لا أستطيع التحديد!!
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..، أنا مبعرفش أحدد أنا عايزة إيه، مش عارفة أحدد شخصيتي إذا كنت عصبية أو باردة، طيبة أو شريرة.... إلخ
حتى الألوان معنديش لون مفضل أو مش عارفة أحدد بمعنى أصح، لما حد يقول لي لونك المفصل بختار الأسود وخلاص.
حتى أكلي المفضل مترددة فيه، بقيت حاسة إني معنديش شخصية ومش عارفة فين المشكلة!!
والمفروض إن لو الشخص اللي قدامي عمل موقف ضايقني أخد موقف منه، لكني مباخدش وعادي، أو لو حد قال لي كلمة حلوة ببتسمله وببينله فرحتي لكني من جوايا مش حاسة كدة ومش فاهمة فين المشكلة حتى!!! وحاجات تاني كتير دي أبرزهم
9/5/2024

رد المستشار
صديقتي
أغلب الظن أن المشكلة تكمن في أنك اهتممت زيادة عن اللزوم برأي الآخرين ورضاهم لدرجة إلغاء رأيك وتفضيلاتك.
الإنسان عموما فيه المتضادات كلها... القسوة واللين، الخير والشر، القوة والضعف، الإيمان والكفر، الصحة والمرض، الحياة والموت، ...إلخ
على الإنسان أن يختار لنفسه وبنفسه أي طريق يسلك... ليس هناك في المتضادات ما يمكن القضاء عليه أو إلغاؤه لأن الكون كله مبني على وجود المتضادات ولا يمكن وجود أحدهما بدون الآخر. ما هو مهم هو توظيف هذه المتضادات في اتجاه بناء أو إيجابي... لولا الموت لما فهمنا معنى الحياة ... ولولا المرض لما قدرنا نعمة الصحة... لولا شيء من الجشع أو الطمع أو عدم الرضا أو الرغبة في المزيد لما كان هناك تقدم علمي أو اختراعات أو بناء جديد لأي شيء.. لولا شيء من العنف لما استطعنا الدفاع عن أنفسنا ضد عدو.
عليك بتحديد ما تريدينه لنفسك وحياتك بدون حساب رأي الآخرين.. بعد ذلك حددي لماذا تريدين هذا وما هي القيم التي تريدين العيش على أساسها... ليست هناك إجابة كاملة نهائية لأن بناء الإنسان عملية مستمرة مدى الحياة.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب
واقرئي على مجانين:
كيف تعرف نفسك؟ نصائح عملية
كيف تفهم نفسك؟ مبادئ
كيف تنمي ثقتك بنفسك؟
ملف تأكيد الذات