس عمري ما حسيت بالقلق دا كدا أنا هموت
إيه اللي بيحصللي؟
هل ممكن الشخص يصاب بالشذوذ أو يجيله ميول شاذة بسبب الوسواس؟
أرجوك يا دكتور وائل رد علي كل أسئلتي لأن أنا خايف جدا وتعبت
13/2/2022

رد المستشار
الابن الفاضل "ahmed" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك... ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
أين قرأت ما تقول أنك قرأته؟ أين هو المقال الذي تشير إليه في أي موقع؟؟ وما مدى موثوقيته؟؟ الكلام كلام غير علمي ولا موضوعي بالمرة ... ويراه العارف بالأمر بلا معنى!! لأن مريض وسواس قهري الشذوذ لا توجد عنده أصلا مشكلة ميول جنسي من الأساس!! ومشكلته هي اضطراب وسواس قهري لا يعالج.
على الإنترنت بشكل خاص يمكنك أن تقرأ مقالات مغرضة وأخرى يكتبها قليل علم أو مدع للعلم وعليك أن تهتم جدا بمرجعية ما تقرأ وإلا هلكت وهلك كثير من المبتلين بالوسواس القهري.
أخيرا قولنا واحد عليك أن تراجع طبيبا نفسانيا وبسرعة لتتجنب مزيدا من المعاناة.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.