i need help
أحتاج مساعدة
عندي وسواس قهري بقاله تقريبا عشر سنين ساعتها كان بخصوص الطهارة (كنت بآخد وقت كبير جدا في الاغتسال من البيريود كنت بخاف أسيب أي جزء في جسمي ميمسهوش ماء) والنظافة الشخصية والخوف من الأمراض المعدية عشان ليه علاقة بشغلي ورحت للدكتور والوضع اتحسن لحد ما حسيت إني أفضل فطلبت من الدكتور إني أبطل (دكتور ..... .......)
دلوقتي الوسواس رجع بس دلوقتي بقى في مواضيع تانية *(موضوع الاغتسال اتحسن شوية بس ببقى خايفة وشايلة لهم وأنا باغتسل) دلوقتي بخاف من مواد التنظيف أو من الشطة أو الفلفل الحامي أو أي حاجة حراقة
وبخاف إني أفسد الغسل بتاعي... أنا كنت سألت الدكتور بتاعي عن إيه اللي ممكن يفسد الغسل قال لي العلاقة نفسها أو الاستمناء وأنا فهمت إن الاستمناء دا العادة السرية وأنا الحمد الله مش بعملها بس من ساعتها وأنا بقيت مش بقرب من الـ private area خالص مخي بقى يقولي إني لو جيت جمبها هيبقى كدا استمناء بقيت مش بعرف ألبس البنطلون مثلا ولما بلبسه لازم يكون لا يمس الـ private area وكل شوية لازم أنزله ولو رفعته مثلا مخي بيقولي إني عايزة أعمل العادة السرية بالقصد
بقيت مش بنام على بطني ولا بعرف (أتشطف) وكل ما أتشطف أقعد أقول لمخي لا أنا مش بعمل عادة سرية وألوم نفسي لو طولت شوية أو لو نشفت نفسي وإيدي لمست المنطقة دي
أنا الفترة دي أصلا اتغيرت أوي وبقيت بحس إني (Horny) وساعات بشوف Porn أنا عمري ما كنت كدا وزعلانة من نفسي أوي وبقى يجيلي أفكار جنسية كتير فمفيش قدامي غير الـ Porn عشان بحس بـ Excitement
وأنا مش بتفرج بقالي شهرين الحمد لله
مخي المتخلف بيقولي لما بتحسي إنك Excited وتنامي على بطنك فإنت كدا في الـ Sex Position أو مثلا لو البنطلون لامس الـ Private Area طبيعي بما أن البنطلون عادي فإنت كدا بتحسي بـ Relief أو مثلا لو حسيت بحكة في المنطقة دي وهرشتها فإنت كدا بتعملي العادة السرية
أنا أصلا مش بلبس هدوم مفتوحة في البيت فلو لبست حاجة مفتوحة بحس بـ Excitement ومش بلبسها أصلا غير وأنا Excited مع إن العادي إن الناس تقعد براحتها في البيت
في حاجات طبيعية أي حد بيعملها بس أنا عشان متخلفة ممكن أعملها وأنا Excited ودماغي تقولي إنت كدا بتعملي العادة السرية حتى لو ملمستش الـ Private Area
سؤالي دلوقتي هل الحاجات دي بتأثر على الغسل سواء اتعملت بقصد أو غير قصد
عشان أنا فعلا مش عارفة أصلي ورمضان بيبقى أسوأ شهر في السنة بالنسبة لي
4/5/2019

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Hadeel Ahmed" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
من الواضح جدا أنك تحتاجين إلى العلاج السلوكي المعرفي وليس فقط العقاقير، لأنك وسواسك من النوع الثري دون تعمق بمعنى أن الوساوس كثيرة جدا وفي نفس الوقت سهل أن نعمل عليها معرفيا فتخمد دون جهد كبير.
مبدئيا فيما يتعلق بموجبات الغسل في حالتك (أي في غير المتزوجة) فهي العادة السرية ولكن في الأمر تفصيلا أكثر من هذا لأن الغسل لا يجب على البنت التي لا يكون إرجازها مصحوبا بنزول المني إلى ظاهر الجسد... ويمكنك أن تقرئي في ذلك إجابتين لفقيهة مجانين د. رفيف الصباغ هما بعد الاسترجاز متى يجب الغسل ؟ وكذلك العادة السرية والإفرازات الموجبة للغسل .
الأهم من ذلك هو ما أستشعره خلف سطورك هذه من تحاش ما استطعت للغسل أو تكرار ربما وأحتاج إلى معرفة تفاصيل ما يدور بذهنك لأفيدك، وأما بالنسبة لما تفعلين الآن من إقلاع عن الاسترجاز (العادة السرية) ثم استمراء لمشاهدة المواقع الإباحية فاسمحي لي أن أعدل أفكارك لأن ضرر وأذى وحرمة وعقابيل مشاهدة أفلام البغاء أو الأفلام الإباحية أكبر بكثير من الاسترجاز أو الاستمناء الذي والله أصبح يصح وصفه بالبريء! عند مقارنته بالكارثة المتمثلة في المواد الإباحية.
تنظيم العادة السرية أفضل من الإقلاع التام عنها خاصة عند من هم معرضون لمشاهدة المواد الإباحية وهناك تفصيلات كثيرة في الأمر يمكنك الرجوع لها من خلال تراث استشارات العادة السرية في البنات على موقع مجانين
وأما بالنسبة للوسواس فنصيحتي أن تقرئي عن تتفيه الفكرة الوسواسية وفاتحي طبيبك المعالج في أهمية حصولك على العلاج السلوكي المعرفي على يد مختص.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات .
التعليق: أستاذي الفاصل أنا لا أمارس العادة السرية إطلاقا
بس أنا أفكاري المتخلفة بتخيلي أني أمارسها يعني مثلا لو طولت أثناء (التشطيف) بالماء أفكاري بتقولي أني كدا بمارسها لدرجة أنها ممكن توصل أني أعيط وأنا بتشطف أو بستحمى أو أغير ملابسي الداخلية عشان هضطر أني ألمس المكان دا
الموضوع دا بيزيد جداااا في رمضان وبيقل بعد كدا
ثانيا أنا بخاف وقت الاغتسال من أني أسيب نقطة من جسمي ميوصلهاش ماء لدرجة أني بتعب أوي وبدوخ من كتر ما بغسل شعري وجسمي ولو قلت خلاص كدا كفاية دماغي تقولي لا أنت مقصرة وبخاف بردو لما آجي أغسل الـ private area وقت الغسل بيجيلي أفكار متخلفة كتير بخاف أن غسلي ينقض وأضطر أعيد الاغتسال اللي بغتسله بالعافية أصلا
ثالت حاجة أني كأي بنت بحب أوقات أنام بهدوم النوم اللي هي أصلا بتبقى مكشوفة وخفيفة وأنا أصلا مش بلبس هدوم مكشوفة أصلا في البيت فلما بعمل كدا بحس أني horny وأكيد أكيد بينزل إفرازات فهل كدا أعيد الغسل؟ (أنا أصلا مش بلبس هدوم مكشوفة وقت النوم غير لو حاسة أني horny)
بس هل دي حاجة حرام هل دي أحاسيس مينفعش أحسها ؟ هل أؤنب ضميري أني بحس بكدا؟
رابع سؤال أوقات في الأفلام أو المسلسلات بيقولوا كلام رومانسي وفي تقبيل (عارفة أو غلط أني أشوف دا) فساعتها بينزل إفرازات هل دي بتوجب الغسل؟
أنا الحمدلله بقالي كتييير مشوفتش porn بس أنا عايزه أقول حاجة أنا الهدف الأول أني كنت بشوف دا هو هدف تعليمي والله أنا 18 سنة ومكنتش فاهمة أي حاجة في المواضيع دي نهائي خالص ومعظم الفيديوهات بتكون شرح مفهاش مشاهد
ربنا يبارك في حضرتك ويريح قلبك