مساء الخير
الموقع ده جذبني طلع لي في السيرش ولقيت نفسي محتاج أتكلم جدا وأصلا مش لاقي أي مكان حرفيا أتكلم فيه فهتكلم هنا
أنا دايما في كل حتة حاسس إني مش مرغوب في كصاحب جامعة مدرسة منطقة والنفور ده زاد أكتر كمان لما جبت مجموع في ثانوي ودخلت كلية قمة وأصحابي محدش دخل مع إن مبخلتش على أي حد فيهم بأي مساعدة، مش فاهم Yيه السبب
أنا صاحب جدع جدا جدا وكل خطوة بعملها مع حد كل خطوة لازم أول لو أنا مكانهم هحب يحصل معايا إيه وبعمل ده عشان مضايقش حد، وفيه صفات كثيرة في ناس ثانية كريهة من أنانية أو خبث أو حقد أو عامل مصلحته الأول ومش هامه مصلحة أي أحد ثاني، ومع ذلك بلاقي إن صحابي دول مهتمين أكتر إنهم يصاحبوهم
معرفش ده طبيعي ولا لأ بس أنا بقالي أكتر من ٥ سنين معنديش صاحب نهائي معنديش حد أتكلم معاه أو أدردرش معاه
بصبر نفسي بالمذاكرة والتحصيل، بس فيه أوقات جحيم زي الإجازات بحس بالقرف اللي أنا فيه ده
وإن قد إيه حياتي صعبة جدا
05/02/2025

رد المستشار
صديقي
ما يحدث معك شيء طبيعي تماما... كثيرا ما يثير التفوق شيء من الغيرة ولكن اعتقادك أنك غير مرغوب فيك هو في الحقيقة ما يبعد الآخرين عنك أكثر من كونك جادا أو من كونك لا تشارك الآخرين ميولهم.
لا شك أن هناك لغة جسد وأسلوب تجنبي ينتج عن إحساسك بأنك غير مرغوب، مما يجعل الآخرين يعتقدون أنك أنت من لا تريدهم ولا ترغب فيهم.. بالتالي يبتعدون.. وتؤكد لنفسك عدم رغبتهم في مصاحبتك... وهكذا، حلقة مفرغة تؤدي إلى البعد.
لن تعجب بكل الآخرين ولن يعجب بك كل الآخرين.. لم يقدر نبي على الحصول على رضى الكل أو حبهم فكيف نحصل نحن على هذا؟
ما هو معقول ومنطقي هو أن تسأل نفسك:
ما الذي يعجبك في الآخر؟ كيف تعلمه بهذا؟
ما هي اهتماماتك وهواياتك وأفكارك المشتركة مع الآخر؟
كل ما يعجبك في الشخص الآخر هو موجود فيك حتى وإن أنكرت أو لم تعي به.. والعكس أيضا صحيح.
من ناحية أخرى، هناك ثلاثة درجات:
المعارف، نعرف أساميهم وأشياء بسيطة عنهم
الأصحاب، صحبة في نزهة أو ما شابه
الأصدقاء، صادقون ومخلصون
لا تحاول شراء أي شخص بالشهامة و"الجدعنة" وإنما أشرع في تنمية وتطوير مهاراتك واهتماماتك وهواياتك وفيها سوف تجد من تصنفهم معارف أو أصحاب أو أصدقاء.. كن فاعلا وليس مفعول به.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب