هل أنا طبيعية؟
أنا بنت عندي ٢٣ سنة ومحامية تحت التدريب وبحضر ماجستير والمفروض أني حاليا في سن الزواج وفقا للمجتمع المصري وعمري ما سبق لي أني دخلت في علاقة مع أحد لا حب ولا خطوبة ولا أي حاجة زي كده لكن أعُجبت بناس كتير وفي شخص حاليا معجبة به بس طبعا أنا مقولتلوش حاجة زي كده لأن حاسة نفس الموضوع من ناحية خصوصا أن كل الأمر نظرات ليس إلا وأنا بصفتي خجولة وهو برضو شكله زيي فهيبقي صعب أنه يعترف لي بحاجة زي كده وأنا برضوا الحمد لله على درجة كبيرة من التدين فبحاول أغض بصري عنه بس ده مش المشكلة ده جزء من المشكلة،
المشكلة الأساسية أني شايفة أن الزواج مش مهم بالنسبة لي وفكرة وجود زوج مرفوضة بالنسبة لي بس نفسي أكون أم وأخطط لأكون أما لعدد كبير من الأطفال ده غير أن طفولتي تأثرت بكوني بنت وحيدة على ولدين.
برضو عندي مشكلة في الجنس هو أني مش بحبه وبقرف منه وبشوف أن أي حد بيتجوز للغرض ده بيبقي زي الحيوانات لأن الزواج فيه حاجات أهم من الجنس ده غير مشكلتي الأكبر أني أحيانا مش بحس بالإثارة تجاه رجل وسيم أو جذاب وبشوف أني مش لازم أحس بانجذاب تجاه الشخص الوسيم ده لأني مش بحب الشخص إللي بيستعرض شكله عشان ينال إعجاب الجنس الآخر.... وأحيانا تانية ممكن أحس بانجذاب ده غير برضوا أني مش بشوف أن في علاقة بين الجنس والحب. هل أنا كده معدومة الميول الجنسية (Asexual)؟
آسفة على الإطالة وأرجو أن يكون الرد من الدكتور وائل أبو هندي.
شكرا جزيلا.
14/6/2020

رد المستشار
الابنة الفاضلة "رانيا" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
مشكلتك الحقيقية من الواضح أنها تتعلق بتشوهات معرفية تتعلق أساسا بالممارسة الجنسية وبالزواج بالتالي باعتباره ما يزال هو السبيل الوحيد لممارسة الجنس والإنجاب المقبول اجتماعيا.... وتكوين مثل هذه التشوهات عادة ما يرجع إلى ظروف وملابسات اجتماعية وأسرية متباينة.
بالتأكيد لست معدومة الميول الجنسية (Asexual) لأنك تشعرين بالانجذاب لبعض الذكور، ربما انفعال التقزز (القرف) زائد عندك نوعا وبشكل عام... لكن حتى هؤلاء المتميزين بفرط مشاعر التقزز يتزوجون وينجبون ولا يجدون كثيرا من المشاكل في التأقلم، إلا في حالة وجود تشوهات معرفية تمنعهم من ذلك.
مسألة أنك لا ترين علاقة بين الجنس والحب ليست بالشيء النادر لكنها كذلك نادرا ما تعيق حياة امرأة إلا إذا كانت هناك تشوهات معرفية معيقة، معنى ذلك أن كل مشكلتك هي حاجتك لإجراء علاج سلوكي معرفي تتم فيه إعادة الهيكلة المعرفية وتصحيح المفاهيم المغلوطة فابحثي عن المعالج النفساني المناسب إذا اقتنعت بأنك لا تستطيعين التأقلم مع فكرة الزواج والممارسة الجنسية.