أبي جعلني أكره الناس
مرحبا دكتور، أنا أول مرة أكتب لدكتور وأطلب المساعدة وبتمنى ترد علي.
أنا عندي 20 سنة، عايشة مع جدتي من وأنا عندي سنتين، ده بعد ما ماما دخلت المستشفى بعدين سابتني عندها، المهم أنا كنت عبيطة وهبلة فاكرة الناس ملاك بس كله طلع في الآخر أوهام وأحلام، خاب ظني في كل اللي بحبهم.
مصيبتي الكبيرة يا دكتور هي أبويه..... أبويه بقى منكدها علي وعلى أخواتي حتى بقى كل واحد في حتة إحنا 5 أخوة 3 بنات و2 شباب في الأول راح أخويا سافر على أوروبا وبعده أختي اتجوزت بأول واحد يطلبها علشان تخلص وأختي اللي أصغر مني هي كمان عاوزة تتجوز وتخلص وأنا عاوزة أموت وأخلص، يا دكتور ده عقدني بقيت معقدة عارف بيعمل إيه بيشتمنا كل يوم كل ساعة أنا مش عايشة معاه بس لما بييجي بيت جدي أنا اللي غلطانة حتى لو ما عملتش حاجة الحق علي حتى لو عيل من عيال حد وقع، ده حتى بيتكلم من ورى ظهري وبيقول علي لازمني دكتور نفساني.
تصدق إني كلمة بابا ما بقلهاش مع إن نفسي ومنى عيني أقلها، عمره ما حضني وطبطب علي حتى لو كنت مريضة، مش أنا بس كده ده مع إخواتي كلهم واللي بيقتلني ميت مرة يا دكتور إنه مع أولاد الناس بيضحك وبيحضنهم ويلعب معاهم وإحنا لا وقدامنا، في مرة قاله أخي الصغير عنده 10 سنين ليه بتلعب مع صحابي وأولاد جيرانه وبتضحك معاهم وأنا لا شتمه وضربه.
يا دكتور أنا كنت بحط رأسي على المخدة أنام كأني ميتة دلوفتي، أنا ما بيجينيش نوم ولا بآكل كويس وكمان لما بكون نايمة فجأة كده بترعب وبقوم خايفة وقلبي بيضرب بسرعة يا دكتور أنا بقلك الكلام ده مش بس علشان تساعدني وكمان علشان أرتاح أنا ما عنديش حد أقله الكلام ده أو أوثق فيه. آه وأنا عايشة مع جدتي أم أبي بس عايشة في نار تانية لأن المعاملة مش كويسة هنا كله نفاق وفي واحدة من عماتي بتعاملني زي الشغالة وبتشتمني من وراء ظهري كثير وأنا بتعب.
دا على أني عايشه مع جدي إللي هو مش أبو أبويه علشان جدي الحقيقي مات قبل ما شوفو مع إنه كنت عايشة بس بابا ما كانش بودينا عندو ولا كان بروح عنده وده اللي عمري ما حسامحه عليه.
أنا آسفة اتكلمت كثير بس ممكن أنت تقول ما عنديش مشاكل ولا الحاجات دي عادية بس الكلام ما يكفيش يا دكتور
مع السلامة.
29/8/2011

رد المستشار
السلام عليكم ورحمة الله؛
أهلا بك يا "كوثر"، معاناة الإنسان دائما جديرة بالاهتمام، وغالبا ما يكون شعورنا بالألم في بداية حياتنا أعلى من غيره فكما ذكرت يكبر الإنسان ليفاجأ بأن الحياة مليئة بالمشكلات والصعاب التي عليه أن يتعامل معها، ولكن بما أنه كبر إلى الحد الذي يدرك وجود المشكلات فهو لا بد لديه القدرة على التعامل معها، تذكري هذا وخففي من حزنك.
مشكلتك بسيطة وأليمة في ذات الوقت ولكن الحقيقة لا حل لها جذري ولا نهائي لها فوالدك هداه الله صاحب شخصية أنانية وهوائية حريص على صورته أمام الناس فيداعب ويلاطف أطفالهم ويقسو على أطفاله الأولى بمشاعره، فخففي عن نفسك بفهم دوافعه لهذا السلوك فتصرفه اللطيف مع الغرباء ليس حبا لهم بل حبا لنفسه وحرصا على صورته أمام الآخرين، أما لماذا هو أناني وقاسي فهذا أمر آخر لا تشغلي بالك به، تقبليه كما هو وتجنبي أن تكوني هدفا لسخريته أو غضبه.
لم تذكري ما الذي تفعلينه ليشير والدك بحاجتك لطبيب نفسي، ومع ذلك بنيتي الذهاب للطبيب النفسي ذكاء فهو كغيره من الأطباء والنفس مثلها كالجسد تمرض وتحتاج طبيب ولعلها أولى من الجسد بالاهتمام.
من بين كلماتك وصفك لحالتك قد تكوني تعانين من درجة من الاكتئاب وقد يكون فقط عسر المزاج، فاقرئي من على الموقع عن الاكتئاب وإن وجدت أنك كذلك فلا تترددي ولا تتأخري بالذهاب إلى الطبيب النفسي فالأمور في بداياتها أسهل في العلاج، ومهما فعلت لا تفكري بالموت فمن خلقك يرى أنك جديرة بالحياة وأنعم عليك بها فلماذا ترفضين نعمة الكريم.
كوثر لا تكثري التفكير في المنغصات من حولك بل اشغلي نفسك بالتفكير بأهدافك المستقبلية وما تريدين تحقيقه في الحياة فأنت قبل أن تنهي دراستك وتحققي لنفسك بالعمل شيء من الاستقلال الاقتصادي والاجتماعي سيكون من الصعب التخلص من معاناتك.
ركزي على الإيجابيات التي لديك والتي منها مثلا أنك لا تعيشين مع والدك القاسي طوال الوقت، والعيش في بيت العائلة له سلبياته لكن إيجابياته أكثر، تذكري أنك ما زلت في بداية حياتك ولديك وقت طويل إن شاء الله لتسعدي وتيعشي الحياة على هواك ضمن حدود الله، وابحثي لنفسك عن أصدقاء من حولك فلا يجتمع الناس أبدا على الشر كما لا يجتمعون على الخير ففكري بإيجابية وكوني دائما قريبة من الله.