يا ترى منك في مصر كم ياسمينة؟
السلام عليكم. الناس اللي حواليه بيقولوا لي دائما أني بشخصيتين. كل حاجة حصلت أثناء الزواج وبعد الطلاق. الطلاق تم من سنتين. كنت متجوزة واحد معرفوش ولم أشعر معه بأي أحاسيس من أي نوع. كانت علاقة رسمية حتى تم الطلاق.
حتى العلاقة الحميمية لم أشعر بأي متعة معه. أمي وأختي بيقولولي أني بره البيت شخصية مختلفة وأنا فعلا كده. في البيت أنا متضايقة على طول وحزينة مفيش حاجة بترضيني وكسلانة وحتى بنتي برده مقصرة في حقها عشان بتنرفز عليها كتير من غير قصد.
بس الموضوع ده قل شويه دلوقت دايما بضايق عائلتي بكلام وتصرفات زى الدبش مش باخد بالى بقول إيه حتى. أما بره فأنا إنسانة لذيذة في شغلي ومحبوبة ومبتسمة دايما ومجتهدة في شغلي. كل ده كوم والموضوع الأخير اللي ححكيه كوم تاني.
أنا والله مؤدبة ومحترمة مع كل الناس طول عمري بس من 8 شهور تقريبا اشتغلت في شركة صاحبها رجل كبير أد بابا. كان يعاملني بحب وحنان وبسرعة لقيت نفسي بحبه جدا وكأني صبيت عليه كل الحب اللي جوايا.
بدأ بعد كده يلمسني في مختلف أجزاء جسدي وتطور الموضوع بس لم يصل لعلاقة كاملة. المشكلة أني مبسوطة جدا وكأنه عارف أنا عايزه إيه ومحتاجة إيه وبيعمله. قلت له أني حاسة بالذنب وأن ده حرام ولازم نبطل أو نتجوز بس هو استغرب إحساسي بالذنب وشايف أننا مابنعملش حاجة فظيعة ولا حاجة.
سبت الشغل فترة بس هو فهمني إن خلاص مش حيعمل لي حاجة تاني وأنا حسيت إن حبه في قلبي قل فرجعت بس رجع زي ما كان. مش عارفه ازاي بتساهل معاه كده. أنا اللي عمر ما حد لمسني غير جوزي وعمر ما حد اتكلم معايا كلمة واحدة خارجة ولو بهزار.
مش عارفة أنا مريضة بجد ولا بتحجج بالمرض عشان أهرب من إحساسي بالذنب اللي حيموتنى لدرجة أني فكرت أنتحر اكتر من مرة مش بيوقفنى غير أني حموت كافرة.
مش عارفة أعمل إيه ولا أنا كده ليه ومش قادرة أسيبه ولا قادرة على الإحساس اللي أنا حساه.
لو سمحت ساعدني شكرا.
19/04/2009

رد المستشار
السلام عليكم:
الأخت "ياسمين"، إن ما تقومين به ليس مرضاً وليس من أعراض المرض، وهذه العلاقات غير المنضبطة أنت مؤاخذة عليها ما مادام إدراكك معك، ولكن الذي يدل عليه كلامك في وصف شخصيتك أنك تهربين من حمل المسؤولية، لهذا تهملين مسؤولياتك في البيت حتى ابنتك، وتشعرين بالضيق فيه دائماً، وأيضاً أعجبت بمن هو في سن والدك لأنك تشعرين أنه سيحتويك ويكون مسئولا عنك كأبيك ولست أنت مسئولة عنه، ومن صور هروبك من المسؤولية أيضاً، محاولة إقناع نفسك أنك مريضة وأنك غير محاسبة، وتفكيرك بالانتحار...
وأما لماذا تتساهلين، فهذا بسبب تخدر الضمير بمشاعر الحب والإعجاب وأنت في حالة تحتاجين فيها إلى زوج، ثم إن ما تقومين به متعة من غير مسؤوليات...
فإما أن تقوما بإجراء عقد بينكما لإزالة الحرمة -وإن كنت أشك في صلاحية هذا الرجل كزوج-...، وإما أن تتركي العمل وتقطعي علاقتك معه كلية فلا يمكن لحالكما أن يتغير مادمتما على صلة، وإما أن تتحملي مسؤولية عملك في الدنيا قبل الآخرة...