دائما أستغرب
ودائما أتساءل الناس بتقبل على الجواز بالسهولة ذي كدا
أنا الموضوع بالنسبة لي صعب أوي في منتهى الصعوبة بجد ولا أجد فيه أي ميزة للست
صدق من قال هم المحتاجون لنا مش إحنا المحتاجين لهم خالص!
هل الاحتياج الجسدي يستاهل كل البهدلة اللي الست بتشوفها قصاده وممكن أصلا الرجل اللي تختاره ميشبعوش كمان وتبقى بتقضي الواجب وبس!
يعني حرفيا تنتقل من حياة راحة البال للشقاء بيديك، ولو على الاحتياجات، طيب ما you can fullfill it by yourself عادي... جوايا خناقة حرفيا...
البنت التي ترفض الأمور ذي وترى تبعاتها ولأي حد الجواز بيبهدل المرأة، الرجال تتخدم وتأخد احتياجاتها كمان وتشرب الشاي وتنام، وكدة كدة بالجواز أو من غيره، هيشتغل، لكن إحنا، تنظيف وطبخ وغسيل ونشير وتربية ومذاكرة ودروس وتمارين وممكن شغل، وبعد كل دااا، بالليل مينفعش تقول لا لأن دينيا حرام كمان، ومطلوب تبقى مارلين مونرو بالليل وأم على طول اليوم، مش متخيلة إني أكون عايشة في الساقية التي أرى أمي فيها لااا
بس في نفس الوقت...
أنا عمر ما ولد حبني ولا حتى حب يقرب لي، الحتة ذي عاملة فيّ شرخ لا أفهمه جيدا، كل البنات ٢ و ٣ و ١٠ يقترب منها الأولاد وهي تصد، أنا حتى مليش حق الصد، نفسي آخذ شرف إني قلت لا، ستقولون مجنونة، غالبا كدا، مع إني رافضة الفكرة بشدة...
بس في حتة جوايا عايزة رسايل الصبح وبالليل وحد يبص لي كأني أجمل واحدة في العالم واهتمام وحضن وطبطبة، بزعل على نفسي أوي إني معنديش رفاهية إني أعيش ذا لما بشوف ٢ مع بعض بعد ما أقول ما شاء الله طبعا عشان محسدش، جوايا فعلا خناقة!!
بس ساعات بحمد ربنا إن محدش قرب، عشان أفضل ثابتة على موقفي وأعيش لنفسي وأعمل فلوس لي مش يدخل لي بلوزة كل ٥ سنين مرة زي أمي...
هل أنا مجنونة؟؟؟
ولا اللخبطة ذي طبيعية في سني ولا إيه...
19/4/2025

رد المستشار
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الزواج سنة لا فرض، إن لم تجدي في نفسك رغبة في تحمل مسؤوليات الزواج والأولاد فلا تفعلي. لكن الزواج سنة الله في خلقه يعني الكل يريد الزواج ليجد ما تفتقدين من اهتمام وتقدير وهي نفس الحاجات لدى الجنسين، والزواج كغيره من أمور الحياة من دراسة وعمل لحظات حلوة وأخرى صعبة والحلو فيها يهون الصعب.
لا خلاف بأننا نعيش حالة عامة من تشوش القواعد الاجتماعية التي لو ضبطت لسهلت الحياة، مثلا واجب الانفاق على الرجل مقابل رعاية المرأة للأطفال وهذا عملها الوحيد في الحياة وهو ليس بقليل ولكن لو عملت لتوفير دخل ستجدين في العمل صعوبات أيضا يهون أمامها رعاية الأطفال. الرجل ملزم بالإنفاق ولكن ضمن قدرته ولكن حيث النساء لم يعد يكفيهن قدرته خرجن للعمل وزادت أدوارها وأعباؤها وفقدت امتيازها. يفترض تغيير القواعد جميعها فخروج المرأة للعمل ومشاركتها في الانفاق وهو دور الرجل كان يجب أن يتغير معه دور الرجل بالمشاركة معها في رعاية الأسرة والأطفال وهو أمر مرفوض لدى معظم الرجال بسبب تربية النساء لهن بأن هذه أدوار نسائية.
هي معضلة اجتماعية أكبر من أن تتسع لها سطور استشارة بنيتي ولكن عند إقدامك على الخطوة اختاري من تشبه أفكاره أفكارك وأهدافه في الحياة أهدافك. فكري في سلبيات أدوار معظم النساء حاليا وإيجابياتها وانظري أيها تطيقين ولا تضيقي واسع على نفسك أو غيرك. على سبيل المثال يحقق الزواج للمرأة درجة من الاستقلال لا يسمح بها والديها وفي مقابل تحمل مسؤولية أسرتها وأطفالها يتاح لها فرصة التعبير عن نفسها والمشاركة في القرارات، كما يتيح لها الزواج تحقيق أهم دور للمرأة وهو الأمومة. أيهما تفضلين أباح لك الشرع اختياره، ومن بين الأمثلة السالبة التي ذكرت هناك الكثير من الأمثلة التي لا يطيق الزوجان فيها فراق بعضهما وبينما تدفع الأنانية كل طرف للأخذ وتزيد الخلافات يدفع الود كل طرف لبذل المزيد ويسود الهناء.
تقديرك لمدى حاجتك وأهميتها من تقدير ورعاية واهتمام سيساعدك في تقرير رغبتك في الزواج من عدمه، وكون الله صرف عنك العابثين لا يعني أن لا رزق لك في الزواج. لكل حال إيجابيات وسلبيات فانظري ما السلبيات التي تطيقينها.